Pagina 2 van 8
Geplaatst: 09 mar 2011 15:07
door xlr8r
Merida Reacto met dura ace. Licht stijf sterk snel (en persoonlijk vind ik hem erg mooi!)
Zo probleem opgelost
Geplaatst: 09 mar 2011 15:14
door rob74
rob74 schreef:Als je 4000 euro wil spenderen aan een fiets en je weet nog niet eens specifiek waaraan, dan heb ik maar een advies:
- Ga naar de fietsenwinkel en koop een willekeurige Pina van 4000,-
- Fietsenmaker blij, jij blij
- Je bent 4000 euro armer en dat leek ook de bedoeling te zijn
- De fietsenmaker heeft ook een mooie dag
- Zelfs het forum hoeft je niet meer te adviseren; echt iedereen blij
Waarom valt iedereen toch over deze opmerking. Er komt iemand langs die 4000 euro aan een fiets wil uitgeven (wat wij doorgaans als veel geld beschouwen) en hij heeft zich nog nauwelijks verdiept in de materie. Als de topic starter wat meer gerichte info had gegeven en niet zo'n zeer open vraag had gesteld, dan had ik ook nog inhoudelijk ge-antwoord.
Maar nu zie ikl alleen iemand die 4000 euro wil uitgeven. Ik zeg DOEN; maak jezelf en je FM blij. En nee, ik ben niet jaloers op iemand die 4000 uitgeeft aan zijn eerste fiets.
Geplaatst: 09 mar 2011 15:38
door -eric-
Ben ik de enige die het gevoel heeft dat iemand ons hier een beetje zit te stangen...
Geplaatst: 09 mar 2011 15:39
door swoosh
Pinarello is sterk overpriced.
Maar goed als jij je zinnen daar op hebt gezet en jezelf overtuigd hebt dat dat jouw keus is ga dan eens naar wat dealers toe en kijk welke een mooie prijs voor je heeft.
Mijn advies is echter anders:
Omdat het je eerste racefiets betreft kun je eigenlijk beter met iets goedkopers starten. Daar kun je iets makkelijker weer afstand van doen dan van een dure. Er zijn nl nogal wat starters die na verloop van tijd er achter komen dat de maat die ze kochten eigenlijk niet de goede is. Of dat ze een fiets met een hoger balhoofd nodig hebben. Of een fiets die minder nerveus is, of juist meer racy, etc.etc.
Het enige waar je nu naar kijkt zijn warschijnlijk de looks, de andere specifieke zaken die maken of de fiets ook bij je past heb je gewoon nog geen ervaring in. Het beste advies is daarom om een wat goedkopere fiets te nemen en de rest lekker opzij te zetten als startkapitaal voor je volgende racer. Start met een frame met een vriendelijke geometrie. Tussen de 1500 - 2500 zijn hele leuke fietsen te koop.
Denk er ook aan dat je nog kleding, schoenen en een helm nodig hebt.
Kan voor minder maar 500 euro ben je zo kwijt.
Geplaatst: 09 mar 2011 15:46
door HenH
En om de goede maat te weten kun je van die 4000 euro ook wel een klein deel aan een goede! bike fitting weggeven.
Geplaatst: 09 mar 2011 15:46
door pietr
Ben benieuwd of ferrari nog reageert. Misschien lacht ie omdat wij ons druk maken over deze vraag. Misschien is € 4000,- voor ferrari net zo'n rib uit zijn lijf als voor velen van ons € 400,-, wie zal het zeggen. In ieder geval heeft het een aantal forumleden weer van de straat gehouden
.
Geplaatst: 09 mar 2011 15:51
door kgke
sluit mij aan reactie van rob, vandaar ook mijn + 1.
Laatste wat ik daar over zeg hoor.
Verder wens ik topic starter oprecht een goede, juiste fietskeuze (ik geloof wel in idee dat voldoende 'fiets-ervaring' heel sterk de keuze voor een goede fiets kan mee bepalen- zie 'swoosh') en nog veel meer fietsplezier voor ferrari.
succes
Geplaatst: 09 mar 2011 16:19
door bibske
Ik zou beginnen met bekijken wat je belangrijk vind, je budget is groot maar niet groot genoeg om op elk onderdeel het beste te kunnen kopen.
Een voorbeeld:
Als het schakelen het belangrijkste is en je kiest voor Di2, dan ben je al de helft van je budget kwijt. Als je dan ook nog eens mooie hoge wielen wil dan hou je misschien nog 1000E over voor een frame, zadel, stuur en andere onderdelen. Je zal dus keuzes moeten maken die wij niet voor je kunnen maken want wij weten niet wat je belangrijk vind.
Als je ook nog fietskleding e.d. moet kopen, hou dan rekening met 500 à 600 Euro. Je hebt niets aan een goede fiets als je constant zadelpijn hebt omdat je broek van slechte kwaliteit is.
Veel plezier met uitzoeken en zorg dat je een fiets koopt waar jij blij van wordt, niet waar andere mensen blij van worden...
Geplaatst: 09 mar 2011 18:43
door ferrari
Wow, gisteren aangemaakt en nu al zoveel reactie, adviezen e.d. bedankt, maar ja ik werk overdag, dus daarom nu pas een reactie (die 4000 komt niet zomaar uit de lucht vallen, Pietr )
Wat ik wil weten is, als ik mijn fiets uiteindelijk top afgewerkt wil hebben, waar zal ik dan mee beginnen, het frame ? of de groep ?of de wielen?, dat is wat ik wil weten. En ja ik ben een persoon die heel snel spijt krijgt van een aankoop als er nog iets beter te krijgen valt voor een beetje meer. Vandaar.......
Ps. Ik weet niet of elke dag ong. 25 km fietsen onder recreatie valt?
Ik ben 1.80m. - en weeg 74 kg.
Geplaatst: 09 mar 2011 18:58
door HenH
Dat komt ongeveer neer op 150 km per week, dat is niet super veel.
Maar ik zou met het frame beginnen om die top af te werken.
Een nieuwe groep of wielen vervangen kost minder dan het frame vervangen en is ook wat minder werk.
Daarna zou ik voor de wielen gaan, want die beïnvloeden het rijgedrag ook veel.
Geplaatst: 09 mar 2011 19:18
door ferrari
Kijk hier heb ik wat aan, en 25 kilometer bedoel ik door de weeks in het weekend zal het anders zijn. En ik ben een beginner niet te vergeten, die 25 wordt vanzelf wel meer hoor. Bedankt.
Geplaatst: 09 mar 2011 19:27
door rob74
ik raad je toch aan om een fiets te kopen van 1000 euro. Daar 2 jaar op te rijden en dan wellicht alsnog een dure fiets te kopen. In de categorie 4000 zijn heel veel mooie maar ook heel veel verschillende fietsen te koop. Ik denk niet dat je nu al kan weten welke soort racer je prettig gaat vinden. Daar is wat meer fiets ervaring en wat meer tijd voor nodig. Daarom nu een goedkope racer kopen en lekker gaan fietsen. En als je echt weet wat je wil hebben, die dure fiets kopen die precies is zoals jij wil.