Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Beginnersvragen klikpedalen

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 24 nov 2008 18:51

Als het niet genoeg is om je schoenplaatje helemaal aan de binnenkant van je schoen te zetten kan je ook een ringetje tussen pedaal en crank doen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

em
Forum-lid

em 24 nov 2008 18:56

Ringetje? Leg uit..?

sirbas
Forum-lid

sirbas 24 nov 2008 21:19

Scepticus bedoelt volgens mij dat je een passend ringetje om de pedaalbout plaatst als "spacertje", waardoor je het pedaal iets meer van de crank-arm afhoudt.
War betreft de Q-factor bij Time pedalen: deze is inderdaad aan te passen door de cleats van de ene naar de andere schoen te plaatsen. Dus rechts naar links en vice versa. Dit kan dus niet individueel per voet, tenzij je een extra setje cleats koopt. Time cleats zijn links-rechts niet identiek maar gespiegeld.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 25 nov 2008 10:19

EM schreef:Ik heb een aantal beginnersvragen:
- Is er ergens een stap voor stap handleiding om de juiste stand van de plaatjes te bepalen?
Je zou eens kunnen kijken bij bikefitting of wrenchscience. Er zijn FM's die aan 'schoenplaat-tuning'doen.
EM schreef:- Mijn rechterbeen staat iets meer naar buiten dan mijn linkerbeen, daarnaast staat mijn rechtervoet ook nog eens naar buiten gedraaid. Dit heeft tot gevolg dat mijn rechtervoet in zijn natuurlijke houding niet netjes in het midden van een normaal pedaal staat, maar juist iets meer naar rechts en daarnaast wijzen mijn tenen ook nog eens licht naar buiten toe. Is het mogelijk om de plaatjes zo te monteren dat mijn rechtervoet in zijn natuurlijke houding aan het klikpedaal vast zit?
De plaatjes bieden wat ruimte in de afstelling, net als de bevestiging in de schoenzool. De natuurlijke houding bij het fietsen verschilt misschien van de normale natuurlijke houding. Het is in ieder geval geen vaste regel dat je voeten recht en symmetrisch op de pedalen moeten staan. Ik zou niet na elk ritje met die plaatjes gaan pielen, tenzij je echt last hebt.
EM schreef:- De klik bij het uitklikken is vele malen harder dan de klik bij het inklikken. Daarnaast vind ik dat je vrij veel kracht dient te gebruiken om uit te klikken. Klopt dit wel?
Nieuwe plaatjes moeten meestal even inslijten.
EM schreef:- Hoe kun je het beste oefenen om de klikpedalen te gebruiken?
Echt manoeuvreren met de fiets op lage snelheid. Stilstaan voordat je uitklikt, op een grasveldje ofzo.
EM schreef:- Hoe lang duurt het over het algemeen voordat je aan klikpedalen gewend bent?

Moeilijk te zeggen hoor. Als je vaak op de fiets zit gaat dat best snel. Maar ook als je gewend bent, kan het nog een keer mis gaan.
Succes ermee.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 25 nov 2008 13:43

Afstellen: FM raadplegen.
Trainen:
- Zet jezelf op de fiets geleund tegen een muur. Oefen in- en uitklikken met de voet die niet aan de kant van de muur is. Dan andere voet.
- Zoek (doordeweek) parkeerterrein bij een sportveldencomplex.
- Zet je helm op.
- Met weinig snelheid steeds dezelfde voet in en uitklikken en bij het uitklikken afstappen.
- Stel je favoriete afstapvoet vast. Weer opnieuw opgang komen, inklikken etc.
- Doe deze oefening ook als je een 8 draait tussen drie putten op de weg. Links en rechtsom, omdat het sturen qua gevoel ook anders is als je vast zit. Maak daarbij de bochten steeds korter.
- draai 8'en staande
- staande uit- en inklikken (1 voet tegelijk hè ;p)
- Immiteer de noodstop (beide voeten uitklikken!)
Je voelt zelf wel wanneer je in de jungle losgelaten kan worden
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 nov 2008 22:24

de boef van parma schreef: - Immiteer de noodstop (beide voeten uitklikken!)

Als je hard moet remmen en/of uitwijken kun je beter vastzitten, dan heb je stukken meer controle. Uitklikken kan wel als je stilstaat.

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 25 nov 2008 22:46

Scepticus schreef:
de boef van parma schreef: - Immiteer de noodstop (beide voeten uitklikken!)

Uitklikken kan wel als je stilstaat.

Idd als je gedwongen wordt om op het laatste mom uit te klikken: de noodsituatie dus.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 nov 2008 22:52

Ok op die manier. :)

(dacht even dat je bedoelde: eerst uitklikken en dan remmen, en dat is natuurlijk pertinent niet de juiste volgorde)

kadoosh
Forum-lid

kadoosh 19 apr 2009 12:06

Misschien een heel domme vraag maar hoor je met klikpedalen je trapper ook omhoog te trekken als je fiets?
Begin er nu eindelijk mee en weet nou niet of ik het nou echt goed doe.. of is de traptechniek eigenlijk gewoon precies hetzelfde als bij toeclips?
Ben trouwens al 1x gevallen :P.. de truik is gewoon als je bij het stoplicht weg gaat met 1 voet vast daarmee blijven te trappen en ondertussen je andere voet erin te zetten :P.
Wat ik deed was 1 half rondje trapper en ondertussen mij voet erin zetten wat niet ging en na een paar seconden stond ik stil en lag ik op de grond :P.

Lukt me al bijna om me voet erin te zetten zonder te kijken dus dat schiet opzich wel op.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 19 apr 2009 22:15

Kadoosh schreef:Misschien een heel domme vraag maar hoor je met klikpedalen je trapper ook omhoog te trekken als je fiets?

Bij b.v. staand klimmen of aanzetten / sprinten kun je dat wel doen, bij 'just cruising along' hoeft je je pedalen niet direct omhoog te trekken, maar je kunt het pedaal als het boven is wel vast naar voren duwen en als het onderaan is naar achteren (voeten vegen).

prjz
Forum-lid

prjz 19 apr 2009 23:22

EM schreef:Ik heb gister voor het eerst met klikpedalen gereden (SPD-SL, gele plaatjes). Je merkt gelijk dat het minder moeite kost om rond te trappen, dat heb ik dus als zeer positief ervaren. Wat ik minder prettig vond is dat ik de juiste afstelling van de plaatjes nog niet heb gevonden. Verder vond ik het uiklikken zeer lastig en stroef gaan terwijl de veer van de pedalen volgens mij toch in de minst strakke stand staat.

Ik heb een aantal beginnersvragen:
- Is er ergens een stap voor stap handleiding om de juiste stand van de plaatjes te bepalen?
- Mijn rechterbeen staat iets meer naar buiten dan mijn linkerbeen, daarnaast staat mijn rechtervoet ook nog eens naar buiten gedraaid. Dit heeft tot gevolg dat mijn rechtervoet in zijn natuurlijke houding niet netjes in het midden van een normaal pedaal staat, maar juist iets meer naar rechts en daarnaast wijzen mijn tenen ook nog eens licht naar buiten toe. Is het mogelijk om de plaatjes zo te monteren dat mijn rechtervoet in zijn natuurlijke houding aan het klikpedaal vast zit?
- De klik bij het uitklikken is vele malen harder dan de klik bij het inklikken. Daarnaast vind ik dat je vrij veel kracht dient te gebruiken om uit te klikken. Klopt dit wel?
- Hoe kun je het beste oefenen om de klikpedalen te gebruiken?
- Hoe lang duurt het over het algemeen voordat je aan klikpedalen gewend bent?

Je hoeft je schoenplaatjes niet netjes recht onder je schoenen te monteren. Bij mij staan ze ook wat scheef, d.w.z. mijn voeten iets naar buiten. Dat is allemaal heel persoonlijk. Gewoon een paar keer proberen wat voor jou optimaal is.
Wat betreft de kracht om in e klikken. Ik ken SPD niet, ik rijd met Look, maar waarschijnlijk kun je ook bij SPD de veerspanning lichter of zwaarder afstellen.
prj

aalboon
Forum-lid

aalboon 25 apr 2009 00:46

lior63 schreef:Iedereen, maar dan ook iedereen gaat onderuit in de eerste tijd met klikpedalen doordat je vergeet uit te klikken.
Na een tijdje ben je er aan gewend en stap je van je stadsfiets met een zijwaartse beweging van je voet, alsof je uitklikt.

Dan ben ik de eerste uitzondering.

Plaats reactie