Pagina 2 van 2

Geplaatst: 26 mar 2009 15:44
door ducati

Geplaatst: 26 mar 2009 15:54
door diogenes
Echte crossfietsen zijn meestal heel kort gebouwd. Ik denk echt dat een Van Nicholas o.i.d. ideaal is voor wat jij wilt: kan niet roesten, zeer comfortabel, waarschijnlijk iets langer gebouwd dan een pure crosser (moet je even nakijken).

Diogenes

Geplaatst: 26 mar 2009 17:34
door BonoCross
Ik rijd nu bijna een jaar of 5 op een Stevens Cyclocross Prestige (Ultegra 9sp). Ik kocht destijds die fiets, omdat ik ongeveer een zelfde dilemma had als jij. Ik wilde wegwedstrijden en crossen rijden maar ik had een budget voor slechts 1 (goede) fiets. Inmiddels rijd ik al 5 jaar met deze fiets crosswedstrijden en heb ik er zelfs een stuk of 20 wegkoersen mee gereden bij de Amateurs A! Niet ideaal maar wel goed te doen als je een beetje aan je fiets kan knutselen. Ik zou dus lekker voor een crossfiets gaan!

Geplaatst: 26 mar 2009 17:41
door japiecarbon
Diogenes schreef:Echte crossfietsen zijn meestal heel kort gebouwd. Ik denk echt dat een Van Nicholas o.i.d. ideaal is voor wat jij wilt: kan niet roesten, zeer comfortabel, waarschijnlijk iets langer gebouwd dan een pure crosser (moet je even nakijken).

Diogenes


Dacht ik ook altijd, maar een crossfiets is langer!

Geplaatst: 26 mar 2009 18:03
door leopeters
He Ducati
Bij mij in de garage staat een cros hybride van het merk Nishiki
met een 9 speed vernelling LX met een recht stuur en noppen banden

Mag je komen lenen en uitproberen
daarna is hij van jouw voor 175,- euro

Geplaatst: 26 mar 2009 18:08
door diogenes
Ik vergelijk met bv Colnago Master X-light en dan moet je naar de Pcc waarde kijken (C-C) en O (bovenbuis C-C):
hier is de bovenbuis langer dan de zitbuis. Bij de C50 is "P" afstand Center bracketas tot aan klemband, dus daar moet je ook een 1.5cm o.i.d. af halen. Dan krijg je een bijna vierkante geometrie.

Bij crossfietsen is de bovenbuis korter, dan bij Colnago naar mijn mening. Maar ik heb gezien dat bv. Duitse fietsen ook heel kort gebouwd zijn en daarmee vergeleken kan de crosser best eens langer uitvallen.

Diogenes

Geplaatst: 26 mar 2009 18:15
door japiecarbon
De wielbasis van een crosser is in veel gevallen langer.

Geplaatst: 27 mar 2009 09:18
door ducati
heb op Van Nicholas gekeken, maar die fietsen vallen buiten het budget.
Ik ben opzoek naar een fiets van ongeveer 1000 euro.

misschien een stomme vraag, maar wat maakt het uit dat de wielbasis bij een crosser langer is?
om goed op de fiets te zitten kan je toch bv een kleiner frame nemen en dan met een stuurpen aanpassen?

Geplaatst: 27 mar 2009 09:34
door rob74
Geen kleiner frame nemen!!
Gewoon accepteren dat een crossframes een iets langer wielbasis heeft. Dit maakt een crosser nu net een corsser. Een crosser heeft namelijk oa een ruimere achtervork om de modder en troep wat beter af te kunnen voeren. Een kleiner frame geeft alleen maar nadelen. Je hebt een gedrochten van stuurpennen en zadelpennen nodig om alles weer in positie te krijgen. Dat komt je fiets zeker niet ten goede.

Geplaatst: 27 mar 2009 09:54
door .jeroen.
Als je langere afstanden wilt fietsen is het misschien handig om te kijken of er plek is voor 2 bidonhouders.


Op de Focus Mares kan ook maar 1 bidon houder, waardoor ik op lange ritten ( rond de 100km) naast de ,075l bidon toch altijd een flesjes drinken in m'n achterzak moest steken. Of onderweg iets moest kopen.

Over de wielen in het 2008 model was ik niet echt tevreden. Daar had ik om de haverklap een slag in zitten.

Het racestuur is gewoon lekker op lange afstanden. Meer afwisseling voor je handen.


Wat betreft banden:

Ik heb goede ervaring met de CX Comp en de Marathon Plus van schwalbe.

Het voordeel van de cx comp is dat je wat meer grip hebt op off-road paadjes.
Levensduur en de lekbestendigheid van de marathon plus zijn super! Heb ik circa 17.000km mee gereden. 1x lek door een spijker die er dwars door is gegaan.