Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Rival, Veloce of 105

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 09 mar 2009 16:39

Een nadeel van Sram is dat het wat minder beschikbaar is, of is dit bij de meeste fm´s geen probleem?

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 09 mar 2009 16:39

Hangt er wellicht ook een beetje vanaf waar je met je fiets wilt gaan fietsen. Als je alleen ritjes maakt in de omgeving speelt beschikbaarheid van reserveonderdelen bijvoorbeeld nauwelijks een rol. Maar als je in het buitenland gaat rijden (vakantie, cyclo's e.d.), hoe zit het dan met de verkrijgbaarheid van spullen als remblokjes, derailleurwieltjes, kabels?

Shimano heeft echt bijna iedere fietsenwinkel wel, Campa wordt 't al lastiger en ik kan mij voorstellen dat het met een betrekkelijk nieuw merk als SRAM helemaal moeilijk wordt. Kan iemand daar iets zinnigs over melden?
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 mar 2009 17:22

Frigo schreef:Hangt er wellicht ook een beetje vanaf waar je met je fiets wilt gaan fietsen. Als je alleen ritjes maakt in de omgeving speelt beschikbaarheid van reserveonderdelen bijvoorbeeld nauwelijks een rol. Maar als je in het buitenland gaat rijden (vakantie, cyclo's e.d.), hoe zit het dan met de verkrijgbaarheid van spullen als remblokjes, derailleurwieltjes, kabels?


Kabels, remblokjes en derailleurwieltjes gaan toch niet zo maar kapot? Die slijten alleen langzaam tot ze rijp zijn voor de kliko. Zeker kabels en derailleurtandwieltjes moeten toch zonder problemen een vakantie overleven, met beide kan je over 't algemeen wel gewoon een heel seizoen rijden. Alleen remblokjes kunnen hard gaan, zeker als 't nat is. Maar dat is makkelijk te ondervangen door gewoon zelf een setje mee te nemen.

Bijv spaken is meer een probleem bij systeemwielen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 09 mar 2009 18:05

Amclassic-fan schreef: Kabels, remblokjes en derailleurwieltjes gaan toch niet zo maar kapot? Die slijten alleen langzaam tot ze rijp zijn voor de kliko. Zeker kabels en derailleurtandwieltjes moeten toch zonder problemen een vakantie overleven, met beide kan je over 't algemeen wel gewoon een heel seizoen rijden. Alleen remblokjes kunnen hard gaan, zeker als 't nat is. Maar dat is makkelijk te ondervangen door gewoon zelf een setje mee te nemen.

Bijv spaken is meer een probleem bij systeemwielen.


Heb je ook eigenlijk wel gelijk in. Misschien is het meer dat ik wat huiverig ben omdat SRAM, zeker in de racegroepen, een nog relatief nieuwe speler is. Zit de laatste tijd wel behoorlijk in de lift als ik kijk naar het aantal merken dat ook af fabriek leveren met SRAM.

Vind de Force overigens een hele mooie groep om te zien, maar daar ging het nu niet over ;)
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 09 mar 2009 18:17

En ik vind Rival dan weer helemaal niks :) Bij de lezerstest was er een Cannondale met Rival groep en volgens mij was er niemand echt enthousiast over. Schakelen ging stroef en zonder gevoel voor het mechanisme, shifters lagen niet lekker in de hand. Dan heb ik veel liever 105 of Veloce. Je ziet: zoveel mensen, zoveel meningen!

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 09 mar 2009 23:12

+1 voor sram rival 2009, werkt super ...

kuppes
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2009 15:48

kuppes 10 mar 2009 19:14

over het algemeen ligt SRAM goed in de hand, in de fietstest van wielerrevue kwam uit dat ze na 15000 km nog steeds goed werkte, maar de mooiigheid was er wel vanaf.
het betreft wel de 2008 versie.
De shimano 105 groep schakelt fijn, dat zullen de meeste niet ontkennen.
Campa schakelt ietsje zwaarder dan shimano. Ik kon niet goed overweg met het zwaarder schakelen terwijl je in de beugels reed, zwaarder schakelen ging wel maar ik schoot vaak door.

maar een groepkeuze is eigenlijk te persoonlijk voor een forum maargoed.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 10 mar 2009 19:54

TS-Biker schreef:+1 voor sram rival 2009, werkt super ...


En hoe denk jij over het vermeende moeilijke schakelen aan de voorzijde? Ik overweeg deze groep. Weliswaar pas voor volgende winter...

jaapie91
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 13 jun 2007 22:56

jaapie91 10 mar 2009 19:56

Ik rijd met de 2008 Rival groep en ik kan niet zeggen dat ik problemen ondervind met het schakelen met de voor derraileur. Ik heb niet zo veel vergelijkingsmateriaal, maar ik ben er erg tevreden over!
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 10 mar 2009 23:33

litespeed schreef:
TS-Biker schreef:+1 voor sram rival 2009, werkt super ...


En hoe denk jij over het vermeende moeilijke schakelen aan de voorzijde? Ik overweeg deze groep. Weliswaar pas voor volgende winter...


ik begrijp niet goed wat er moeilijk aan gaat ?
Al diegene die ik ken die met sram (rival) rondbollen zijn er vree content mee ... goed afstellen is belangrijk, voor de rest gaat ie dan soepel en makkelijk.

floepert99
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05

floepert99 10 mar 2009 23:53

Ik heb Rival op mijn CX zitten en het afschakelen voor gaat met een enorme knal. Ik heb de kabels al gesmeerd, de hendel ingespoten en de kabel op alle mogelijke manieren afgesteld, maar het blijft behelpen. Gelukkig rij ik 99% van de tijd op het binnenblad....
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 11 mar 2009 10:58

+1 voor de rival, en als we even reel zijn, hoe vaak schakel je tijdens een training nou echt voor? ik max 4 keer denk ik. liever dat het achter als een raket gaat. denk dat SPeric en TS-biker gelijk hebben met de opmerking dat de red groep iets hoger op de ladder staat dan 105 en veloce. ik rijdt met ultegra en 105, en beide werken prima en schakelen heerlijk. ik heb echter die keuze gemaakt omdat ook mijn MTB shimano is en is dus dezelfde sleutels en onderdelen voor meeste van mijn fietsen kan gebruiken. heb ook een jaar met campa veloce gereden en ook dat schakelt heerlijk SRAM heb ik op de racefiets geen ervaring mee maar op MTB gebied leveren ze toch al jaren perfect spul
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Plaats reactie