Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Forum wannabee cheap SRM

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 28 jan 2009 10:25

Weet je wat jij moet doen. Naar de kamer van koophandel!

Interessante topic gaat dit worden, jammer dat mijn kennis op dit gebied nihil is, dus het blijft voor de rest bij lezen.
I Am SpeCiAliZed

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 28 jan 2009 10:52

Ik ben de weg alweer kwijt zoals altijd als AMCF begint zn technich verhaal te doen. Maar interessant om te volgen is het zeker.

Ik wil wel testpersoon spelen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9268
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 jan 2009 11:13

Tour pretendent schreef:Willen we het vermogen weten dat de fietser levert? of het vermogen dat daadwerkelijk op de weg komt?

Het eerste staat onder invloed staat van het fysiek van de mens en alles wat zich tussen de mens en weg bevindt. Dit vermogen lijkt hoger maar is dat uiteraard niet.
Het vermogen dat daadwerkelijk op de weg "komt" is het meest interessante vermogen om te weten en te gebruiken tijdens de training.

Voorzover ik weet is alleen de SRM instaat de tweede waarde te analyseren en kan deze dus gebruikt worden voor input tijdens de training.


Strikt genomen "komt" er helemaal geen vermogen op de weg. Het meeste door de fietser geleverde mechanisch vermogen (dat leveren doet 'ie allemaal op de cranks, dus dat is de beste plek om te meten) gaat - bij fietsen op een vlakke weg - "op" aan luchtwrijving. Een deel gaat verloren in de ketting, maar een ketting is 1 van de meest efficiente overbrengingen, dus dat is erg weinig. Een ander deel gaat verloren aan de vervorming van de banden, de zgn rolwrijving.

Anders is het bij bijvoorbeeld zwemmen. Daar gaat wel een deel van het vermogen "op" aan het medium waar tegen je afzet (water). Dat is ongunstig, want dan blijft er minder "over" om snelheid mee te maken.

Tot zover de natuurkunde les
:-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 28 jan 2009 11:47

Leuk topic.

Laat me weten als er sensoren gekozen zijn en een manier van uitlezen. Ik heb wat collegas die hier verstand van hebben.

Groet,
Loeki Pro

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2009 13:25

Eventjes snel wat geschetst in SolidWorks, wordt 't voor de minder technisch onderlegde misschien wat duidelijker:
Afbeelding

Op Google Books is een kort boekje over rekstrookjes te vinden. Als je zoekt op strain gauges komt die wel boven water. Strain gauges bevestigen is gewoon een kwestie van de juiste lijm gebruiken. Die dingen bestaan al meer dan 100 jaar, alles is daar al over beschreven enzo.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 28 jan 2009 13:58

gaat de goeie kant op! deze profielen kan ik denk ik wel voor weinig (materiaalkosten, en ik denk dat we nog wel wat alu hebben liggen) laten frezen hier. hangt een beetje van de nauwkeurigheid af. overigens is de compatibiliteit nog te bezien, aangezien de breedte van de genoemde tabs niet voor alle cranks gelijk is. een goede passing lijkt me wel evident.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9268
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 jan 2009 14:56

Blijft de vraag waar de rekstrookjes moeten komen. Tussen spider en ring is geen optie, want dan gaat er kracht wegstroken door wrijving (metaal op metaal) tussen ring en spider. Als je daar een goede oplossing voor hebt, heb je iets in handen denk ik!
Strookjes plakken is toch echt wel vakwerk (tenminste, die indruk krijg ik van de mensen van de instrumentmakerij :-) ) en moet heel precies gebeuren.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

arjenkv
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 sep 2006 16:29

arjenkv 28 jan 2009 16:11

Hmm wordt al lekker geklust hier. Als je ergens patent op wil aanvragen zodat het ook euros oplevert moet je het niet van tevoren al openbaar gemaakt hebben (ook niet op forums), dan krijg je namelijk geen patent. En je kan economisch gezien beter een nauwkeurigere versie ontwikkelen die je voor veel te veel geld verkoopt ipv een goedkoper iets. Duurste zijn namelijk de ontwikkelkosten/researchtijd. Dus zodra jouw goedkope systeem verkocht wordt kan SRM zijn prijs verlagen en levert het jou nooit wat op. Ivm de patsfactor moet je dan dus een systeem maken dat heel erg zichtbaar is, dat je voor 3000-5000 dollar verkoopt en dat voor 50 dollar aan sensor en electronica bevat en 100 dollar aan design kosten, de rest van de wereld mag ook wel zien dat je een supervermogensmeter hebt, zie hier een deel van het succes van SRM. Een crank is namelijk zichtbaarder dan een trapas of achternaaf en je hebt natuurlijk makkelijkere toegang.
Maar ach ik vind het ook wel geinig zo.
Ik zou geen metalen tussenring gebuiken maar gewoon een buitenblad of de spider zelf. Buitenblad is natuurlijk het handigst omdat die in shimano maatvoering overal op past. Rekstrookjes zijn misschien afdoende maar niet echt high tech. Zet er gewoon piezo's in.

En misschien beginnen met een marktstudie en eisen pakket ipv beginnen met een ontwerp. De rekeigenschappen van alu 7075 zijn denk ik niet zo moeilijk te vinden dus dan weet je ook zo wat voor uitwijking je gaat meten bij welke kracht. Am-classicfan: sensors kan ik wel voor je regelen, op zeer fraaie wijze aangebracht. Werkspanning van piezo's is wel hopeloos klein, dus dat technische detail van het versterken is voor de EL-er.

tourpretendent
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48

tourpretendent 28 jan 2009 17:17

[quote="Arjen En misschien beginnen met een marktstudie en eisen pakket ipv beginnen met een ontwerp. [/quote"]

Goed idee:
Zomaar wat vragen.

Markt penetratie: aantal bezitters of gebruikers / potentieel aantal bezitters of gebruikers x 100 (erg moeilijk te berekenen aangezien we het noodzakelijke marktinzicht ontberen);

Gewicht 250 gram incl. alle appendages;
Levering via internet;
Door koper zelf te installeren;
Garantie 2 jaar of 16000KM);
Kleur, licht grijs;

De prijs is afhankelijk van de kosten en zal naar verwachting afnemen naar mate er meer worden verkocht.
Nemen we Research & Development in de prijs op?
Budget voor Marketing en Sales?
Aanschaf prijs max. €475,-??

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 28 jan 2009 18:43

Om een betrouwbare meting te doen d.m.v. rekstrookjes te plaatsen op de ring wil je wel dat de rek optreed op de plek waar je meet. Dus ik zou denken dat je verjongingen of de dunste doorsnede wilt maken tussen de gaten voor de bouten. Als je de dimensies met een klein beetje nauwkeurigheid er in gefreesd krijgt plus de materiaal eigenschappen kent heb je denk ik al een aardige zet gedaan voor de uiteindelijke calibratie.

Het is maar een idee, commentaar is zeer welkom.

Luek initiatief.


P.S. IP en geld... bouw eerst maar eens iets dat werkt! zodat je uberhaupt een investeerder kan vinden. ;)
Loeki Pro

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9268
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 jan 2009 19:18

@Arjan KV: patent? Been there done that! (In de verkeerde volgorde dus: eerst een praatje op een congres, toen een produkt. Gevolg: niet meer te beschermen!)

Piezo's lijkt me toch niet de oplossing vanwege de onlosmakelijk daarmee verbonden integratiedrift (De offset van het signaal gaat richting de gemiddelde waarde). Dat is dus een probleem bij langdurig meten zoals dat bij fietsen zal gaan gebeuren. En rekstrookjes worden (om die reden dus) ook in high tech toepassingen gebruikt. Alleen sensoren in het buitenblad lijkt me dan weer niet zo'n goed idee, dan heb je er in de bergen weer zo weinig aan (tenzij je Bjarne Riis heet :-) )
Spider wel, maar dan bouw je dus een SRM kloon. Ik vind die tussenring nog steeds erg interessant, maar de grote vraag is dus WAAR de krachtmeting plaats moet gaan vinden. Optico geeft een eerste aanzet, maar ook in zijn oplossing moet je op vijf plaatsen kracht meten.
(NB als er een werkgroepje opgericht wordt, dan wil ik daar als bijna gepromoveerd bewegingswetenschapper best wel eens in meedenken!)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 28 jan 2009 21:12

Leuk idee.
Maar waarom op vijf plaatsen meten? Alle stukken waarvan je de rek kunt meten rekken evenveel.

De kracht die via de 'blad'boutjes (dus de boutjes die door de cranckarmen gaan) op de ring wordt uitgeoefent gaat in principe in een rechte lijn naar de omliggende boutgaten waar de bladen aan vast zitten. van de kracht duwt de helft naar het volgende kettingbladgat, de andere helft trekt aan het vorige kettingbladgat.

Omdat de ring rond is en de kracht dus niet met een boog loopt lijkt mij dat de ring niet op alle plaatsen gelijk rekt (kan het me niet voorstellen iig).
Dus zou je ipv een ring een 10-hoek kunnen pakken (wel een stuk moeilijker), dan loopt de kracht door een recht stuk materiaal en is het al eenvoudiger meten.
Maar ook dan ben je er nog niet. De spannigsverdeling bij een gat is zeker niet overal gelijk, dus nog steeds heb je niet overal dezelfde rek.

Het is dus wel wat lastig. maar het is wel te doen.

De mechanica is iig heel simpel:

spanning=F/A=E*e (F=kracht A=oppervlakte e=rek E=elasticiteitsmodulus)

E is op te zoeken en voor aluminium ongeveer 70GPa (Giga pascal=10^9 N/m^2)

Dit geldt zowel voor uitrekken als indrukken (waar je dus allebei mee te maken hebt).

Plaats reactie