Pagina 2 van 4

Geplaatst: 27 aug 2009 18:59
door bontempi56
GenesiZ schreef:Het lijkt me vreemd dat het daar aan kan liggen omdat je niet schakelt met de stuurshifters maar met een buiscommandeur, maar ik zal het gaan testen! Bedankt alvast.


Nooit geschoten is altijd mis toch :/

Geplaatst: 27 aug 2009 19:18
door frigo
de kooi van je achterderailleur staat ook niet recht onder het tandwiel (waar de ketting op ligt!) van je cassette. De cassette van je nieuwe wielen zijn 8-sp en ik denk dat je oude wielen 6 of 7-sp waren ? Als dit zo is dan het volgende advies;

1e: koop een 8-speed ketting (9 speed kan ook). Deze heeft namelijk smallere schakels, dit is nodig omdat de ruimte tussen je tandwielen bij 8-sp. kleiner is dan bij 6/7-sp.

2e: stel je achterderailleur opnieuw af. Leg de ketting op het zwaarste verzet (kleinste kransje). Je rechter buiscommandeur staat nu helemaal naar voren. Haal de kabel op je achterderailleur los en trek hem (m.b.v. een tang) zo strak mogelijk en zet hem weer vast. Stel vervolgens het bereik van je achterderailleur in. Met de H-schroef zet je de kooi 'recht' onder het kleinste kransje. Vervolgens schakel je met de commandeur de ketting steeds een kransje hoger/lichter. Waarschijnlijk gaat de kooi van je achterderailleur nu niet verder dan het 6e of 7e kransje. Door de L-schroef losser te draaien kun je ook opschakelen naar het 7e en 8e kransje. Let op dat je het bereik van de L-schroef niet te los zet, anders belandt je derailleur tussen je spaken!

succes!

Geplaatst: 29 aug 2009 00:11
door mikethebike
bontempi56 schreef:Heb ooit eens zelfde probleem gehad kon er niet uitkomen mijn fm heeft toen andere buitenkabel en natuurlijk ook de binnenkabel bij de achterderr erop gezet (had hem te kort gemaakt) en toen afgesteld en het probleem was weg en als ik je buitenkabel zo eens bekijk lijkt ie me aan de korte kant


Denk dat de buitenkabel idd iets langer moet, de ratioverhouding was vroeger ook langer als tegenwoordig. Dus elke mm. op de kabel heeft op de derailleur een beweging/ratelen op de tandwielen.
Je kunt evt. een Nokon kabel proberen, is dan wat stijver.

MtB

Geplaatst: 15 sep 2009 19:29
door sanrob
Hoe staat het met je project?

Sta zelf ook in dubio. Ben in het bezit van een Dawes, Reynolds 531 frame. Zo'n 18 jaar oud. Shimano 105 8sp afgebouwd. kan nu goedkoop een Ultegra 10sp op de kop tikken. Frame laten overspuiten? Ombouwen? Of toch maar ff doorsparen voor helemaal wat anders. Fiets wel met veel plezier op mijn oude beestje. Twijfel, twijfel...

Geplaatst: 15 sep 2009 23:05
door superrose
Mijn boodschappen fiets is een gazelle champion mondial in de kleuren van de italiaanse vlag, ik heb er een nieuw stuur op en dus ook niet meer van die ouderwetse versnellingen. Ik vind het zo'n mooi fietsje, maar het is wel een soort zwabber, als in niet zo stijf.
Maar ik zou er voor geen goud de stad mee uitwillen nu ik iets nieuws heb.

Geplaatst: 05 jan 2010 19:50
door genesiz
Weer een flinke kick, de fiets is vorig jaar gestript van zijn verflaag en ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Nu wil de fiets gaan voorzien van of een compleet nieuwe 10sp groep (campagnolo/Sram) of ik wil hem op gaan bouwen met losse 8sp Centaur onderdelen. Ik vraag me alleen af of het mogelijk is om in de huidige bottembracket wel een dergelijke crank vast te zetten met de huidige uitwendige lagers.

Afbeelding

Geplaatst: 05 jan 2010 19:53
door perik
Ja hoor. Geen probleem!

Gaaf karretje trouwens!

Geplaatst: 05 jan 2010 19:56
door genesiz
Thanks, hijs gaaf he ;)

Mooi dat dat gaat lukken met die BB. Hoe zit het trouwens met de 10sp cassette op mijn huidige Campagnolo body. Die moet ik zeker vervangen voor een Miche body en daar de Sram cassette op monteren.

Geplaatst: 06 jan 2010 19:31
door lincity
of gewoon een marchisio cassette monteren

Geplaatst: 06 jan 2010 22:27
door ed-ep
Een uitwendig bb hoort eigenlijk niet op zo'n klassieker. Een mooie aluminium Record crankset zou heel mooi staan. Krijg je toch een moderne retro.

Geplaatst: 28 jan 2010 01:17
door genesiz
Ik heb het topic even opgedoopt naar een nieuwe naam, in plaats van 3 nieuwe topics te openen voor mijn 2010-projecten hou ik het netjes in 1 topic :)

Wat staat er dit jaar op de planning:

1: Koga Gentsluxe-S:
Kortgeleden opgehaald bij Ferry1982 en zal wel een tijdje binnen deze familie blijven. Hij is in perfecte staat, op wat kleine beschadigingen na.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ga ik ermee doen:
Stuur vervangen voor een type van de Roadwinner omdat deze een fijnere bocht heeft. Hier komt het volgende zwarte stuurlint op van BBB (vanmiddag gehaald) maar het witte stiksel maak ik zwart met een marker. Nieuwe remkabels liggen ook klaar om gemonteerd te worden maar morgen gaat hij eerst uit elkaar om alles schoon te maken en op te poetsen. Ook rij ik even langs de halfords en/of automaterialenzaak voor een lakstift om de kleine beschadigingen bij te werken.

Wellicht komen er nog bandjes op met bruine wangen, maar dit kijk ik nog even aan.

2: Gazelle Champion Mondial:

Deze is al bekend van dit topic en gaat na wat sparen worden voorzien van moderne componenten.

Afbeelding

Wat ga ik ermee doen:
Een Campagnolo Mirage 9sp groep en een ahead-conversie zullen er oa. op komen. Stuur, stuurpen en zadelpen zullen ook zwart worden, wat ik met het frame ga doen weet ik nog niet. Grotendeels zal die gewoon staal-kleur blijven omdat dat erg mooi en clean staat bij de Zonda's. Er zullen wel decals op komen, maar hier weet ik nog niets voor.

Afbeelding

3: Fixid bike / baanfiets:

Een project wat ik al geruime tijd wil doen, maar nog niet aan begonnen ben. Dit moet een strakke cleane fiets worden die tot op de puntjes afgewerkt zal worden. Het oude stuur van de Gentsluxe zal hiervoor gebruikt worden door de mooie bocht (sorry Ferry1983 ;)).

Wat ga ik ermee doen:
Wat ik in tot nu toe in mijn hoofd heb zijn oude dura-ace/campagnolo baan-naven op een lage velg. 32/36 spaken, lekker ouderwetsch. Ik ga zelf een bruin leren grips maken die op het stuur komt in de lage bocht, deze moet wel dezelfde kleur hebben als de Brooks Swallow die ik erop wil hebben. Een frame heb ik nog niet in gedachte, een normaal raceframe is goedkoper is aanschaf maar een baanfiets zal mooier staan. Voor een 2ehands frame kijk ik tzt wel (tips zijn altijd welkom).

Hij zal gaan dienen als regular fixed voor leuke ritjes, voor op de baan, voor de Londen Tweed en gewoon voor de heb. Het lijkt me erg gaaf om een keer op de baan te rijden en ook de foto's van de Londen Tweed Run zien er erg gaaf uit dus daarvoor moet hij er wel extra mooi uitzien :)

4: Stadfiets:

Dit is een project die ik vorig jaar al wilde starten, maar niet gelukt is. Ik verwacht hier pas na de zomer mee te starten, deadline is volgend jaar lente omdat ik hem wil gebruiken als stadsfiets maar ook als vervoersmiddel om mijn aankomende zoon/dochter mee te kunnen nemen in een kinderzitje :)

Ik heb al een oude Sparta die omgebouwd gaat worden naar zoiets!

Een Retrovelo, maar dan anders :)
Afbeelding

Wat ga ik ermee doen:
Witte/creme banden zoiezo :) Ook de kleur rood spreekt me erg aan. De fiets zal helemaal uit elkaar gaan, het frame en trommelremnaven worden allen gespoten en de velgen netjes opgepoetst tot ze weer glimmen. Er zitten nu verchroomde velgen op dus dat komt goed. Ik laat ze hierna weer spaken met dikke stevige spaken om het een robuuste fiets te laten worden. Het stuur e.d. moeten nog vernieuwd worden maar een Brooks zadel is al aanwezig. Ik zal binnenkort even een foto maken van de fiets, die had ik wel maar ben ik kwijt :)

Daar ons gezinnetje binnen nu en 3 weken zou moeten worden uitgebreid zal op deze fiets ook een kinderzitje komen maar hier heb ik nog geen leuke voor gevonden. Deze moet namelijk in dezelfde style als de fiets gaan worden maar dan moet ik eerst wel een geschikte vinden :D

Dat brengt me gelijk bij project 5!

5: Woon/werk,racefiets voor mijn vriendin.

Aangezien het vrouwtje door de bevalling aangekomen is en al een tijd niet meer gesport heeft wilt ze dit jaar gaan starten met rijden. 3x in de week naar haar werk (17km enkele reis) is haar streven en in het weekend kleine ritjes om de conditie omhoog te krijgen en het gewicht omlaag.

Afbeelding

Ik heb via het forum bovenstaand frame bemachtigd. Deze zal net als de Koga bijgewerkt worden met een lakstift en goed worden opgepoetst met polijstmiddel. De opbouw weet ik nog niet precies. Dit zal eerst zijn met de losse onderdelen die ik over hou van mijn Gazelle en als ze het in de loop van het jaar leuk vindt zal er een nieuwe fiets komen of dit frame wordt nieuw opgebouwd met beter onderdelen. Aangezien ze erg gek is op oude stalen frames kan het ook zijn dat we een NOS frame op de kop gaan tikken, maar dit blijft nog even onzeker tot we zeker weten dat ze zal blijven fietsen.

Elke project heeft een soort van deadline, de Koga moet zo snel mogelijk klaar zijn zodat ik daarop kan gaan rijden. De Gazelle verwacht ik rond April, begin Mei klaar te hebben. De fixed kan of snel klaar zijn in de zomer of tegen de winter aan als ik duurdere onderdelen wil hebben en ik meer zal moeten sparen. De stadsfiets wordt echt een winterproject en staat hierdoor als laatste op de rij. De fiets voor mijn vriendin verwacht ik rond Maart rijdend te hebben en als ze het leuk vindt zal deze een vervolg krijgen aan het eind van het seizoen als hij niet meer gebruikt zal worden in de winter.

Genoeg om naar uit te kijken dus :D

Geplaatst: 28 jan 2010 01:36
door perik
Goed bezig!