Pagina 2 van 3

Geplaatst: 09 mar 2009 16:39
door simic
Een nadeel van Sram is dat het wat minder beschikbaar is, of is dit bij de meeste fm´s geen probleem?

Geplaatst: 09 mar 2009 16:39
door frigo
Hangt er wellicht ook een beetje vanaf waar je met je fiets wilt gaan fietsen. Als je alleen ritjes maakt in de omgeving speelt beschikbaarheid van reserveonderdelen bijvoorbeeld nauwelijks een rol. Maar als je in het buitenland gaat rijden (vakantie, cyclo's e.d.), hoe zit het dan met de verkrijgbaarheid van spullen als remblokjes, derailleurwieltjes, kabels?

Shimano heeft echt bijna iedere fietsenwinkel wel, Campa wordt 't al lastiger en ik kan mij voorstellen dat het met een betrekkelijk nieuw merk als SRAM helemaal moeilijk wordt. Kan iemand daar iets zinnigs over melden?

Geplaatst: 09 mar 2009 17:22
door amclassic-fan
Frigo schreef:Hangt er wellicht ook een beetje vanaf waar je met je fiets wilt gaan fietsen. Als je alleen ritjes maakt in de omgeving speelt beschikbaarheid van reserveonderdelen bijvoorbeeld nauwelijks een rol. Maar als je in het buitenland gaat rijden (vakantie, cyclo's e.d.), hoe zit het dan met de verkrijgbaarheid van spullen als remblokjes, derailleurwieltjes, kabels?


Kabels, remblokjes en derailleurwieltjes gaan toch niet zo maar kapot? Die slijten alleen langzaam tot ze rijp zijn voor de kliko. Zeker kabels en derailleurtandwieltjes moeten toch zonder problemen een vakantie overleven, met beide kan je over 't algemeen wel gewoon een heel seizoen rijden. Alleen remblokjes kunnen hard gaan, zeker als 't nat is. Maar dat is makkelijk te ondervangen door gewoon zelf een setje mee te nemen.

Bijv spaken is meer een probleem bij systeemwielen.

Geplaatst: 09 mar 2009 18:05
door frigo
Amclassic-fan schreef: Kabels, remblokjes en derailleurwieltjes gaan toch niet zo maar kapot? Die slijten alleen langzaam tot ze rijp zijn voor de kliko. Zeker kabels en derailleurtandwieltjes moeten toch zonder problemen een vakantie overleven, met beide kan je over 't algemeen wel gewoon een heel seizoen rijden. Alleen remblokjes kunnen hard gaan, zeker als 't nat is. Maar dat is makkelijk te ondervangen door gewoon zelf een setje mee te nemen.

Bijv spaken is meer een probleem bij systeemwielen.


Heb je ook eigenlijk wel gelijk in. Misschien is het meer dat ik wat huiverig ben omdat SRAM, zeker in de racegroepen, een nog relatief nieuwe speler is. Zit de laatste tijd wel behoorlijk in de lift als ik kijk naar het aantal merken dat ook af fabriek leveren met SRAM.

Vind de Force overigens een hele mooie groep om te zien, maar daar ging het nu niet over ;)

Geplaatst: 09 mar 2009 18:17
door perik
En ik vind Rival dan weer helemaal niks :) Bij de lezerstest was er een Cannondale met Rival groep en volgens mij was er niemand echt enthousiast over. Schakelen ging stroef en zonder gevoel voor het mechanisme, shifters lagen niet lekker in de hand. Dan heb ik veel liever 105 of Veloce. Je ziet: zoveel mensen, zoveel meningen!

Geplaatst: 09 mar 2009 23:12
door ts-biker
+1 voor sram rival 2009, werkt super ...

Geplaatst: 10 mar 2009 19:14
door kuppes
over het algemeen ligt SRAM goed in de hand, in de fietstest van wielerrevue kwam uit dat ze na 15000 km nog steeds goed werkte, maar de mooiigheid was er wel vanaf.
het betreft wel de 2008 versie.
De shimano 105 groep schakelt fijn, dat zullen de meeste niet ontkennen.
Campa schakelt ietsje zwaarder dan shimano. Ik kon niet goed overweg met het zwaarder schakelen terwijl je in de beugels reed, zwaarder schakelen ging wel maar ik schoot vaak door.

maar een groepkeuze is eigenlijk te persoonlijk voor een forum maargoed.

Geplaatst: 10 mar 2009 19:54
door litespeed
TS-Biker schreef:+1 voor sram rival 2009, werkt super ...


En hoe denk jij over het vermeende moeilijke schakelen aan de voorzijde? Ik overweeg deze groep. Weliswaar pas voor volgende winter...

Geplaatst: 10 mar 2009 19:56
door jaapie91
Ik rijd met de 2008 Rival groep en ik kan niet zeggen dat ik problemen ondervind met het schakelen met de voor derraileur. Ik heb niet zo veel vergelijkingsmateriaal, maar ik ben er erg tevreden over!

Geplaatst: 10 mar 2009 23:33
door ts-biker
litespeed schreef:
TS-Biker schreef:+1 voor sram rival 2009, werkt super ...


En hoe denk jij over het vermeende moeilijke schakelen aan de voorzijde? Ik overweeg deze groep. Weliswaar pas voor volgende winter...


ik begrijp niet goed wat er moeilijk aan gaat ?
Al diegene die ik ken die met sram (rival) rondbollen zijn er vree content mee ... goed afstellen is belangrijk, voor de rest gaat ie dan soepel en makkelijk.

Geplaatst: 10 mar 2009 23:53
door floepert99
Ik heb Rival op mijn CX zitten en het afschakelen voor gaat met een enorme knal. Ik heb de kabels al gesmeerd, de hendel ingespoten en de kabel op alle mogelijke manieren afgesteld, maar het blijft behelpen. Gelukkig rij ik 99% van de tijd op het binnenblad....

Geplaatst: 11 mar 2009 10:58
door cubemeister
+1 voor de rival, en als we even reel zijn, hoe vaak schakel je tijdens een training nou echt voor? ik max 4 keer denk ik. liever dat het achter als een raket gaat. denk dat SPeric en TS-biker gelijk hebben met de opmerking dat de red groep iets hoger op de ladder staat dan 105 en veloce. ik rijdt met ultegra en 105, en beide werken prima en schakelen heerlijk. ik heb echter die keuze gemaakt omdat ook mijn MTB shimano is en is dus dezelfde sleutels en onderdelen voor meeste van mijn fietsen kan gebruiken. heb ook een jaar met campa veloce gereden en ook dat schakelt heerlijk SRAM heb ik op de racefiets geen ervaring mee maar op MTB gebied leveren ze toch al jaren perfect spul