Mountainbike trapt door
Wat voor naaf is het? Het is niet zo moeilijk meestal, hoor.
Bij Shimano naven heb je een grote inbus nodig, 10 of 11mm dacht ik, en mogelijk wat improvisatievermogen. Eerst de conussen en de as eruit!
Bij Shimano naven heb je een grote inbus nodig, 10 of 11mm dacht ik, en mogelijk wat improvisatievermogen. Eerst de conussen en de as eruit!
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Had afgelopen zondag ook het probleem van doortrappen. Had de avond tevoor de fiets buiten laten staan met als gevolg een vorstje erover heen. Als ik de trappers stil hield of even terug trapte, trapte ik een aantal slagen in het "luchtledige". Echter na zo'n 10 minuten ging het vanzelf over, terwijl het toch nog lichtjes vroor. Waarschijnlijk dat de zaak tijdens het fietsen wat opwarmt zodat het probleem zichzelf oplost.
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 29 mar 2007 16:41
Het heeft bij mij niet zozeer iets met het koude weer van doen. Hij heeft nu inmiddels een week binnen gestaan en er is niks veranderd. Denk dus dat er gewoon iets is versleten.
Ik ga hem deze week eens uit elkaar schroeven en kijken wat er niet klopt. Laat het nog wel weten wat er uiteindelijk precies aan de hand was.
Ik ga hem deze week eens uit elkaar schroeven en kijken wat er niet klopt. Laat het nog wel weten wat er uiteindelijk precies aan de hand was.
Wildwilly;
Als ik het goed lees heb je zo'n beetje alles vervangen behalven het middenblad. Doordat de oude ketting langer was is dit blad ingesleten. Gevolg; een nieuwe ketting past niet meer. Meestal is bij een MTB het midenblad juist versleten en het grote blad niet.
Verder over dit topic; De 28ste vroor het inderdaad. Dus lopen bodies vast. Of dit overkammen veroorzaakt weet ik niet (Anonimus wat bedoel je er precies mee?). Bij een vastlopende body zie je namelijk eerder dat de ketting opkrult en maak je een mooie smakker omdat er een slag in je ketting komt.
Anonimus85 enkele mogelijke andere oorzaken;
* Vuil in de cassette (bijvoorbeeld bevroren bladeren met dit weer)
* Te ver ingesleten ketting/cassette
* Vorst in de ketting
* Slecht afgestelde derailleur
* Vorst in de versnellingskabels waardoor de derailleur niet goed afschakelt.
Veel van bovenstaande problemen zijn te voorkomen door je fiets niet met de hoge drukspuit te onderhouden maar met zorg....
Als ik het goed lees heb je zo'n beetje alles vervangen behalven het middenblad. Doordat de oude ketting langer was is dit blad ingesleten. Gevolg; een nieuwe ketting past niet meer. Meestal is bij een MTB het midenblad juist versleten en het grote blad niet.
Verder over dit topic; De 28ste vroor het inderdaad. Dus lopen bodies vast. Of dit overkammen veroorzaakt weet ik niet (Anonimus wat bedoel je er precies mee?). Bij een vastlopende body zie je namelijk eerder dat de ketting opkrult en maak je een mooie smakker omdat er een slag in je ketting komt.
Anonimus85 enkele mogelijke andere oorzaken;
* Vuil in de cassette (bijvoorbeeld bevroren bladeren met dit weer)
* Te ver ingesleten ketting/cassette
* Vorst in de ketting
* Slecht afgestelde derailleur
* Vorst in de versnellingskabels waardoor de derailleur niet goed afschakelt.
Veel van bovenstaande problemen zijn te voorkomen door je fiets niet met de hoge drukspuit te onderhouden maar met zorg....
Empella Orbiter, afmontage Campagnolo
Trek 8500, Fox 100 RL, afmontage XT
En voor de echte bagger; mijn oude Trekkie 7000, XT, Manitou
Trek 8500, Fox 100 RL, afmontage XT
En voor de echte bagger; mijn oude Trekkie 7000, XT, Manitou
Vanochtend dus de MTB achter op het rek van de auto (bij ca. -10 graden celcius),
en jawel hoor: trapt door door bevriezing (= probleem opgelost na ontdooien).
In de namiddag naar huis gefietst (oh wat is dat mooi door veld en sneeuw bij de Kraaijenbergse Plassen - omgeving Linden (ten zuiden van Nijmegen)),... maar moest na 18 km - bij ca. -12 graden inmiddels alweer - de benen stilhouden. En jawel hoor: trapte weer door....
- Ik heb nooit gereinigd met hoge druk.
- Wat is de diagnosis volgens de kenners (ik ben zelf een technicus van niks).
- Ik smeer met Pedro's Synlube synthetisch smeermiddel: zou smeren met een olie kunnen helpen?
Bij voorbaat dank voor de reactie.
JP
en jawel hoor: trapt door door bevriezing (= probleem opgelost na ontdooien).
In de namiddag naar huis gefietst (oh wat is dat mooi door veld en sneeuw bij de Kraaijenbergse Plassen - omgeving Linden (ten zuiden van Nijmegen)),... maar moest na 18 km - bij ca. -12 graden inmiddels alweer - de benen stilhouden. En jawel hoor: trapte weer door....
- Ik heb nooit gereinigd met hoge druk.
- Wat is de diagnosis volgens de kenners (ik ben zelf een technicus van niks).
- Ik smeer met Pedro's Synlube synthetisch smeermiddel: zou smeren met een olie kunnen helpen?
Bij voorbaat dank voor de reactie.
JP
Je body vastgevroren!!!
Iets resoluut onderweg er tegen aan plassen,en bij thuiskomst body eraf halen en dunner vet/olie insmeren op de pallen, een BEETJE anders blijven de pallen weer hangen.
Ook even met een fohn op je body blazen voordat je bovenstaande uitvoert want dan is al het vocht weg.
Mocht dit nog niet helpen dan biken tot -8 gr!!!
Wat voor naaf heb je?
Gr
Mm
Iets resoluut onderweg er tegen aan plassen,en bij thuiskomst body eraf halen en dunner vet/olie insmeren op de pallen, een BEETJE anders blijven de pallen weer hangen.
Ook even met een fohn op je body blazen voordat je bovenstaande uitvoert want dan is al het vocht weg.
Mocht dit nog niet helpen dan biken tot -8 gr!!!
Wat voor naaf heb je?
Gr
Mm
Ja dat zijn meestal Bontrager naven(slechte ervaringen mee)
Zijn volgens mij meer problemen mee geweest!
Probeer bovenstaande anders even een ander wiel erin of naar de Bikedoktor gaan
Tip neem Xt naven alle problemen voorbij en ieder geval beter dan huidige naven!
Vielgluck
Mm
Zijn volgens mij meer problemen mee geweest!
Probeer bovenstaande anders even een ander wiel erin of naar de Bikedoktor gaan
Tip neem Xt naven alle problemen voorbij en ieder geval beter dan huidige naven!
Vielgluck
Mm
JP,
Goedkopere naven zijn vaak minder geseald dan de duurdere versies. Hierin loopt eerder vuil en water dat na verloop van tijd vastlopende lagers veroorzaakt (en zeker bij vorst). Een nieuw wiel met nieuwe naaf is dan vaak de meest praktische oplossing. Een Trek 4500 heeft gezien de prijsklasse standaard goedkope naven waarin eerder vuil loopt. Zelf heb ik op mijn 'moddertrekkie' redelijk goedkope Shimano Deore naven zitten; deze werken voor die fiets goed.
Lees ook maar eens wat Speric zegt in het forum 'vorst in de schuur'.
Goedkopere naven zijn vaak minder geseald dan de duurdere versies. Hierin loopt eerder vuil en water dat na verloop van tijd vastlopende lagers veroorzaakt (en zeker bij vorst). Een nieuw wiel met nieuwe naaf is dan vaak de meest praktische oplossing. Een Trek 4500 heeft gezien de prijsklasse standaard goedkope naven waarin eerder vuil loopt. Zelf heb ik op mijn 'moddertrekkie' redelijk goedkope Shimano Deore naven zitten; deze werken voor die fiets goed.
Lees ook maar eens wat Speric zegt in het forum 'vorst in de schuur'.
Empella Orbiter, afmontage Campagnolo
Trek 8500, Fox 100 RL, afmontage XT
En voor de echte bagger; mijn oude Trekkie 7000, XT, Manitou
Trek 8500, Fox 100 RL, afmontage XT
En voor de echte bagger; mijn oude Trekkie 7000, XT, Manitou
Thanks,
ter info, 2 dagen binnengestald, en bij -3 graden vanochtend geen probleem. Nu maar hopen dat het bij lagere temp. niet alsnog vast vriest
Dat de body nat is verbaasd me niks, want mijn favoriete route is de rode MTB route bij Nijmegen (en bij Dekkerswald lijkt het daar vaak meer op "vrij zwemmen").
ter info, 2 dagen binnengestald, en bij -3 graden vanochtend geen probleem. Nu maar hopen dat het bij lagere temp. niet alsnog vast vriest
Dat de body nat is verbaasd me niks, want mijn favoriete route is de rode MTB route bij Nijmegen (en bij Dekkerswald lijkt het daar vaak meer op "vrij zwemmen").
Nou, ik ben er klaar mee. Vanmiddag vertrokken bij -5 (de fiets stond al paar uur buiten), ging goed (wel niet de benen stilhouden) en na ca. 1 uur (inmiddels -6 graden celcius), jawel, ... doortrappen (bevroren). Weliswaar mijn eigen schuld om dat ik in reflex terugtrapte. Einde verhaal, ik vertrouw het niet meer bij lage temp.