Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

compact of triple?

gerwin1977
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 sep 2008 14:07

gerwin1977 26 mar 2009 09:35

Bekend dillema: Ik heb onlangs ook de Trek 1.9 gekocht en ga eind mei naar de Alpen. Ik heb ook getwijfeld tussen compact en Triple en ben uiteindelijk voor de triple gegaan. Ik heb hier tot nu toe zeker geen spijt van, ik was bv. afgelopen weekend op de Posbank en heb die een aantal maal omhoog gereden. In het begin rij je lekker vlot omhoog maar na een aantal klimmetjes moest ik toch echt al naar het binnenblad schakelen. Natuurlijk verschilt dit voor iedereen en misschien heb ik over een tijdje dat binnenblad niet meer nodig op de Posbank maar ik weet zeker dat ik hem wel in de Alpen nodig heb. Qua looks is het misschien wat minder maar ik kom liever soepel boven met een triple dan dat ik moet afstappen met een mooie compact.

Bijkomend voordeel bij de 1.9 is dat de triple niets extra kost. Succes met je keuze en de Alp d'huzes!

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 26 mar 2009 09:57

weinig berg ervaring en zes keer de Alpe d'Huez op: ZEKER een triple doen! de verhouding 34/25 of 30/27 maakt een groot verschil. Met die lichte versnelling zul je veel langer een hogere trapfrequentie kunnen draaien in plaats van te moeten zitten stoempen met 60 omwentelingen per minuut of nog minder. Dat stoempen hou je veel minder lang vol dan het moulineren.

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 26 mar 2009 10:08

Ik heb een compact genomen maar dan met een bergcassette 13-29 genomen. Hiermee bedek je ook wel alles wat je nodig hebt om te klimmen.

Dus het komt erop neer in de aangegeven specs zou je voor de triple moeten gaan.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2730
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 26 mar 2009 10:40

Here we go again :)

Hou je van sleutelen, bladen en casettes wisselen en ben je bang voor imagoschade: compact.

Wil je gewoon fietsen en altijd je goede verzetten aan boord hebben: triple.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 26 mar 2009 12:39

@mrcoffee +1!

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 26 mar 2009 13:04

Of je maakt tzt een compacte triple. 50-42-34. :D
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mar 2009 13:32

Compact triple bestaat wel, maar dat is iets anders ;) Dat is namelijk 110 mm BCD voor de buitenste 2 bladen en 74 mm voor het binnenblad. Daarmee kan je dus combinaties maken als 26-36-48
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vandewee
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mar 2009 20:40

vandewee 26 mar 2009 22:04

Super manne, ik ben blij met jullie adviesen en tips.
Mijn voorkeur ging al naar triple en dit bevestigd het allemaal wel!
Op de triple zit 3 weken levertijd en de compact is direct leverbaar (52 cm).
Toch nog maar 3 weekjes wachten hahaha
Marco

zapperdeflap
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 07 mar 2009 11:03

zapperdeflap 26 mar 2009 22:47

mrcoffee schreef:Here we go again :)

Hou je van sleutelen, bladen en casettes wisselen en ben je bang voor imagoschade: compact.

Wil je gewoon fietsen en altijd je goede verzetten aan boord hebben: triple.


precies, heb ook daarom voor 'n triple "Trek 1.9 gekozen,
Grt. Zapp

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 27 mar 2009 07:29

ZAPPerdeflap schreef:
mrcoffee schreef:Here we go again :)

Hou je van sleutelen, bladen en casettes wisselen en ben je bang voor imagoschade: compact.

Wil je gewoon fietsen en altijd je goede verzetten aan boord hebben: triple.


precies, heb ook daarom voor 'n triple "Trek 1.9 gekozen,

precies, heb ook daarom voor compact gekozen!

Helaas bleek dat sleutelen niet nodig omdat de goede verzetten voor mij dan altijd aanwezig zijn.
Zelfs in de bergen.
Zij is ook tegen

zapperdeflap
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 07 mar 2009 11:03

zapperdeflap 27 mar 2009 10:05

@vandewee

Je begrijpt 't al, het is niet alleen 't bereik van je setje tandwielen.
Maar ook het bereik van je "macht" en "souplesse".

De goed getrainde en relatief jonge renner komt beslist goed weg met 'n compact of dubbel,
maar 'n oudere (ik dus) of 'n starter is naar mijn mening beter af met 'n triple,

Succes met 't maken van je keuze,
Grt. Zapp

mondrius
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 31 aug 2008 23:00

mondrius 27 mar 2009 10:31

Een nadeel van een triple vindt ik toch ook wel het schakelen bij de voorbladen, dit lijkt toch altijd minder strak te gaan als bij een dubbel of compact.

Verder is als je puur alleen kijk naar gebruiksgemak een triple de beste keus. Maar gelukkig gaat het bij een racefiets niet alleen om het gebruiksgemak, ik heb het iets mindere inzetgebied van een compact graag over voor het schakelgedrag en de looks ervan!
Passoni XXti - Cervelo R3SL - Cervelo RS - Giant XTC 29er - BSP Metropolis - DOLLY bakfiets

Plaats reactie