Over de wielersport en zijn beoefenaars.

uit de krant

quarante
Forum-lid

quarante 06 feb 2009 13:38

@amateurke

Ik heb het over het asociale gedrag van bepaalde jongeren of anderen dat je soms krijgt als je beleefd vraagt of je erlangs mag. Beledigingen, slingeren, remmen of zelfs spugen als je langs fietst is in mijn ogen ontoelaatbaar. Hoe rijden zo'n idioten als ze hun eerste auto hebben? (waarschijnlijk met 120 dB harde muziek en een plastic verlengstuk op hun uitlaat). Aangezien de overheid in ons softe linkse landje niet weet hoe ontoelaatbaar gedrag te straffen doen sommige mensen dat zelf, wat dus weer resulteert in asociaal gedrag van mensen die eigen rechtertje spelen zoals de twee wielrenners die twee meisjes de sloot in duwen. En zo gaat het cirkeltje rond en schieten we niks op, dus gewoon een beetje respect voor elkaar en zij die 't vertikken om zich respectvol te gedragen flink aanpakken.

Begrijp me niet verkeerd, ik keur de handeling van die twee wielrenners zeker niet goed maar ik kan me de frustratie voorstellen.

bert30
Forum-lid

bert30 06 feb 2009 13:45

Ik las dit bericht gisteren ook al op telegraaf.nl. Op dit bericht stonden ook reacties van lezers. Als je die reacties serieus moet nemen, dan durf je nooit meer op een racefiets te stappen.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 06 feb 2009 13:55

Op zich schandalig, ik doe zo iets niet maar moet me wel heel vaak inhouden na voorvallen zoals door Rank en Quarante reeds genoemd.
Afbeelding

quarante
Forum-lid

quarante 06 feb 2009 13:57

@Bert30

Ach, van zo'n internethelden heb je niets te vrezen. Dat zijn van die autisten die heel stoer achter hun toetsenbord de grootst mogelijke beledigingen posten en daarna nog verwachten intelligent gevonden te worden.
Van de twintig reacties die ik heb gelezen waren er 18 zeer negatief over wielrenners, en dan in de trant van: 'allemaal asociale weggebruikers" , "omhooggevallen 6x modalers die hun stress kwijt moeten" , "ze rijden snel omdat ze naar huis willen om hun strakke broekje dat hun ballen samenknijpt uit de doen"

Zegt genoeg over het niveau van de meeste reageerders.

bmiller
Forum-lid

bmiller 06 feb 2009 14:07

Ik zie dus dat het topic een eigen post heeft gekregen. http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=3&TID=28080 Binnen dit topic staan nog wat zaken en meningen.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

amateurke
Forum-lid

amateurke 06 feb 2009 14:35

Quaranta/Rank jullie hebben misschien best gelijk dat andere weggebruikers OOK associaal gedrag vertonen. Al lijken me de zaken die Quaranta noemt toch echt uitzonderingen.
Ik denk dat wij als wielrenners echter niet altijd de verwijten van ons af moeten duwen en vervolgens gaan wijzen naar andere weggebruikers, want dat is feitelijk wat er gebeurd!
Laten we dus niet altijd met het vingertje naar die andere wijzen maar de hand in eigen boezem steken. Verbeter de wereld begin bij jezelf!!!!
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

quarante
Forum-lid

quarante 06 feb 2009 14:43

Beledigingen, slingeren, expres remmen, en spugen heb ik alle vier meegemaakt. Spugen is uiteraard een uitzondering maar slingeren gebeurde 9/10 keer. Sowieso als ik een groep schoolgaande jeugd moet passeren zie ik er tegenop. Ze doen net alsof het een helse opgave is om even aan de kant te gaan, boze blikken e.d.

Voor de rest ben ik het helemaal met Amateurke eens.

Trouwens, hoe laten jullie meestal weten dat je er graag langs wil?

Ik roep altijd "Pardon". Mijn FM heeft me een gratis fietsbel gemonteerd toen ik de fiets aanschafte maar die heb ik er meteen afgehaald, ziet er niet uit en is onhandig om 'm elke keer voor en na een wedstrijd te moeten (de)monteren.

amateurke
Forum-lid

amateurke 06 feb 2009 14:46

In principe zou pardon moeten volstaan. Maar in Nederland is het gros van de mensen gewend aan een bel. Zelf heb ik daarom maar een klein belletje aan de stuurpen hangen (op zijn kop zodat je hem niet ziet). Kan me overigens wel goed voorstellen dat je als wedstrijdrijder geen bel op je fiets hebt.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

edwin01
Forum-lid

edwin01 06 feb 2009 15:17

Is zelfs verboden in een wedstrijd....

rank
Forum-lid

rank 06 feb 2009 15:21

Ja, amateurke, ik ben het ook wel met je eens en ik weet ook zeker dat Quarante er niet op uit is om onderweg problemen te veroorzaken als ie lekker een rondje wil gaan fietsen. Maar er mag ook best wat van gezegd worden natuurlijk. Je mag van pubers (en andere weggebruikers) natuurlijk ook gewoon fatsoenlijk gedrag verwachten vind ik. Ik ben zelf netjes opgevoed, en ook als puber liep ik niet iedereen te stangen of te vervelen onderweg. En een bel gebruik ik ook altijd, want wedstrijdfiets of niet, er zijn belletjes die je zo makkelijk met een o-ringetje erop zet en die kun je ook weer binnen een seconde eraf halen. Ik probeer me altijd netjes te gedragen (inclusief ruim tevoren bellen en bedankjes geven), en dat lukt altijd ook wel, maar helaas krijg je ook dan vaak negatieve reakties en rare fratsen, en dat hoeft toch ook niet normaal gevonden te worden? Daarnet ook nog een ritje gemaakt, en bij het eerste en enige groepje schoolgangers waren de provocaties weer ruimschoots aanwezig. Automobilisten is een ander verhaal, jammer genoeg kunnen velen de verantwoordelijkheid niet aan om met een dodelijk wapen rond te rijden. Jammer...

foxx
Forum-lid

foxx 06 feb 2009 15:23

En dat ga je niet elke keer zo'n bel erop en eraf monteren op de fiets. Niet te doen.

Maar goed, als je gewoon roept, of fluit. En vervolgens als je voorbij gaat, dank je wel roept of groet. Dan is er niks aan de handje, dan waarderen ze gewoon.

rank
Forum-lid

rank 06 feb 2009 15:28

Als dat voor jou gewoon goed werkt, gewoon blijven doen. Ik doe het wel, belletje monteren kost me een fractie van de tijd (enkele seconden) die nodig is voor om te kleden, bidon vullen e.d. Ik ben gewoon niet zo'n roeper, vind zelf een belletje gewoon handig.

Plaats reactie