Pagina 2 van 8

Geplaatst: 30 nov 2008 20:15
door scepticus
Amclassic-fan schreef: Een ingrijpender oplossing zou zijn om het een "compact-triple" op te zetten, dan kan je bijv aan bladen rijden met 26-36-48. Er zijn alleen maar een paar merken die dit soort cranks verkopen, TA maakt ze bijv. Ze zijn alleen akelig duur.


Sugino XD 600, ruimschoots <$100

Geplaatst: 30 nov 2008 22:39
door amclassic-fan
Daar heb ik aan 't begin van 't jaar ook naar gekeken voor iemand (m'n moeder ;)), maar dat ding was dergens daadwerkelijk te leveren in 165 mm die ik toen zocht. Overal staan ze wel in alle maten in webshops, maar ze moeten er nog maar aan zien te kunnen komen.

Ik weet niet of die oude crank bladen wel goed gaan met een 10 speed ketting. 3 nieuwe bladen zou het alsnog prijzig maken.

Geplaatst: 30 nov 2008 22:48
door ericpeters
Is een MTB crank niet handiger en goedkoper in dit geval? Vrij goedkoop te krijgen (bijvoorbeeld 48/36/26 Deore voor 55 Euri)

Geplaatst: 30 nov 2008 23:05
door amclassic-fan
Maar de Q-factor is absurd groot, de kettinglijn is slecht en het schakelt ook slecht (met een weg-derailleur).

Geplaatst: 01 dec 2008 01:45
door scepticus
Amclassic-fan schreef:Daar heb ik aan 't begin van 't jaar ook naar gekeken voor iemand (m'n moeder ;)), maar dat ding was dergens daadwerkelijk te leveren in 165 mm die ik toen zocht. Overal staan ze wel in alle maten in webshops, maar ze moeten er nog maar aan zien te kunnen komen.


Jammer, jammer, jammer....

(Als ze die XD 600 nou ook eens in 180 en 185 gingen maken....)

Geplaatst: 01 dec 2008 15:23
door ericpeters
Amclassic-fan schreef:Maar de Q-factor is absurd groot, de kettinglijn is slecht en het schakelt ook slecht (met een weg-derailleur).


Als je de hele tijd op het kleinste blad zit valt de ketting lijn wel mee en hoef je niet te schakelen. Voor de Qfactor kun je misschien de pedalen aan de binnenkant monteren, of is dat onhandig?

Geplaatst: 01 dec 2008 15:42
door wervelwind
bedoel je nu de schoenplaatjes aan de binnenkant van de schoen monteren, anders zou het een apart gezicht zijn, pedalen aan de binnenkant.

Geplaatst: 01 dec 2008 15:56
door amclassic-fan
ericpeters schreef:
Amclassic-fan schreef:Maar de Q-factor is absurd groot, de kettinglijn is slecht en het schakelt ook slecht (met een weg-derailleur).


Als je de hele tijd op het kleinste blad zit valt de ketting lijn wel mee en hoef je niet te schakelen. Voor de Qfactor kun je misschien de pedalen aan de binnenkant monteren, of is dat onhandig?


Maar die andere bladen zitten niets voor niets op de fiets. Voor of na die steile klim heb je wel last van de slechte kettinglijn. Het Deore cranksel is ongeveer 3-3,5 cm breder dan een wegtriple, schuiven met de plaatjes scheelt niet meer dan een paar mm.

Geplaatst: 01 dec 2008 23:06
door ericpeters
Het is 26mm breder en mijn opmerkingen waren eigenlijk sarcastisch bedoeld.
Ik snap trouwens niet wat de reden/achterliggende gedachte is dat die MTB cranks zo breed zijn.

Geplaatst: 01 dec 2008 23:39
door scepticus
Triple, kettinglijn (door 135 mm achtervork vs 130 bij racefiets staat cassette ook meer naar buiten), buitenboordlagers, breedte achtervork...

Maar dan nog, dat Shimano mtb cranks een Q-factor van 175mm ofzo hebben is nergens voor nodig, 160 moet makkelijk haalbaar zijn.

Geplaatst: 01 dec 2008 23:51
door amclassic-fan
HT2 weg triple crankstel heeft een Q-factor van 152 mm, de MTB cranks zitten op 175 tot 182 mm muv de XTR die 168 mm is. Dat is dus een verschil van 16-30 mm. Dat lijkt misschien weinig, maar procentueel is dat 10-20%. Zet je zadel eens 10% hoger, dat fiets denk ik voor geen meter. ;)

Geplaatst: 03 dec 2008 16:16
door remkoij
de monsternaar schreef:op campa over stappen of een atb derrailleur plaatsen als dit lukt

met een midium cage van campa kan je een 29 monteren
met een short cage gaat dit weer niet dan is dit ook max 27 tanden


Campa Centaur 39x29 met short cage gaat prima! Ik heb in de Alpen, Ardennen en Limburg nog nooit probelemen ondervonden met schakelen.