Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Advies Gevraagd

rezne
Forum-lid

rezne 04 feb 2009 13:25

Je gaat me niet vertellen dat je dan uitgefietst (als in: herstelwerk) hebt. Dat haal ik (belofte) regelmatig niet eens in lange duurtrainingen: laat staan in herstel werk. Sterker nog, ik wil het niet eens halen.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

casper1990
Forum-lid

casper1990 04 feb 2009 19:14

Ik snap sowieso niet waarom mensen altijd zoveel waarde hechten aan gemiddelde en hoe hart ze rijden.
natuurlijk is het verleidelijk om naar je snelheid te kijken wat ik zelfs soms doe is een stukje tape over mijn teller plakken of alleen mijn hartslag horloge om .
Van de week nog een paar uur in d1 getraind en dan is mijn gemiddelde niet hoger dan 19km per uur dat komt dan omdat er zoveel wint staat
Natuurlijk is het leuk als je en training 70 rijd achter en auto maar daar heb je niks aan je hartslag en trap frequentie zijn veel interessanter .

davidtwc
Forum-lid

davidtwc 04 feb 2009 19:30

[quote="Rezne"]Je gaat me niet vertellen dat je dan uitgefietst (als in: herstelwerk) hebt. Dat haal ik (belofte) regelmatig niet eens in lange duurtrainingen: laat staan in herstel werk. Sterker nog, ik wil het niet eens halen. [/quote]

Rustig uitfietsen doe ik gewoon rustig ik vind zelf 30 per uur niet eens zo hard en hoef er ook helemaal geen moeten voor te doen om dat te halen.

Ik doe niet aan zones of hartslag training, dat vindt ik dus echt onzin.
Ik luister gewoon naar mijn lichaam.
Train meestel wel op snelheid, maar als ik me wat minder voel dan doe ik gewoon minder kilometers.

Lange duurtrainingen in mijn eentje doe ik meestal in drie uur (100 km)

moustache
Forum-lid

moustache 04 feb 2009 21:57

Prima, is wat voor te zeggen om niet in zones of met hartslag überhaupt te trainen. Ieder zijn ding.

Maar als dit je winterprogramma is.... wat is dan je zomerprogramma???
Lange duurtrainingen in mijn eentje doe ik meestal in drie uur (100 km)
Ik heb ooit dhr. M. Boogerd eens horen zeggen: "...toen had ik met Steven de Jong 110km in 3 uur. Dat is hard hoor. Ik lag er goed vanaf."

Wordt het niet eens tijd de Rabobankploeg te bellen als ik jou zo hoor???

pierre92
Forum-lid

pierre92 04 feb 2009 22:04

Kijk 100 km in 3 uur is niet zo heel hard, maar wel vrij lang! Heb niet het gevoel dat dat goed voor je is, zeker neit omdat een trainingsbeest als M. Boogerd dit knettershard vindt.

las van de week een stukje op de site van Robert Gesink. Had een training van 185 km in 5,5 uur gedaan en vond datie toch wel heel erg stevig had doorgetrapt. Kan me dan nauwelijks voorstellen dat je bij 33 in't uur lekker bezig bent.

Ik ga ook niet elke trainging als een gek zitten jagen. Af en toe een interval, maar dan fiest ik ook niet harder dan 40. Terwijl het mss wel zou kunnen. Bij mij ligt de gem. snelheid in de winter vaak niet hoger dan 29. Vaak doe ik het zo: eerst een kwartier infietsen, vervolgens een uur(tje) 30-33 fietsen en vervolgens weer 3 kwartier rustig aan (26-30).

en zoals jan janssen zei: de tour win je niet op de fiets maar in bed.

Ik denk niet dat het gezond is om 15 uur per week gem. boven de 30 te zitten baggeren, dit is gewoonweg nergens goed voor. je kan beter iets te zachtjes als ietsje te hard gaan.

De beste prestaties worden niet voor niks vaak na een periode van rust geleverd!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

davidtwc
Forum-lid

davidtwc 04 feb 2009 22:09

Nee hoor, trainingen zeggen niet alles he :)

Zomerprogamma is,

Maandag spinnen
Dinsdag 2/ 2 half uur 33 km/h gem
Woensdag uurtje anderhalf rustig uitfietsen. gem 30 km/h
Donderdag 2/ 2 half uurjtes 33 km/h ongeveer.
Vrijdag: niks
Zaterdag wedstrijd of Zondag wedstrijd.

In de zomer licht de snelheid veel hoger en de kilometer zijn minder.
Train nu vooral ook op een hoog beentempo

P.S ben pas 2 weken weer aan het trainen. Kom namelijk uit het crosseizoen

casper1990
Forum-lid

casper1990 04 feb 2009 22:26

Volgens mij is het voor de mensen die zeggen dat ze geen hartslag meter nodig hebben wel eens een leuk experiment om er wel een om te doen en te kijken wat ze nou werkelijk aan het doen zijn.
Wat mijn ervaring is is dat je al snel veel te intensive bezig bent.
33 per uur gemiddeld is op een windstille dat al heel wat anders dan op een winderige dag, maar in feiten maak je daar dus geen onderscheid in omdat je enkel naar die snelheid kijkt terwijl je de een dag in d2 rijd een de volgende dag al in het rood.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 feb 2009 22:31

Ik mag toch niet hopen dat de persoon die je dat laat doen zichzelf een trainer noemt. 33 gemiddeld betekend dat je op z'n minst bovenin D2 aan 't rijden bent. Als je voor triahtleet wilt spelen wel aardige training, maar niet voor een wielrenner.

Of je moet je km-teller verkeerd ingesteld hebben. Die zou ik overigens meteen er maar afhalen en vervangen voor een hartslagmeter...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

davidtwc
Forum-lid

davidtwc 04 feb 2009 22:33

Nee ben geen trainer, gewoon een junior, heb vorig jaar met een hartslagmeter gereden, maar daar werd ik echt gek van, want in een groep een bepaalde hartslag halen is echt niet te doen. Want meestal zit je er boven.

casper1990
Forum-lid

casper1990 04 feb 2009 22:43

De truck is om je intensief stukken van de week zo te plannen dat die in een snelle groeps rit vallen en de rustige d1 en d2 hou je voor jezelf kan je zelf het tempo bepalen lekker muziekje erbij en draaien maar.
Ik train dit jaar 45,3 procent van mij uren in d1 dat gaat mij ook niet lukken als ik zo als een dolle te keer ga om gemiddelde te halen .

davidtwc
Forum-lid

davidtwc 04 feb 2009 22:50

Heb volgens mij een verhaal gehoord over Niek van Geffen, weet niet precies wat hier waar van is. Hij trainde bij de junioren al 25 uur.

moustache
Forum-lid

moustache 04 feb 2009 22:51

Nee ben geen trainer, gewoon een junior
Hij bedoelt of er iemand is die je deze "trainingsmethode" oplegt.
Maar blijkbaar ben je dat zelf dus.

Ik ben benieuwd wanneer je uitgeblust cq. overtraind bent als je zo door gaat.

Plaats reactie