MiXiM schreef:Ik fiets niet in de heuvels, dus eigenlijk heb ik alleen zwaardere versnellingen nodig. Maar ik weet niet of dat nog verschilt per fiets.
Er zijn 3 hoofdsmaken diede zwaarte van de versnellingen beinvloeden: Triple, dubble en compact.
De eerste heeft 3 bladen, de andere hebben er 2. Het verschil tussen de double en de compact is dat de bladen ietsje kleiner zijn waardoor je wat lichter trapt met de compact. Er is heel veel over te lezen maar in principe neem je, als je niet super getraind bent, een triple of een compact. Je geeft aan dat je zwaardere versnellingen nodig hebt maar hou er rekening mee dat je misschien ook aan je cadans moet werken, dus sneller ronddraaien in plaats van meer kracht te zetten. Zeker als je wat langere tochten wil maken hou je dat makkelijker vol.
Wat het beste bij je past kan alleen jij beantwoorden, het is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.
MiXiM schreef:
En wat voor mij ook meespeelt (maar hoe erg dat verschilt per merk heb ik dus absoluut geen verstand van) is hoe lang de fiets mee gaat. Want ik ben niet van plan om over een jaar weer een nieuwe te kopen, haha. Dus de kwaliteit van de remmen enzo vind ik ook belangrijk.
Hoe lang de fiets meegaat hangt meer af van hoe je ermee omgaat dan van het merk. Als je enkel met mooi weer rijdt en na elk ritje netjes alles poetst, dan gaat je fiets langer mee dan wanneer je er ook in de winter en door de regen mee rijdt. In principe is het wel zo dat een wat duurdere afmontage minder gevoelig is voor slijtage en wat soepeler schakelt/remt.
Om even een idee te geven: ik heb een fiets met Ultegra en na 2500km is alles van Ultegra niveau nog in prima staat, ik kan er op deze manier nog makkelijk 2500 bij doen voor ik onderdelen moet vervangen. Op 1 uitzondering na, mijn trapas, die is toch van mindere kwaliteit en daar komt dus nu al speling op.
Ik poets mijn fiets niet na elke rit maar wel als het geregend heeft of nat was op de weg. Vanaf eind oktober tot half maart mag hij lekker binnen blijven.
MiXiM schreef:
En dan blijft de laatste vraag over: is het dan echt nodig om 800 euro uit te geven, of zijn er wat goedkopere merken die fietsen aanbieden met een kwaliteit die voldoet aan de dingen die ik net heb genoemd? Dat is dus een beetje wat ik nu probeer uit te vinden..
Neen, het is niet echt nodig om 800Euro uit te geven maar bedenk wel dat als je minder gaat uitgeven je ook minder fiets krijgt. Vanaf 750Euro kan je beginnen denken aan een nieuwe fiets, je hebt dan echt een basisfiets waar je, uiteraard afhankelijk van je gebruik, 1 à 2 jaar prima plezier van hebt. Rij je meer dan 2 keer per week dan krijg je voor die tijd waarschijnlijk wel al te maken met slijtage van sommige onderdelen. Het voordeel is wel dat je best een grote sprong maakt in kwaliteit als je 150 Euro meer uitgeeft.
MiXiM schreef:
Er werd me ook al gezegd dat ik dan misschien beter naar tweedehands fietsen van een echt goed merk kan kijken. Die hebben dan wel de betere kwaliteit onderdelen, maar zijn evengoed niet extreem duur. Alleen: welke merken zijn dat?
Een tweedehands is zeker een goede optie, dan kan zou ik zelfs wat minder dan 800Euro uitgeven, je hebt voor 600 dan ook al een prima fiets. De lijst van goede merken is erg lang, hier op het forum zie je een berg populaire merken voorbij komen.
Bulls, Cube, Rose, Canyon, Sensa, Trek: Het zijn allemaal budgetvriendelijke merken met een goede prijs-kwaliteit verhouding.
Merken als Specialized en Cannondale zijn wat duurder bij eenzelfde afmontage maar de frames zijn dan ook ietsje beter, daar zou je naar kunnen kijken voor een 2de hands.
Verder zijn er de Italianen, vaak ook ietsje duurder maar niet perse beter dan de frames uit het eerste rijtje. Ik heb zelf een Italiaanse racefiets maar mijn MTB is een Bulls. Beide prima fietsen maar de racer heb ik met mijn gevoel gekocht, de MTB met mijn verstand
Mijn tip: ga vooral veel rondkijken, voelen en testrijden en dan kom je er vanzelf achter waar je blij van wordt.