Sora 2009?
heb waarschijnlijk geluk want mijn sora groepje schakelt geruisloos... alleen is het zo dat een sora derailleur na zo'n 22.000km moet vervangen worden want dan begint er wel wat speling op te treden... maar voor 18€ heb je een nieuwe als je wat rond kijkt dus dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem...
Voor dat bedrag moet je een Tiagra afgemonteerde fiets kunnen krijgen. Het frame zal in vrijwel alle gevallen een eenvoudig alu frame zijn. Niets mis mee, maar onderscheid maken zal het ook niet. De geometrie kan dat nog wel doen. Ik denk dat je moet kijken naar de merken die bekend staan om prijs-kwaliteit verhoudingen. Kijk ook eens bij prijsvechters.
Wat denk je van deze?
http://www.12gotrading.nl/?page=record& ... derby=aanb
Wat denk je van deze?
http://www.12gotrading.nl/?page=record& ... derby=aanb
Dat ziet eruit als een mooie fiets, maar in hoeverre is een kwaliteitsklasse van de groep omhoog, ook een verbetering van de fiets?
Voor 800 euro zijn er Ultegra afgemonteerde fietsen te koop, maar voor 800 euro zijn er bij diezelfde winkel ook fietsen te koop met Sora of Tiagra. Is het niet zo dat het verschil tussen Tiagra en 105 of ultegra pas te merken is bij de echt dure fietsen?
Voor 800 euro zijn er Ultegra afgemonteerde fietsen te koop, maar voor 800 euro zijn er bij diezelfde winkel ook fietsen te koop met Sora of Tiagra. Is het niet zo dat het verschil tussen Tiagra en 105 of ultegra pas te merken is bij de echt dure fietsen?
2B's schreef:ik rij zowel met sora (2007) op mijn winterfiets als met dura ace 2008 (7800) op mijn mooi weer racefiets... en als je je sora groepje minutieus onderhoudt dan levert deze prima werk af... echt geen seconde over te klagen en ik kan je verzekeren dat mijn ardeense trainingsparcours heel wat 'geschakel' vergen...
en ik daarenboven lijd aan een ernstige vorm van materiaalfetsisjisme...
ok, DA schakelt wat soepeler dan de sora maar de sora schakelt nog altijd soepeler dan pakweg campa chorus of centaur waar ik vroeger mee rondreed... never campa again... nog liever een sympathieke sora-groep...
Ben dat wel met je eens. Ik heb ook Sora op m'n fiets zitten en mits je dat goed onderhoudt is het best oké! Ik ben zelf ook zo'n iemand die het onderhoud aan de fiets bijna net zo leuk vind als het fietsen zelf
Ik heb al wel de derailleurs vervangen omdat de achterderailleur serieus versleten was. Meteen maar Ultegra erop gezet, die loopt wel een stuk mooier nu. Ketting en cassette zijn inmiddels 105 omdat die gewoon op waren. Mochten de shifters het begeven dan gaan daar ook Ultegra shifters op. De crank is dan van FSA en de remblokken heb ik ook vervangen door betere (dat merk je serieus wel).
Kortom, Sora is best oké als beginner en je als het goed onderhoudt, maar daar moet je wel van houden. Het hangt natuurlijk allemaal van je gebruik af. Hogere groepen zijn wel veel duurzamer en hebben minder onderhoud nodig en als je meer gaat fietsen kan je je fiets natuurlijk stap voor stap upgraden.
Ik heb mijn eerste racefiets, een Bianchi Via Nerone, nu een jaar of 5, en rij sindsdien met Sora. Het is inderdaad zo dat het schakelen niet altijd geruisloos gaat, maar als je de derailleurs e.d. allemaal goed onderhoud, dan kun je van Sora lang plezier beleven. Bovendien heb ik in die 5 jaar nog geen enkele van mijn onderdelen hoeven te vervangen, en in die 5 jaar heb ik toch zo'n 10.000 km afgelegd.
Ik zou zelf voor 105 gaan. Mocht je omdat het fietsen erg bevalt willen upgraden dan kan dat in 'etappes' omdat 105, Ultegra en Dura-Ace uitwisselbaar zijn. Verder sluit ik me aan bij de sprekers die stellen dat je beter een goedkoper frame dan een goedkopere groep kan kopen.
Jordy schreef:Ik heb mijn eerste racefiets, een Bianchi Via Nerone, nu een jaar of 5, en rij sindsdien met Sora. Het is inderdaad zo dat het schakelen niet altijd geruisloos gaat, maar als je de derailleurs e.d. allemaal goed onderhoud, dan kun je van Sora lang plezier beleven. Bovendien heb ik in die 5 jaar nog geen enkele van mijn onderdelen hoeven te vervangen, en in die 5 jaar heb ik toch zo'n 10.000 km afgelegd.
10.000km en zelfs nog geen ketting vervangen? Knap.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
wezep schreef:Jordy schreef:Ik heb mijn eerste racefiets, een Bianchi Via Nerone, nu een jaar of 5, en rij sindsdien met Sora. Het is inderdaad zo dat het schakelen niet altijd geruisloos gaat, maar als je de derailleurs e.d. allemaal goed onderhoud, dan kun je van Sora lang plezier beleven. Bovendien heb ik in die 5 jaar nog geen enkele van mijn onderdelen hoeven te vervangen, en in die 5 jaar heb ik toch zo'n 10.000 km afgelegd.
10.000km en zelfs nog geen ketting vervangen? Knap.
't Kan natuurlijk, niets vervangen. Ik heb een ouwe mtb, vijf jaar oud, nooit schoongemaakt, en tot afgelopen jaar intesief gebruikt (nu gedegradeerd als stadsbarrel). Maar het is allemaal geen knip voor de neus meer waard.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.