Pagina 2 van 2

Geplaatst: 13 mar 2011 18:09
door weske86
Excuses, was slecht uitgedrukt. Ik bedoelde dus de lengte van de hefboom van de sleutel. Je kan gemakkelijk meer kracht uitoefenen als je een imbus met zeer lange arm/hefboom hebt dan met dit sleuteltje:

http://www.ritcheylogic.com/dyn_prod.php?p=05-252-100

En als het goed werkt zou ik ook nooit meer dan 5nm kracht kunnen uitgeoefend hebben...

Geplaatst: 13 mar 2011 18:14
door jaapieo
dat kan wel, misschien heb je door het hefboompje het klikje niet gevoeld en de boel gewoon te strak aangedraait.
Kan gebeuren, maar een andere reden kan ik niet vinden!

Geplaatst: 13 mar 2011 18:23
door jsparie
weske86 schreef:Excuses, was slecht uitgedrukt. Ik bedoelde dus de lengte van de hefboom van de sleutel. Je kan gemakkelijk meer kracht uitoefenen als je een imbus met zeer lange arm/hefboom hebt dan met dit sleuteltje:

http://www.ritcheylogic.com/dyn_prod.php?p=05-252-100

En als het goed werkt zou ik ook nooit meer dan 5nm kracht kunnen uitgeoefend hebben...


Wellicht zat de buis iets te diep in de stuurpen. In combinatie met bepaalde stuurpennen (met name degenen die helemaal opengewerkt zijn in het klemdeel) kan de vorkbuis hierdoor afgekneld worden. Voor meer zekerheid bij een full carbon vork het beste een klein spacertjes erbovenop monteren. Onder de topcap.

Geplaatst: 13 mar 2011 19:54
door Lcsmet
Nica schreef:Hier een heel stuk over chinees carbon,
2de hands worden ze op mp voor ongeveer 100 euro aangeboden.
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=47628

Er gaat in je vork een ster of een plug, deze klemt zich vast in je vork, en dan kun je daar vervolgens de bout in draaien.

Voorbeeldje van de ster
http://www.rose.nl/artikel/stalen-sterv ... /aid:32315

Voorbeeldje van de plug
http://www.rose.nl/artikel/fsa-compress ... /aid:32171

De plug is juist bedoeld om de klemming in de buis beter te verdelen en dan minder kans op beschadigen kan geveb.


Een ster NOOIT gebruiken in een carbon vorkbuis.

Geplaatst: 13 mar 2011 20:31
door amclassic-fan
Nica schreef:Hier een heel stuk over chinees carbon,
2de hands worden ze op mp voor ongeveer 100 euro aangeboden.
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=47628

Er gaat in je vork een ster of een plug, deze klemt zich vast in je vork, en dan kun je daar vervolgens de bout in draaien.

Voorbeeldje van de ster
http://www.rose.nl/artikel/stalen-sterv ... /aid:32315

Voorbeeldje van de plug
http://www.rose.nl/artikel/fsa-compress ... /aid:32171

De plug is juist bedoeld om de klemming in de buis beter te verdelen en dan minder kans op beschadigen kan geveb.


Lekker advies ben je weer aan 't geven. Een ster mag alleen gebruikt worden in een metale vorkpijp, in een carbon pijp moet je altijd een expander gebruiken.

En in China ga je neit zo maar een passende voorvork vinden. Het onderste lager van een Damocles is namelijk niet 1 1/8 inch...

Geplaatst: 13 mar 2011 21:06
door weske86
Amclassic-fan schreef:
Nica schreef:Hier een heel stuk over chinees carbon,
2de hands worden ze op mp voor ongeveer 100 euro aangeboden.
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=47628

Er gaat in je vork een ster of een plug, deze klemt zich vast in je vork, en dan kun je daar vervolgens de bout in draaien.

Voorbeeldje van de ster
http://www.rose.nl/artikel/stalen-sterv ... /aid:32315

Voorbeeldje van de plug
http://www.rose.nl/artikel/fsa-compress ... /aid:32171

De plug is juist bedoeld om de klemming in de buis beter te verdelen en dan minder kans op beschadigen kan geveb.


Lekker advies ben je weer aan 't geven. Een ster mag alleen gebruikt worden in een metale vorkpijp, in een carbon pijp moet je altijd een expander gebruiken.

En in China ga je neit zo maar een passende voorvork vinden. Het onderste lager van een Damocles is namelijk niet 1 1/8 inch...


Welke vorken zijn wel mogelijk op mijn fiets?

Nieuwprijzen van 4za(merk dat ori op ridley zit) kan ik nergens vinden?

Geplaatst: 13 mar 2011 21:23
door nica
Waar zie je van mij een advies om er een ster in te doen??

Jij vraagt of er misschien een ster in zit, TS begrijpt die vraag gezien zijn reactie niet zo goed, dus verduidelijk ik hem het verschil..

Geplaatst: 13 mar 2011 21:38
door krokie
jsparie schreef: In combinatie met bepaalde stuurpennen (met name degenen die helemaal opengewerkt zijn in het klemdeel) kan de vorkbuis hierdoor afgekneld worden. Voor meer zekerheid bij een full carbon vork het beste een klein spacertjes erbovenop monteren. Onder de topcap.


En nooit volledig op de max torque aandraaien -zoals ook in gebruiksaanw. vaak staat.(vast is vast)
Toevallig een FSA pen?
Kwam met pennetjes van 3 jaar terug wel eens voor..
http://www.bikeforums.net/showthread.ph ... 8RD-120%29

Geplaatst: 13 mar 2011 21:59
door weske86
Krokie schreef:
jsparie schreef: In combinatie met bepaalde stuurpennen (met name degenen die helemaal opengewerkt zijn in het klemdeel) kan de vorkbuis hierdoor afgekneld worden. Voor meer zekerheid bij een full carbon vork het beste een klein spacertjes erbovenop monteren. Onder de topcap.


En nooit volledig op de max torque aandraaien -zoals ook in gebruiksaanw. vaak staat.(vast is vast)
Toevallig een FSA pen?
Kwam met pennetjes van 3 jaar terug wel eens voor..
http://www.bikeforums.net/showthread.ph ... 8RD-120%29


Nee het is een 4za pen.
http://www.rijwielen-vandenplas.be/imag ... G_0673.jpg

Het komt misschien eerder door de pen dan door het 5nm sleuteltje? Alhoewel 4za op 4za...

Ik baal hier toch erg van. Scheurt dit in 1 keer helemaal door naar beneden wanneer ik fel in de remmen ga of geleidelijk?

Geplaatst: 13 mar 2011 22:09
door tiest
weske86 schreef: Scheurt dit in 1 keer helemaal door naar beneden wanneer ik fel in de remmen ga of geleidelijk?


Geen idee. Nooit geprobeerd en ik hoop dat je zo verstandig bent om het zelf ook niet te prberen hoe zuur het ook is en hoe het dan ook is gebeurt.

Bijzonder trouwens dat het topic al twee pagina's lang is terwijl de vraag al in de eerste reactie word beantwoord.

Geplaatst: 13 mar 2011 22:37
door jaapieo
DOORZAGEN DAT DING, Gewoon even je hersenen gebruiken!
Zou het toch maar doen, anders val je nog op je hersen(pan) ;)

Geplaatst: 13 mar 2011 22:59
door weske86
Uiteraard hebben jullie gelijk. Ik ben ook niet van plan hier zo nog mee te rijden.

Dan zou ik enkel nog willen weten welke vorken op mijn kader passen. Welke zijn de juiste afmetingen?