Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Knieprobleem en Q-factor (deel 2)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 dec 2008 23:42

Zowel met een langere trapas als met een langere pedaal as bereik je hetzelfde effect dat de afstand tussen je voeten groter wordt.

Met Speedplay's kan je je voet wel draaien zodat de afstand hiel-hiel ook groter wordt, het probleem is alleen dat je ook je knie moet verdraaien en dat is nu net niet zo handig in deze. Als je nog een 'ouderwetse' crank hebt is experimenteren met een langere trapas vrij makkelijk en meestal ook niet zo kostbaar. Met alle buitenboord lagers is het bijna onmogelijk om de cranks verder uit elkaar te krijgen of bijv de crank aan de ene kant iets meer uit te laten steken dan aan de andere kant.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 dec 2008 22:46

Maar als jouw knieën dat niet leuk vinden heb je er zo weinig aan. Ik ben zelf wel een fan van een zo smal mogelijk Q-factor, ondanks dat ik O-benen heb fiets ik toch met met m'n knieën tegen de bovenbuis aan.

Maar als je een stel benen hebt waar je knieën gewoon op de fiets wat verder uit elkaar moeten staan is 't geen goed idee om de boel te forceren en naar binnen te zetten.

We zijn niet allemaal 't zelfde gemaakt ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mcf1
Forum-lid

mcf1 02 dec 2008 23:46

@MCF1: Mijn fiets is ook bij Lukas Bos afgesteld. Hij heeft verder geen bijzonderheden gezien of aangepast voor de heup. Ik heb geen echt beenlengteverschil, maar de heup zorgt voor een draai (daardoor lijkt het rechterbeen ietsje korter, maar dat is volgens de fysio dus niet werkelijk het geval). Die draai (of zwaai) is ook ooit al gezien bij het passen van hardloopschoenen. Er is toen een filmpje gemaakt terwijl ik liep en dan zwaaide de rechtervoet naar buiten.

Ik sluit bij mij ook niet uit dat mijn zogeheten binnenbeenlengte verschil idd opgemerkt is door het zwaaien van mijn rechterbeen. Ook wil ik best eens proberen of een crankstel met een bredere/grotere q factor effect heeft. Ik heb nu Ultegra SL dubbel krankstel. Wat zijn mijn optie's?
Heeft het ook geen effect als ik bredere assen neem van Speedplay denken jullie?

dubois
Forum-lid

dubois 03 dec 2008 12:20

Hey Joe,
Wat ik hier lees heb ik het afgelopen seizoen ook allemaal doorgemaakt.
Begon met knieklachten aan de rechterknie precies zoals bij jou. Ook bij lucas bos geweest alleen dat mocht niet baten. Daarna nog langs bikfitting.com geweest en dit was veeel profesioneler. Ik had ook dat ik scheef op mijn fiets zat door wat leek een beenlengte verschil. Dit bleek te komen door bekkenscheefstand. mijn rechtervoet kwam ook met de hak tegen de crankarm aan.

Nu ben ik doorverwezen naar een manueeltherapeut. Door elke dag mijn core strength oefeningen te doen en veel rekken en strekken en behandelingen bij de therapeut zit ik nu veel rechter op de fiets. mijn rechterhak komt niet meer tegen de crankarm aan.

Ik heb veel baat bij deze behandelingen misschien kan je ook eens langs een therapeut om te kijken of daar de oorzaak ligt.

mcf1
Forum-lid

mcf1 03 dec 2008 21:03

eej Joe, welke oefeningen doe je allemaal om je Core te verbeteren? Ik ben er namelijk ook mee bezig en zou weleens wat afwisseling willen...

dubois
Forum-lid

dubois 04 dec 2008 10:54

@mcf1:
voor afwisseling kan je een bal kopen(skippybal achtig) en daarmee oefeningen doen.

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 04 dec 2008 17:34

Hallo,

Een alternatieve manier op een grotere Q-factor te bereiken zijn Kneesavers:

http://www.bikescor.com/product/knee.htm

Ik heb ze zelf al ruim een jaar op mijn racer zitten en de grotere Q-factor bevalt erg goed. Ik had welliswaar geen knieklachten maar de grotere Q-factor voelde gewoon een stuk beter/natuurlijker (en vergelijkbaar met ATB).

Enige minpuntje: ze zijn massief dus pedalen die alleen met een imbus op de kop van de as zijn te (de)monteren kunnen wat lastig zijn om los te krijgen.

Bart

Plaats reactie