[quote="andromeda"]De "/////" als koppen vindt ik ronduit lelijk en erg rommelig. De voorpagina (komt misschien door alle kleuren van deze uitgave) wekt bij mij de nieuwe uitgave van de "Yes" in handen te hebben.[/quote]
Lees je die ook dan? (lol)
Fiets februari
Ik vind het een strakke, chique, frisse uitstraling hebben. Ziet er goed uit! Ook prettig dat de test gegevens van de fietsen op een blauwe ondergrond staan met witte letters bevordert de leesbaarheid. Mannen (vrouwen) gefeliciteerd! Een stap voorwaarts.
Geen zee te diep, geen berg te hoog.
Na de eerste posts op dit topic ging ik vol nieuwsgierigheid na afloop van mijn werk naar de brievenbus om de 'nieuwe Fiets' te bekijken. Ik vind de nieuwe opzet helaas ronduit teleurstellend! Omdat ik zelf een grafisch bedrijf heb zie ik heel wat bladen langs komen. Hierbij kun je altijd discussiëren over smaak, maar hier zijn in mijn ogen in de basis lay-out kapitale missers gemaakt op echt alle fronten:
Allereerst zit er bij vrijwel alle pagina's te weinig rugwit in het paginastramien, hierdoor is tekst slecht leesbaar (geen rekening gehouden met freeswit voor de garenloze bindwijze?); daarentegen is het wit tussen de kolommen in verhouding meestal weer veel te veel; vrije regelval is zeker bij vier kolom's-pagina's erg onrustig.
De balans tekst/foto's is geheel zoek (b.v. pagina 26 bij artikel testwijze of pag. 45 dat smalle fotootje in de rug dat echt nergens op slaat). De foto's van Edwin Haan die op zich mooi zijn, zijn veel te klein geplaatst en komen, zoals bij bij de 'racetest', geheel niet tot hun recht. Foto's van fietsen zijn essentieel voor dit blad, laat ze dan ook goed zien door de foto's de ruimte te geven die ze verdienen.
Sommige koppen doen pijn aan je ogen (pag. 32 en 86). Het onderscheid tussen de verschillende artikelen van de vaste rubrieken is matig... en zo kan ik helaas nog wel even doorgaan.
Degene die de basis lay-out heeft vervaardigd heeft in mijn ogen de plank misgeslagen (deze zin is door mijzelf aangepast omdat ik met de oorspronkelijke tekst onbedoeld de redactie van 'Fiets' heb beledigd).
Ik vind dit voor de redactie héél erg jammer omdat ik weet dat zo'n transformatie enorm veel tijd en energie kost. De 'oude Fiets' was wellicht wat gedateerd, maar zat grafisch gezien oerdegelijk in elkaar. Dit geld ook voor b.v. Procycling. Dat kun je van de nieuwe opzet van 'Fiets' helaas niet zeggen; 't rammelt echt aan alle kanten (gewoon slechte lay-out).
Ik heb één hoop: zoals Rodrick de Munnik in zijn redactioneel al zegt "een tijdschrift leeft en in de praktijk zullen we dat constant bijschaven". Als ik je mijn bescheiden mening mag geven Rodrick; begin dan maar gewoon opnieuw met een nieuw basisstramien dat wel goed in elkaar zit. Anders kun je schaven wat je wilt maar dan zal het helaas nooit wat worden.
Allereerst zit er bij vrijwel alle pagina's te weinig rugwit in het paginastramien, hierdoor is tekst slecht leesbaar (geen rekening gehouden met freeswit voor de garenloze bindwijze?); daarentegen is het wit tussen de kolommen in verhouding meestal weer veel te veel; vrije regelval is zeker bij vier kolom's-pagina's erg onrustig.
De balans tekst/foto's is geheel zoek (b.v. pagina 26 bij artikel testwijze of pag. 45 dat smalle fotootje in de rug dat echt nergens op slaat). De foto's van Edwin Haan die op zich mooi zijn, zijn veel te klein geplaatst en komen, zoals bij bij de 'racetest', geheel niet tot hun recht. Foto's van fietsen zijn essentieel voor dit blad, laat ze dan ook goed zien door de foto's de ruimte te geven die ze verdienen.
Sommige koppen doen pijn aan je ogen (pag. 32 en 86). Het onderscheid tussen de verschillende artikelen van de vaste rubrieken is matig... en zo kan ik helaas nog wel even doorgaan.
Degene die de basis lay-out heeft vervaardigd heeft in mijn ogen de plank misgeslagen (deze zin is door mijzelf aangepast omdat ik met de oorspronkelijke tekst onbedoeld de redactie van 'Fiets' heb beledigd).
Ik vind dit voor de redactie héél erg jammer omdat ik weet dat zo'n transformatie enorm veel tijd en energie kost. De 'oude Fiets' was wellicht wat gedateerd, maar zat grafisch gezien oerdegelijk in elkaar. Dit geld ook voor b.v. Procycling. Dat kun je van de nieuwe opzet van 'Fiets' helaas niet zeggen; 't rammelt echt aan alle kanten (gewoon slechte lay-out).
Ik heb één hoop: zoals Rodrick de Munnik in zijn redactioneel al zegt "een tijdschrift leeft en in de praktijk zullen we dat constant bijschaven". Als ik je mijn bescheiden mening mag geven Rodrick; begin dan maar gewoon opnieuw met een nieuw basisstramien dat wel goed in elkaar zit. Anders kun je schaven wat je wilt maar dan zal het helaas nooit wat worden.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
Een paar dingen viel mij ook wel op: De rugmarge... Ik neem aan dat die de volgende keer gewoon goed is. Of de typografisch lelijke titel bij Bos. Verder komt de layout mij wel prettig over. Bij de artikelen werken de twee kolommen met verschillende breedte beter dan voorheen de drie smallere kolommen. Daardoor staan de verschillende illustraties ook wat beter op de pagina, tekst en foto's is wat dynamischer. Echt een verbetering. De opmaak van de afdeling Fietscoach is dan weer heel anders. Vier kolommen zonder veel wit ertussen. Dat mag van mij wel wat luchtiger. Beter onderscheid tussen vraag en antwoord... De opmaak van de fietstesten heb ik nog niet zo'n mening over... Wel handig lijkt me de compacte weergave van geometrie, stijfheid e.d. Dat hoeft echt niet meer ruimte in te nemen. Misschien vind ik drie kolommen prettiger. De afdeling Volle Bak vond ik altijd mooi vormgegeven. De nieuwe vormgeving bekoort me iets minder. Maar, als de basiskleur grijs een andere wordt, valt het misschien wel mee.
Het gaat wat mij betreft de goede kant op. Leuk artikel trouwens over het fietsen in New York. Het magazine van de Fietsersbond bevat al jaren dat soort artikelen, zeg maar het fietsen in wereldsteden. Altijd interessant, zeker door de link tussen cultuur en sport en ook door de stedelijke omgeving.
Het gaat wat mij betreft de goede kant op. Leuk artikel trouwens over het fietsen in New York. Het magazine van de Fietsersbond bevat al jaren dat soort artikelen, zeg maar het fietsen in wereldsteden. Altijd interessant, zeker door de link tussen cultuur en sport en ook door de stedelijke omgeving.
Ik vond de vorige uitgaves van fiets ook plezanter om te lezen. Deze vind ik zo op het eerste zicht nogal chaötisch. Het kan natuurlijk ook aan mij persoonlijk liggen en mischien dat het in de toekomst wel gaat wennen. Ik hoop het van harte maar momenteel mis ik de vorige uitgaves wel. De nieuwe manier van uitbinden kan me wel bekoren en dus zijn er toch ook pluspunten.
Hoewel ik de Fiets nog niet uit heb, over het algemeen spel ik hem uit, is mijn indruk positief.
Wat ik erg fijn vind is dat bij de testen getracht is om alles van een bepaalde fiets bij elkaar te zetten zodat je niet verder of terug hoeft te bladeren om te kijken naar bijvoorbeeld de overzicht kolom met meetwaarden, materiaaloverzicht en prijs. Misschien komt het een beetje "wit" over maar toch heeft het wat, is vernieuwend en duidelijk. Voor mij een succes.
Ik moet nog wel even kijken of het opbergen in de bewaarband met de nieuwe manier van inbinden ook goed gaat, maar ik heb vertrouwen.
Wat ik ook fijn vind is dat de artikelen inhoudelijk en qua aard en schrijfstijl sterk zijn gebleven. Ik heb gelukkig niet plotseling een ander blad maar ik heb een vernieuwd blad
Dan wil ik verder nog opmerken dat de dame waarnaar gerefereerd word door de starter van dit topic en die al verscheidene jaren fungeert als model voor Assos echt wel een blikvanger is, pagina 80 is dan ook heel mooi. Misschien is het inhuren van haar de oorzaak van de hoge prijs van Assos kleding.
Wat ik erg fijn vind is dat bij de testen getracht is om alles van een bepaalde fiets bij elkaar te zetten zodat je niet verder of terug hoeft te bladeren om te kijken naar bijvoorbeeld de overzicht kolom met meetwaarden, materiaaloverzicht en prijs. Misschien komt het een beetje "wit" over maar toch heeft het wat, is vernieuwend en duidelijk. Voor mij een succes.
Ik moet nog wel even kijken of het opbergen in de bewaarband met de nieuwe manier van inbinden ook goed gaat, maar ik heb vertrouwen.
Wat ik ook fijn vind is dat de artikelen inhoudelijk en qua aard en schrijfstijl sterk zijn gebleven. Ik heb gelukkig niet plotseling een ander blad maar ik heb een vernieuwd blad
Dan wil ik verder nog opmerken dat de dame waarnaar gerefereerd word door de starter van dit topic en die al verscheidene jaren fungeert als model voor Assos echt wel een blikvanger is, pagina 80 is dan ook heel mooi. Misschien is het inhuren van haar de oorzaak van de hoge prijs van Assos kleding.
////////////////////////////////
Hmm nee, niet echt een vooruitgang. Integendeel. Vind het erg rommelig overkomen allemaal, zeker met al die forward-slashes erbij. Oogt 'n beetje goedkoop eigenlijk.
Foto's op naastgelegen pagina's (zoals op pag. 16 en 17) zijn minder fraai door de nieuwe lumback-uitvoering. En ja, zoals verwacht, vind ik die lumback ui-ter-ma-te irritant. Bij het doorbladeren op de leestafel moet je de pagina's al geregeld aandrukken. Maar meestal lees ik languit op de bank, en vouw de Fiets dan dubbel (met de cover tegen de achterkant aan), en da's nu wel errug vervelend geworden met al die wegvallende teksten (in de middengleuf). Dan ben je bijna continu bezig om het e.e.a. in de juiste leespositie te manoeuvreren. Echt waardeloos, die lumback-magazines. Mijn motto blijft daarom fier overeind: liever kromme nietjes dan een rechte rug!
////////////////////////////////
Hmm nee, niet echt een vooruitgang. Integendeel. Vind het erg rommelig overkomen allemaal, zeker met al die forward-slashes erbij. Oogt 'n beetje goedkoop eigenlijk.
Foto's op naastgelegen pagina's (zoals op pag. 16 en 17) zijn minder fraai door de nieuwe lumback-uitvoering. En ja, zoals verwacht, vind ik die lumback ui-ter-ma-te irritant. Bij het doorbladeren op de leestafel moet je de pagina's al geregeld aandrukken. Maar meestal lees ik languit op de bank, en vouw de Fiets dan dubbel (met de cover tegen de achterkant aan), en da's nu wel errug vervelend geworden met al die wegvallende teksten (in de middengleuf). Dan ben je bijna continu bezig om het e.e.a. in de juiste leespositie te manoeuvreren. Echt waardeloos, die lumback-magazines. Mijn motto blijft daarom fier overeind: liever kromme nietjes dan een rechte rug!
////////////////////////////////
///////: die mogen echt weg.
Betere scheiding bij vraag en antwoord, het lijkt nu nogal onopgemaakt.
Jammer dat er zo weinig racers getest worden. Ik hoop van harte dat dat er elk magazine meer zullen worden, dit is erg mager.
De nieuwtjes en opvallende zaken op de eerste blz. van het magazine mogen van mij in een ander lettertype: niet zo'n 'vette' letter.
Succes met jullie blad. Ik wil wel weer een abonnement, maar het welkomstgeschenk spreekt me niet aan. Ik wacht nog even dus.
Betere scheiding bij vraag en antwoord, het lijkt nu nogal onopgemaakt.
Jammer dat er zo weinig racers getest worden. Ik hoop van harte dat dat er elk magazine meer zullen worden, dit is erg mager.
De nieuwtjes en opvallende zaken op de eerste blz. van het magazine mogen van mij in een ander lettertype: niet zo'n 'vette' letter.
Succes met jullie blad. Ik wil wel weer een abonnement, maar het welkomstgeschenk spreekt me niet aan. Ik wacht nog even dus.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
Bulls Copperhead 3
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Wat betreft het schrijven / testen over en van fietsen mag absoluut meer. Net alsof er steeds meer en meer reisbestemmingen beschreven worden waar 'ik' als gewone fietser never nooit niet kom. Ben getrouwd, heb 2 jonge kinderen en een modaal baan. Ik zal dus nooit met de fiets 4 daagjes even gaan touren in NewYork Central Park. Zal ook niet een hele week in Frankrijk met de MTB een heuse raid gaan rijden, Zwitserland heel misschien ooit met de fiets vereniging als jaarlijks uitstapje (maar dan wel alleen een lang weekend). Als ik hier info over wil dan koop ik me wel een ander tijdschrift maar niet de Fiets. Kortom veel te veel reisaanbod en te weinig over fietsen.
Verder snapte ik niets van het stukje van 'biken met ambtenaren'. Ik ben er dus zelf ook een maar kon er niet op uitmaken waar het over ging. Gemeente ambtenaren van de gemeente Oss? Overheid? Politie? Ik kon er helaas geen touw aan vast knopen.
Verder snapte ik niets van het stukje van 'biken met ambtenaren'. Ik ben er dus zelf ook een maar kon er niet op uitmaken waar het over ging. Gemeente ambtenaren van de gemeente Oss? Overheid? Politie? Ik kon er helaas geen touw aan vast knopen.
De nieuwe lay-out vind ik een absolute verbetering. Op detailniveau (met name de koppen /////////) kan het worden verbeterd naar overwegend dus positief.
Vwb de inhoud; dat is volgens mij nog persoonlijker dan de lay-out. Pat bijvoorbeeld wil meer testen en minder reizen. Zelf zie ik het juist liever omgedraaid. Met de 2 jonge kinderen en een modale baan als ambtenaar kan het weinig te maken hebben. Datzelfde geldt namelijk voor mij.
Vwb de inhoud; dat is volgens mij nog persoonlijker dan de lay-out. Pat bijvoorbeeld wil meer testen en minder reizen. Zelf zie ik het juist liever omgedraaid. Met de 2 jonge kinderen en een modale baan als ambtenaar kan het weinig te maken hebben. Datzelfde geldt namelijk voor mij.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;