Pagina 2 van 3
Geplaatst: 11 jan 2009 12:32
door mm
Stynomite schreef:Ik heb binnen de eerste 500 km zowel mijn voor- als achterschijfrem blokjes helemaal aan gruis gereden (zelf de veer was versleten).
Ik rijdt veel door de Barbantse bossen en pak onderweg nogal wat modder op. Het probleem is dat dit vuil bij mij in de tussen de zuiger en de wand van de remklauw ging zitten. De rem springt op een gegeven moment niet meer terug en dan loopt alles aan totdat het probleem is weggesleten en je weer remt. Misschien is dit probleem welminder bij de duurdere rem systemen (deze zaten standaard op een Cube Acid).
Maar goed, nog los van de hoge slijtage, liepen de remmen na de eerste paar km vuil en vocht altijd aan (vandaar de slijtage). Ik heb ze eraf gesloopt en een setje V-brakes gekocht.
De fiets is nu helemaal stil en even schoonmaken is een stuk makkelijker en minder kritisch.
Ik heb nog wel zitten twijfelen tussen hydrolische velgremmen (ook goede ervaringen mee). uiteindelijk vanwege de kosten en onderhoudsvriendelijkheid gewone V-brakes gekocht (misschien vervang ik ze nog eens door hydrolische velg remmen, maar voor mij geen schijven meer).
dat is het probleem van de meeste rijders die geen verstand hebben van de remkracht van schijfremmen kijk in de manuals van alle merken staat duidelijk dat je de remblokken EERST moet inremmen, ik doe bijna 4000 km met xtr blokjes in het hooggebergte in Italie waar ik mtbgids ben!
Zo krijg je nu altijd de wilde verhalen in de wereld over schijfremmen.
Geplaatst: 11 jan 2009 14:03
door amclassic-fan
Maar in het hooggebergte in Italië heb je een stuk minder last van modder dan in Nederland. Hier ga je in de modder in de winter echt geen 4k met een stel blokjes rijden.
Geplaatst: 11 jan 2009 14:27
door raymond007
ik heb een van de duurste schijfremmen gehad ,wat een ellende piepen ,bij nat weer aanlopen
blokjes vrij duur
als je een toertocht rijd en het is supernat en het loopt aan dan kan je weer nieuwe blokjes kopen
maar bij droog weer remt het super
uit ervaring kies ik toch voor magura ,bijna geen onderhoudskosten bij mijn vorige fiets hebben ze het 20.000km uitgehouden zonder er wat aan gedaan te hebben op blokjes na dan
helemaal super is het als je ceramische velgen hebt
Geplaatst: 11 jan 2009 16:10
door mm
nederland is toch vlak?
Hoe krijgen jullie het voor elkaar om zoveel te remmen?
Ik rem alleen als het nodig is!
Amclassic ik bedoel je schijfblokken eerst inremmen, dit kan ook in nederland!
Geplaatst: 12 jan 2009 22:32
door stynomite
MM schreef:
Zo krijg je nu altijd de wilde verhalen in de wereld over schijfremmen.
Ok, mijn fout, ik had inderdaad mijn remblokken niet ingeremd (dat krijg je he, met starters als ik). Dankjewel voor de tip. Trouwens ik geloof zo dat duizenden bikers met veel plezier hun schijfremmen inzetten. Ze remmen beter en dat voel je.
Maar na een paar uur modder happen lopen bij mij de voor- en achterremmen gewoon aan. Natuurlijk hoef je je niet aan het geluid te irriteren (dat doe ik dus wel).
Maar goed, mijn echte probleem was dat de zuigers, bij mijn goedkope Deore remmen, niet terug sprongen. Ook niet nadat het wiel en de blokken eruit waren en alles was schoongespoeld. Ik heb echt moeten wrikken.
Volgens mij gewoon een kwestie van vuil. En dat kan gemakkelijk, want we kiezen regelmatig voor door de modderpoel, i.p.v.er netjes omheen.
Het is natuurlijk ook een kwestie van wat ga je met je fiets doen, als ik in het hooggebergte zat zou ik liever iets meer power in mijn remmen hebben, maar op zaterdag ochtend langs de vennetjes rond Oisterwijk, of de Loonse en Drunense duinen, gaat best aardig en stiller met mijn V-brakes.
Geplaatst: 13 jan 2009 12:12
door pipootje
Ik hoor dat je op een strandfiets geen schijfremmen zou moeten willen (extreme slijtage blokken ?). Elders heb je toch ook zand ? Als dat laatste juist is zou je dus nooit schijfremmen in het terrein kunnen gebruiken. Wat zijn de ervaringen van strandfietsers ?
Geplaatst: 13 jan 2009 12:23
door perik
Het strandzand in combinatie met water is inderdaad funest voor je schijfremblokken. Net als bijvoorbeeld de natte bosmodder van de veluwe. De blubber rondom nijmegen is wat dat betreft op één of andere manier al weer wat vriendelijker.
In de bergen (MM) en als het droog is zijn schijfremmen ideaal. Als je in NL 's winters in alle weersomstandigheden wilt mountainbiken dan moet je er op voorbereid zijn dat je een klein vermogen kwijt gaat zijn aan schijfremblokjes. Want die dingen zijn ook nog eens niet goedkoop.
Geplaatst: 13 jan 2009 12:44
door dennis85
Ik zou zeggen, kies gewoon waar je jezelf het prettigst bij voelt. Ik reed eerder altijd velgremmen, maar nu met schijf, omdat die nu eenmaal op de fiets gemonteerd zaten. Nu heb ik al een aantal keren meegemaakt dat ik blij was met mijn schijfremmen. Zo reed ik een singletrack op volle snelheid en kwam aan het einde prikkeldraad tegen, omdat daar de weg ophield. Ik zag dit te laat en moest vol in de remmen. Ik stond toen meteen stil en had alleen een remspoortje in mijn broek! Met velgremmen was ik vol door het prikkeldraad heengegaan.
Ik zeg altijd velgremmen is voor wedstrijdrijders en mensen die geen onderhoud willen en schijfremmen zijn voor mensen die graag weten dat ze ook stil staan wanneer ze stil willen staan.
Geplaatst: 15 jan 2009 22:31
door wasbeer2006
Kijk ook naar de prijsklasse v-brake is prima, schijven remmen harder en beter.
Een goede middenweg magura HS33.
Rijd je bv alleen in de winter in nl op je mtb dan velgremmen, anders schijven.
Ik heb reeds 12k met mij schijven gereden en nog steeds de eerste set blokken 3k daarvan in het hooggebergte italie, dus die slijtage valt mee bij hope, mijn fietsmaat met formula k18 doet er max 2 tot 3k mee hangt dus sterk af van het merk.
Ik ben wel van het harde remmen of remmen of niet niet dat slepende zegmaar....
Schijven rijden ook iets beter doordat je de velg niet belast vind ik zelf een kleine slag heb je met schijvne geen last van
Geplaatst: 15 jan 2009 23:14
door jakke-pompier
Ik heb ze bijde al gehad en ik ben nu terug naar v-brakes gegaan. Remkracht is zeker voldoende bij mij avid single digit7 en ik ga er ook regelmatig de bergen mee in.
Wel na elke rit eens goed nakijken en eventueel een beetje bijregelen.
v-brakes werken altijd tenzij kabel over is.
schijven heb je problemen met lekken, luchtbellen + minder snel om wiel te wisselen
Maar ja elk produkt zal zen voor en nadelen hebben.
+ iedereen heeft zijn eigen voorkeur
Geplaatst: 18 jan 2009 22:03
door simen
jakke-pompier schreef:
Maar ja elk produkt zal zen voor en nadelen hebben.
+ iedereen heeft zijn eigen voorkeur
Of anders gezegd
De diverse systemen hebben zo hun eigen ideale toepassingsgebied.
Geplaatst: 19 jan 2009 12:26
door kaj1500
Dat ideale toepassingsgebied is er wel een van compromissen.
Veel rijders stappen van de schijven af vanwege de slijtage bij natte en modderige omstandigheden. Juist V-brakes werken duidelijk minder bij die natte omstandigheden...