Campagnolo 11 speed cassette
Heb afgelopen jaar de Marmotte gereden met 50-34 x 11-25. Als de beentjes niet meer zo willen op AdH is 34x25 toch wel heel fijn, maar het stuk daarvoor heeft 'ie vanaf de Lauteret (niet steil, weinig bochten, snel daalgroepje) vrijwel constant op de 11 gelegen (= 105 omw/min bij 60 km/u)
Van het missen van de '18' heb ik weinig last gehad. Bij 11-speed lijkt 11-27 of 11-28 me dus een prima oplossing als je graag over een nog lichter verzet wilt beschikken
Bij meer steile en bochtige afdalingen heb je inderdaad vrij weinig aan zo'n zwaar verzet. Op de 15-16 accelereer je veel sneller na een hairpin.
Van het missen van de '18' heb ik weinig last gehad. Bij 11-speed lijkt 11-27 of 11-28 me dus een prima oplossing als je graag over een nog lichter verzet wilt beschikken
Bij meer steile en bochtige afdalingen heb je inderdaad vrij weinig aan zo'n zwaar verzet. Op de 15-16 accelereer je veel sneller na een hairpin.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Lincity schreef:Maaaaaaar iig,
Marchisio komt binnenkort met 11speed tussenringen. De tandwielen van marchisio waren al smaller dan de 10 speed, en kan je daarom dus ook op de 11speed gebruiken.
Daarmee kan je zelfs naar 11-30 als je wil.
Zijn die er al ? ik twijfel tussen 11speed en 10speed chorus. Ik heb natuurlijk liever 11speed maar met 10speed kun je 13-29 ipv 12-27 bij 11speed.
Je weet dat je echt kunt klimmen als jij de berg beklimt ipv dat de berg jouw benen beklimt.
Lincity schreef:Maaaaaaar iig,
Marchisio komt binnenkort met 11speed tussenringen. De tandwielen van marchisio waren al smaller dan de 10 speed, en kan je daarom dus ook op de 11speed gebruiken.
Daarmee kan je zelfs naar 11-30 als je wil.
Ik wil compact icm 11speed campagnolo nemen, het tandwieltje van 27 zou ik willen vervangen voor een 29 (maar dat wordt nu dus 30, omdat ze 29 niet hebben..)
Het moet dus gewoon mogelijk zijn om bij 11speed campagnolo een casette tandwiel te vervangen met een marchisio tandwiel ?
Je weet dat je echt kunt klimmen als jij de berg beklimt ipv dat de berg jouw benen beklimt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
ik wil naderhand 30,27,25 etc en dan 13 eruit gooien.
ik fiets op 10%+ beklimmingen liever op 29 achter (praktisch hetzelfde als een triple met 12-25 casette) dus ik neem sowieso geen triple.
ik fiets op 10%+ beklimmingen liever op 29 achter (praktisch hetzelfde als een triple met 12-25 casette) dus ik neem sowieso geen triple.
gabri schreef:ik wil naderhand 30,27,25 etc en dan 13 eruit gooien.
Dit zou ik ook wel graag willen. Her en der hoor je wel dat er volgend jaar een 29'er in het Chorus-gamma komt. Tot die tijd ben je nog gebonden aan de centaur 2009 10speed groep of de chorus 2008 10 speed groep.
Afgelopen weekend in de Ardennen getraind voor de Waalse Pijl. Met mijn 90kg kan ik maar hopen dat ik nog goede beentjes heb om na 150/160km de Stockeau, de Wanne en de Coo te kunnen beklimmen. Allemachtig zeg, wat zijn dat rotbulten voor zware rijders met 34-27 (chorus 11speed), vooral als je tegen de hongerklop aanzit.
Wellicht dat de hongerklop nog is te vermijden met goede training, goede voorverbeiding, supercompensatie en goede voeding onderweg...., maar als je 85+kg bent dan is een 29 nog altijd van harte welkom in het compact spectrum van Campa.
Blijft de vraag of de 29 of 30 wel te bedienen is met een shortkooi achterderailleur. Wellicht komt campa wel met een medium kooi, althans dat zou me niets verbazen.
ok volgend jaar is het er misschien.
Ik weeg overigens 70 kilo, maar ik zie meestal dat zware rijders ook zwaarder rijden ? meer spierkracht ?
Ik weeg overigens 70 kilo, maar ik zie meestal dat zware rijders ook zwaarder rijden ? meer spierkracht ?
Ook al benader je een triple verzet van 30x25 met een compact van 34x28 dannog schakel je met een triple in kleinere stapjes. Van 30x25 naar 30x23 met een triple is een stap van 9% Een compactgtoep moet van 34x28 naar 34x24 schakelen en dit is een stap van 17%. Een aanzienlijk verschil. Een compactgroep oogt echter aanzienlijk mooier dan een triple groep. Het is maar wat je belangrijker vindt. Het is jammer dat de nieuwe topgroepen van Shimano Dura ace, Campagnolo (super)Record en SRAM Red geen triple groepen hebben. Ik vind dit een miskenning van de groep triple rijders waarvan er velen ook met topgroepen willen rijden. Een groot voordeel van een triple vind ik overigens ook dat je op vlak terrein hetzelfde schakelt als met een normale dubbel. Voor met 52 en 42 (39) dus.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
gabri schreef:ok volgend jaar is het er misschien.
Die vergelijking loopt niet lineair, net als met luchtweerstand moet je veel meer dan 2x zoveel vermogen als je 2x zo hard wilt. Hetzelfde geldt bergop als je 2x zo zwaar bent.... (althans dat denk ik, ben nou ook weer geen natuurkundige).
-
- Forum-lid
heb net een nieuwe fiets met s record 11s/compact en zou voor deze zomer (weekje dolomieten) ook graag kleiner dan 34/27 hebben,
optie 1;cassette 12/27 , de 13 ervantussen en een 29campa of 30 marchisio erbij
optie 2;cassette marchisio 12/13/14/15/16/17/19/21/24/27/30
optie 3;wachten en hopen dat campa snel iets uitbrengt zoals bv;12/13/14/15/16/17/19/21/23/26/29
(bij optie 3 behelp ik me deze zomer met mijn 12/25 cassette met de 13 eruit en een 28 erbij... in afwachting van)
ik fiets dolgraag in de bergen maar ben geen professionele klimgeit,en ik weet ook wel dat we 25 jaar geleden met 42/26 ook overal opkwamen(we hadden geen keuze)maar wens het nu wat comfortabeler...
optie 1;cassette 12/27 , de 13 ervantussen en een 29campa of 30 marchisio erbij
optie 2;cassette marchisio 12/13/14/15/16/17/19/21/24/27/30
optie 3;wachten en hopen dat campa snel iets uitbrengt zoals bv;12/13/14/15/16/17/19/21/23/26/29
(bij optie 3 behelp ik me deze zomer met mijn 12/25 cassette met de 13 eruit en een 28 erbij... in afwachting van)
ik fiets dolgraag in de bergen maar ben geen professionele klimgeit,en ik weet ook wel dat we 25 jaar geleden met 42/26 ook overal opkwamen(we hadden geen keuze)maar wens het nu wat comfortabeler...
ik heb momenteel 50 -34 en 12-27 11-speed, wie mij daarmee in een afdaling uit de wielen rijdt is een crack! ( tot verleden jaar reed ik 49-13 als zwaarste en kon op lange afdalingen , zonder super steil te zijn, zowat 80 kms/uur halen).
En met 34 - 27 veronderstel ik dat ik zowat overal naar boven kan rijden, anders vraag ik mij af wat je in de bergen te zoeken hebt of waarom je geen triple aanschaft.
En met 34 - 27 veronderstel ik dat ik zowat overal naar boven kan rijden, anders vraag ik mij af wat je in de bergen te zoeken hebt of waarom je geen triple aanschaft.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.