Stynomite schreef:Ik heb binnen de eerste 500 km zowel mijn voor- als achterschijfrem blokjes helemaal aan gruis gereden (zelf de veer was versleten).
Ik rijdt veel door de Barbantse bossen en pak onderweg nogal wat modder op. Het probleem is dat dit vuil bij mij in de tussen de zuiger en de wand van de remklauw ging zitten. De rem springt op een gegeven moment niet meer terug en dan loopt alles aan totdat het probleem is weggesleten en je weer remt. Misschien is dit probleem welminder bij de duurdere rem systemen (deze zaten standaard op een Cube Acid).
Maar goed, nog los van de hoge slijtage, liepen de remmen na de eerste paar km vuil en vocht altijd aan (vandaar de slijtage). Ik heb ze eraf gesloopt en een setje V-brakes gekocht.
De fiets is nu helemaal stil en even schoonmaken is een stuk makkelijker en minder kritisch.
Ik heb nog wel zitten twijfelen tussen hydrolische velgremmen (ook goede ervaringen mee). uiteindelijk vanwege de kosten en onderhoudsvriendelijkheid gewone V-brakes gekocht (misschien vervang ik ze nog eens door hydrolische velg remmen, maar voor mij geen schijven meer).
dat is het probleem van de meeste rijders die geen verstand hebben van de remkracht van schijfremmen kijk in de manuals van alle merken staat duidelijk dat je de remblokken EERST moet inremmen, ik doe bijna 4000 km met xtr blokjes in het hooggebergte in Italie waar ik mtbgids ben!
Zo krijg je nu altijd de wilde verhalen in de wereld over schijfremmen.