Pagina 2 van 4

Geplaatst: 18 mar 2011 21:51
door joers
Ik ben ook een instapper....en he 2 weken geleden een Giant Defy gekocht...bevalt tot nu toe erg goed...en was een koopje (nieuw)

Geplaatst: 18 mar 2011 22:23
door mixim
Bedankt Swoosh en Joers voor jullie tips! Ik ben pas net begonnen op dit forum dus ik moet het nog even onder knie krijgen, haha, maar dan wil ik die al eerder geopende forums ook bekijken.
Die Giant is echt een apart model zeg. En de prijs is natuurlijk ook niet verkeerd...Ik voeg hem toe aan mijn lijstje!

Geplaatst: 18 mar 2011 23:03
door superrose
DE Giant is een wat relaxder frame, je zit daat wat minder 'race' op. Dat is iets om mee te nemen in je overweging.
Hoe zit je op je huidige fiets?
Wat zou je anders willen?

Toen ik van staal over ging op alu schrok ik eerst, toen zei de verkoper "ja je wil toch iets anders" en nu ben ik een figuur wat graag diep zit op de fiets. Ik doe nu ook dingen op de fiets die ik op die stalen comfortable jongen van me nooit gekunt had :)

Geplaatst: 19 mar 2011 00:15
door mixim
Op mn huidige fiets (die trouwens ook van staal is, het is echt een oudje met de schakels nog op de buis) zit ik niet helemaal correct. Ik kan er op fietsen omdat het zadel veel te ver naar voren staat, en omdat mijn zadel even hoog staat als mn stuur. Als ik zou willen kan ik vrijwel rechtop fietsen...Wat natuurlijk niet de bedoeling van een racefiets kan zijn. Vandaar dat ik nu ook een echte racefiets wil, haha.

Dus wat zou ik anders willen: de schakels op het stuur, en ook echt zo'n lekker stuur waarbij de handvatten goed hoog komen (als je begrijpt wat ik bedoel), zodat je daar je hele hand om kan doen zegmaar. Verder dus de diepere houding. Maar dat zijn tegenwoordig bijna wel standaard dingen op een racefiets...Dus wat voor mij denk ik van het grootste belang is, zijn de versnellingen. Ik heb er nu eigenlijk maar 6. En dan merk ik echt dat ik op een snelheidslimiet kom gewoon omdat ik niet meer versnellingen heb. Ik fiets niet in de heuvels, dus eigenlijk heb ik alleen zwaardere versnellingen nodig. Maar ik weet niet of dat nog verschilt per fiets.

Verder vind ik het belangrijk dat de banden (velgen) tegen een stootje kunnen want ik rijd niet alleen op asfalt. En wat voor mij ook meespeelt (maar hoe erg dat verschilt per merk heb ik dus absoluut geen verstand van) is hoe lang de fiets mee gaat. Want ik ben niet van plan om over een jaar weer een nieuwe te kopen, haha. Dus de kwaliteit van de remmen enzo vind ik ook belangrijk.

En dan blijft de laatste vraag over: is het dan echt nodig om 800 euro uit te geven, of zijn er wat goedkopere merken die fietsen aanbieden met een kwaliteit die voldoet aan de dingen die ik net heb genoemd? Dat is dus een beetje wat ik nu probeer uit te vinden..

Er werd me ook al gezegd dat ik dan misschien beter naar tweedehands fietsen van een echt goed merk kan kijken. Die hebben dan wel de betere kwaliteit onderdelen, maar zijn evengoed niet extreem duur. Alleen: welke merken zijn dat?

Ik ben benieuwd of je misschien nog wat tips hebt na dit hele verhaal (sorry hoor, ik ben nooit zo goed in kort en bondig, haha). Sowieso bedankt voor je hulp!

Geplaatst: 19 mar 2011 00:50
door HenH
Die diepe houding zal moeten wennen, je kunt niet van geen stuur- zadel verschil(drop) naar bijvoorbeeld 1-12 centimeter. Je rug zal moeten wennen, bij de een gaat dat wat sneller dan bij de ander.
En sturen met handvaten 'omhoog' dat zijn de shifters, waar je ook mee schakelt. Alle nieuwe fietsen hebben dat tegenwoordig. Dat ze goed omhoog komen ligt aan de afstelling.
Wat voor wielen geschikt zijn hangt af van je gewicht;)

Geplaatst: 19 mar 2011 02:02
door bibske
MiXiM schreef:Ik fiets niet in de heuvels, dus eigenlijk heb ik alleen zwaardere versnellingen nodig. Maar ik weet niet of dat nog verschilt per fiets.


Er zijn 3 hoofdsmaken diede zwaarte van de versnellingen beinvloeden: Triple, dubble en compact.
De eerste heeft 3 bladen, de andere hebben er 2. Het verschil tussen de double en de compact is dat de bladen ietsje kleiner zijn waardoor je wat lichter trapt met de compact. Er is heel veel over te lezen maar in principe neem je, als je niet super getraind bent, een triple of een compact. Je geeft aan dat je zwaardere versnellingen nodig hebt maar hou er rekening mee dat je misschien ook aan je cadans moet werken, dus sneller ronddraaien in plaats van meer kracht te zetten. Zeker als je wat langere tochten wil maken hou je dat makkelijker vol.

Wat het beste bij je past kan alleen jij beantwoorden, het is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.
MiXiM schreef: En wat voor mij ook meespeelt (maar hoe erg dat verschilt per merk heb ik dus absoluut geen verstand van) is hoe lang de fiets mee gaat. Want ik ben niet van plan om over een jaar weer een nieuwe te kopen, haha. Dus de kwaliteit van de remmen enzo vind ik ook belangrijk.


Hoe lang de fiets meegaat hangt meer af van hoe je ermee omgaat dan van het merk. Als je enkel met mooi weer rijdt en na elk ritje netjes alles poetst, dan gaat je fiets langer mee dan wanneer je er ook in de winter en door de regen mee rijdt. In principe is het wel zo dat een wat duurdere afmontage minder gevoelig is voor slijtage en wat soepeler schakelt/remt.

Om even een idee te geven: ik heb een fiets met Ultegra en na 2500km is alles van Ultegra niveau nog in prima staat, ik kan er op deze manier nog makkelijk 2500 bij doen voor ik onderdelen moet vervangen. Op 1 uitzondering na, mijn trapas, die is toch van mindere kwaliteit en daar komt dus nu al speling op.
Ik poets mijn fiets niet na elke rit maar wel als het geregend heeft of nat was op de weg. Vanaf eind oktober tot half maart mag hij lekker binnen blijven.
MiXiM schreef: En dan blijft de laatste vraag over: is het dan echt nodig om 800 euro uit te geven, of zijn er wat goedkopere merken die fietsen aanbieden met een kwaliteit die voldoet aan de dingen die ik net heb genoemd? Dat is dus een beetje wat ik nu probeer uit te vinden..


Neen, het is niet echt nodig om 800Euro uit te geven maar bedenk wel dat als je minder gaat uitgeven je ook minder fiets krijgt. Vanaf 750Euro kan je beginnen denken aan een nieuwe fiets, je hebt dan echt een basisfiets waar je, uiteraard afhankelijk van je gebruik, 1 à 2 jaar prima plezier van hebt. Rij je meer dan 2 keer per week dan krijg je voor die tijd waarschijnlijk wel al te maken met slijtage van sommige onderdelen. Het voordeel is wel dat je best een grote sprong maakt in kwaliteit als je 150 Euro meer uitgeeft.
MiXiM schreef: Er werd me ook al gezegd dat ik dan misschien beter naar tweedehands fietsen van een echt goed merk kan kijken. Die hebben dan wel de betere kwaliteit onderdelen, maar zijn evengoed niet extreem duur. Alleen: welke merken zijn dat?


Een tweedehands is zeker een goede optie, dan kan zou ik zelfs wat minder dan 800Euro uitgeven, je hebt voor 600 dan ook al een prima fiets. De lijst van goede merken is erg lang, hier op het forum zie je een berg populaire merken voorbij komen.

Bulls, Cube, Rose, Canyon, Sensa, Trek: Het zijn allemaal budgetvriendelijke merken met een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Merken als Specialized en Cannondale zijn wat duurder bij eenzelfde afmontage maar de frames zijn dan ook ietsje beter, daar zou je naar kunnen kijken voor een 2de hands.

Verder zijn er de Italianen, vaak ook ietsje duurder maar niet perse beter dan de frames uit het eerste rijtje. Ik heb zelf een Italiaanse racefiets maar mijn MTB is een Bulls. Beide prima fietsen maar de racer heb ik met mijn gevoel gekocht, de MTB met mijn verstand :)

Mijn tip: ga vooral veel rondkijken, voelen en testrijden en dan kom je er vanzelf achter waar je blij van wordt.

Geplaatst: 19 mar 2011 09:11
door mixim
Bibske en H&H: Super bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden, hier kan ik zeker wat mee! :D

Geplaatst: 19 mar 2011 09:13
door Livio Livius

Geplaatst: 19 mar 2011 21:57
door balou
Je kunt ook eens rondkijken voor een 2010 model, veel fm hebben deze nog staan en ze gaan vaak voor een mooie prijs weg. Ikzelf heb net een Cannondale Caad8 gekocht met 105 voor 800 euro.

Geplaatst: 19 mar 2011 22:42
door mixim
Thnx voor de tips! :)

Geplaatst: 20 mar 2011 00:03
door bibske
Let er bij de Amerikaanse merken (Trek, Cannondale) wel op dat het frame vaak wat langer is, vooral als je lange benen en een kort bovenlichaam hebt zijn die fietsen vaak minder geschikt. Ik vond een Caad erg mooi maar het paste gewoon niet lekker.

Geplaatst: 20 mar 2011 00:27
door balou
Ik heb wat dat betreft juist geluk, ik heb een lange rug, de Cannondale past mij perfect. Mede daarom is de keus ook op deze fiets gevallen.