Pagina 2 van 2

Geplaatst: 05 apr 2009 01:27
door ericpeters
De bandentest in fiets geeft aan dat de wattages tussen 20 en 38 wat zit bij een bepaalde snelhied.
Ook als dat voor 2 banden is dan is dat een behoorlijk verschil.
Als ik bijna 20 Watt minder hoef te trappen bij een bepaalde snelheid dan kan dat zelfs het verschil zijn tussen 10 minuten volhouden en 2 uur volhouden.

Dat gezegd geloof ik niet (meer) in de absolute uitkomsten van de bandentests in de (met name Duitse) vakbladen. Deze test proberen banden onder dezelfde labaratorium omstandigheden te testen, wat heeft dat voor nut? De test op bikettechreview lijkt in ieder geval proberen de beste combinatie van Buba, Biba en druk te zoeken. Maar ook die test doet dat dan weer op een Tacx roller wat volstrekt anders is dan op de weg.
Ik gebruik deze test dan ook slechts als een richtlijn maar vaar er niet blind op.

Wel vind ik het bemoedigend dat mijn persoonlijke snelheidsfavoriet combinatie (Pro2light SC + Latex) er hoog in deze lijst staat.

Geplaatst: 06 apr 2009 03:44
door fdegrove
Hoi,

Laboratoriumomstandigheden geven onderlinge verschillen aan.
Die verschillen zijn reele verschillen en in zekere mate ook extrapoleerbaar naar het dagelijks gebruik.

Dat gezegd heb ik al enkele jaren de indruk dat de Tourtesten niet zo objectief zijn als ze zouden moeten zijn.
De Duitse industriele grootmachten schijnen nogal zwaar aan te leunen en dwingen de testen in een door hun bepaalde richting.

Anderzijds is de BTR test, hoe lovenswaardig ook, nogal amateuristisch.
Dat gezegd ben ik blij dat ze uiteindelijk wel grootmoedig toegeven dat je een tube best wel voldoende goed verlijmd en dat ze ook aantonen wat het effect daarvan is.
Jammer genoeg is het overzicht vrij rommelig.

Ciao, ;)

Geplaatst: 07 apr 2009 03:06
door klaasvaak
Amclassic-fan schreef:. Tubeless heeft al helemaal geen voordeel (op de meetbank).


Ach weer heb je dat nu weer vandaan,?

Overigens testen wij als enige op de gewone weg waar je rijdt.en er zijn maar weinig fabrikanten die daar echt interesse voor hebben
Geen swalbe geen conti in ieder geval

Geplaatst: 07 apr 2009 12:49
door amclassic-fan
klaasvaak schreef:
Amclassic-fan schreef:. Tubeless heeft al helemaal geen voordeel (op de meetbank).


Ach weer heb je dat nu weer vandaan,?

Overigens testen wij als enige op de gewone weg waar je rijdt.en er zijn maar weinig fabrikanten die daar echt interesse voor hebben
Geen swalbe geen conti in ieder geval


En wie mag die "wij" dan wel zijn?

Waar ik dat vandaan haal is eenvoudig, in de rolweerstand testen uitgevoerd door Schwalbe, Continental en BTR staan er nergens tubeless banden bovenaan in de lijstjes. Dan kun je natuurlijk met het voorbeeld komen van de Hutchinson Fusion 2 die er ook in een tubeless versie is die een stuk minder rolweerstand heeft. Maar die lagere rolweerstand heeft veel meer te maken met het veel dunnere loopvlak. Het verschil in dikte van het loopvlak is zo groot dat je het zonder moeite met het blote oog duidelijk ziet bij doorgesneden banden.

Geplaatst: 08 apr 2009 03:08
door fdegrove
Hoi,

Of je binnenband nu verwerkt is in je buitenband of niet zal toch geen invloed kunnen hebben op je rolweerstand of toch?

Waarom geeft een buba met latex biba een lagere rolweerstand dan dezelfde buba met butyl biba?
Al even over nagedacht?

Ciao, ;)

Geplaatst: 16 jun 2010 02:55
door ericpeters
BTR zit op revisie 9 van hun test: http://www.biketechreview.com/tires_old ... g_rev9.pdf

Hierin onder andere verwerkt de Vittoria EVO CX 320 TPI met Latex Biba en welke erg hoog in de lijst komt.
Dit klopt geheel met mijn subjectieve ervaringen maar helaas moet ik zeggen dat mijn beurs nog sneller leegloopt dan dat de band rolt. Dus voor mij ga ik zo een band toch als Wedstrijdband classificeren, ironisch genoeg schrijft Vittoria dat ook gewoon op de verpakking.

Helaas staan de nieuwe Veloflexen 320 TPI nog niet in de lijst.