Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaringen gezocht: Fiets>Eigen gewicht

abacus
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 jun 2007 00:38

abacus 17 nov 2008 21:57

mao schreef:Elke ketting is ok , neem wel goede banden waar wat bar (>8) in kan des de zwaarder des te meer bar in je band.


Houd er wel rekening mee dat je met die hoge bandenspanning ook inlevert op comfort. Als je van een stalen frame overgaat naar een aluminium frame met oversized buizen lever je daarop al flink in.

Ik rij achter met 6,5 bar in een 25mm Conti GP4000. Een heel verschil met de 23mm band op 8 bar die ik eerst reed.

Hoe breder de band, hoe lager de druk die je nodig hebt. Zie ook de aanbevolen druk bij de verschillende bandbreedten:

- 700x20 = 20-622; Empf.Luftdruck 9,0/Max.Luftdruck 11,0
- 700x23 = 23-622; Empf.Luftdruck 7,5/Max.Luftdruck 8,5
- 700x25 = 25-622; Empf.Luftdruck 6,5/Max.Luftdruck 8,5
(Bron: productinfo bij GP4000 op Bike-components.de)

Nooit problemen met stootlekken gehad.

De ketting en andere componenten van de drivetrain lijken me geen probleem. Knappe jongen die een goed gemonteerde (en onderhouden) ketting stuk krijgt door op kracht te fietsen. Bij misbruik krijg je uiteraard alles stuk, maar dan hebben we het niet over fietsen.

Aksiums had/heb ik wat minder vertrouwen in voor de zwaardere fietser.

gewoonkarel
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2008 01:00

gewoonkarel 17 nov 2008 23:32

De ketting is dus minder van belang. En ik hoef me over bandenspanning misschien ook nog niet zo druk te maken. Hoe zit het met verdere afmontage: Is, met oog op gewicht, ultegra ook veel beter dan een 105? Gelet op waar ik fiets ga gebruiken?

Wat vinden jullie van deze?
http://www.cubebikes.nl/?product_id=272 ... 3&detail=3
= Easton Vista wielen..
Ik ga nu even af op Cube omdat de lbs deze toevallig heeft staan.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 17 nov 2008 23:36

Gewoon Karel schreef:De ketting is dus minder van belang. En ik hoef me over bandenspanning misschien ook nog niet zo druk te maken. Hoe zit het met verdere afmontage: Is, met oog op gewicht, ultegra ook veel beter dan een 105? Gelet op waar ik fiets ga gebruiken?

Wat vinden jullie van deze?
http://www.cubebikes.nl/?product_id=272 ... 3&detail=3
= Easton Vista wielen..
Ik ga nu even af op Cube omdat de lbs deze toevallig heeft staan.


Ultegra schakelt iets beter dan 105 en men zegt iets duuurzamer. Maar beide zijn gewoon top evenals de Cube.
What makes the boat go faster?

peterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 sep 2008 16:08

peterm 18 nov 2008 10:12

Ik ben iets kleiner (1m91) en iets lichter (85 kg), en ik heb mij onlangs een Jan Janssen eclypse, maat 62 aangeschaft, met mavic aksium wielen en een shimano 105. Die fiets valt binnen je budget en bestaat ook nog in maat 64. Je zou evt. voor Mavic CXP33 velgen/wielen kunnen gaan, voor wat extra stevigheid. Eastons hebben ook nogal een goeie naam qua draagvermogen.
Ik heb ook lang getwijfeld tussen ultegra en 105, maar de meesten (zelfs verkopers) zeggen dat je toch 300 km/week moet fietsen om echt voordeel te halen uit de duurzaamheid van een ultegra. Ook qua gewichtsverschil was het mij de meerprijs niet waard.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1726
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 18 nov 2008 21:45

Wellicht nog een tip voor wat betreft de wielen. Ik rijd met mijn 115 kg en 2.05 m lengte op een op maat gemaakt stalen frame met volledige Ultegra afmontage.
Wielen Ambrosio FCS 28 met 36 spaken en Ultegra naaf.
Ik heb wel bewust voor de Ultegragroep ipv de 105 gekozen vanwege duurzaamheid icm mijn gewicht.

Voor verder info zie elders op dit forum o.a. onder "Staal"

Succes met je keuze in ieder geval.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

gewoonkarel
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2008 01:00

gewoonkarel 18 nov 2008 22:26

Toch herken ik idd wat de Uninvited Guest aangeeft van een fietsvriendin van mij (die tot voorkort wedstrijden reed). Die belde ik gisteren nl nog even en toen benoemde zij namelijk het belang van Ultegra tov 105 met oog op gewicht (niet uit eigen ervaring trouwens, maar van haar vriend :).
Ach, en misschien is het ergens ook wel een beetje placebo-effect. Daar ben ik zelf trouwens ook niet ongevoelig voor. Dus mijn gevoel zegt nu ook dat ik echt voor een Ultegra afmontage of vergelijkbaar moet gaan.

Nog over de wielen lees net eea over de Eastons onder "Wielen". Nu weet ik niet of zij wedstrijdrijders zijn, maar de positieve reacties komen daar vooral van de lichtere mensen, en lees veel posieve reacties over de Mavics CXPs. Die Ambrosios zullen er met mijn budget wel niet van afkunnen volgens mij...

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 18 nov 2008 23:03

Waarom zou Ultegra beter zijn voor een zwaardere berijder dan 105? Knappe jongen die een 105 crank krom trapt, bovendien is een ultegra helemaal niet sterker gebouwd oid. Het verschil tussen de groepen zit hem in de mooiere kettingbladen, en net iets betere afwerking/afdichting voor Ultegra.

sluit
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 14 apr 2008 15:20

sluit 18 nov 2008 23:29

Je hangt natuurlijk wel met je volle gewicht op die shifters he....

Maar even zonder dollen, ik heb me net echt heel hard gelachen om het verhaal over Ultegra/105 in combinatie met een wat hoger gewicht. Al weeg je 150 kilo, het 105-spul hoort het gewoon te blijven doen hoor.

Je schrijft zelf al dat je ongeveer 5K aan toertochten in de polders rijdt, en af en toe naar Limburg of de Alpen trekt. Dus het wordt sowieso geen gooi en smijtwerk wat je gaat doen.

Lijkt me verstandiger om het geld dat je bespaart met een 105-groep (al is het maar een paar tientjes) te investeren in je frame of je wielen. En die 95 kilo waar je het over hebt valt nog wel mee hoor. Ik cross met 100+ kilo vrolijk rond op een stalen frame van 12 jaar oud en heb daar 2 oerdegelijke handgespaakte 36-spaaks Campagnolo Omega Alloy V-velgen onder liggen. Waar ik inmiddels weer vrolijk mee gooi en smijt. En het hele zwikkie geeft geen kik.

indewind
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 nov 2006 21:32

indewind 21 nov 2008 22:46

Beste Karel

ben net zo lang als jij, maar nog ruim 10 kg zwaarder. Met onze lengte moet je de zaak even goed laten opmeten, want de een heeft lange benen, een ander een lang bovenlichaam.
Voor lange mensen is er niet heel veel keus. Rij zelf op een oude alu Koga van 66 cm maar dergelijke framematen zijn amper meer leverbaar. Of je moet laten bouwen, maar dan ben je weer zoveel duurder uit. Een 64 cm frame is voor mensen van onze lengte prima en gelukkig leveren steeds meer fabrikanten frames van deze afmetingen.
Met zadel- en stuurpen is een prima afstelling te bereiken. Denk wel om de breedte ook van het stuur.
Een sloopingframe kan, maar is - vind ik - geen gezicht als er van die lange kerels op zitten. Dan zie je zo'n lang lijf en hangt er zo'n kabouterframepje onder.

Ik heb verschillende wielen geprobeerd maar blijft toch bij de Mavic CXP 33 met 36 spaken rond een Ultegra-naafje. Niet duur en bewezen kwaliteit. Van de vele andere wielen die in heb gehad knapten de spaken of ze werden zo slap dat ze begonnen te zwabberen. Beter goede wielen in een doorsnee frame dan doorsnee wielen in een topframe.

105 is een prima groep.

Mijn volgende fiets wordt waarschijnlijk een Koga 64 cm scandium-frame. Werd ook gebruikt in de Tour. Heb vele bezitters gesproken en ze zijn allen enthousiast. Dub noch wel over een VanNicholas, die ook al in 64cm besteld kan worden. Maar ja, dat is allemaal wel weer wat duurder natuurlijk. Ben aan het sparen dus.

Benieuwd wat je kiest.

oyah
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 19 aug 2006 03:18

oyah 21 nov 2008 23:15

"Het is een bijna niet uit te roeien indianenverhaal dat de stijfheid van een frame in de loop van de tijd afneemt, en dat het frame (de fiets) daarom vervangen moeten worden. Dat klopt niet: frames worden niet slapper. Technische instituten en vakbladen als Fiets en Tour hebben meerdere keren nieuwe frames vergeleken met exemplaren van bijvoorbeeld profwielrenners die er 50.000 of meer kilometers mee gereden hadden. Nooit werd verschil in stijfheid gemeten. Bij metalen (staal, aluminium, titanium, magnesium) is dat ook op theoretische gronden niet te verwachten. Bij carbon zou de stijfheid kunnen teruglopen als er haarscheurtjes ontstaan in de matrix; dat is de kunsthars (epoxy) die de vervlochten carbonvezels bij elkaar houdt. Van fietsenframes is dat echter nog niet bekend; het is wel aangetoond bij tennisrackets.Het al dan niet vernieuwen van een fietsframe wordt dus niet door de levensduur of de stijfheid bepaald. Het zijn de technische vernieuwingen die het op een gegeven moment aantrekkelijk maken om nieuw aan te schaffen: meer versnellingen (waarvoor een bredere achtervork nodig is, meer stijfheid (indien gewenst) door oversized buizen (maar dan ook van lichter materiaal), lager gewicht, minder luchtweerstand door aërodynamisch gevormde ‘buizen’, betere balhoofdlagering door geïntegreerde cartridge lagers, etc.
Je kunt dus best 20 jaar of 200.000 km met hetzelfde frame doen en nog wel langer ook, maar of dat nog leuk is???"
bron: www.vanherwerden.nl/wistudat/
Bij die afstand zou je Concorde nog zo'n 22 jaar kunnen meegaan... Nee, het is leuker op een nieuwe! Succes en veel fietsplezier.
Fiets... ook eens 11 speed!

gewoonkarel
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2008 01:00

gewoonkarel 23 nov 2008 01:12

Wederom weer bedankt voor de reacties! Om eerst even nog in te haken op de berichten van perik en sluit: ik heb nog even wat meer huiswerk gedaan, maar kan er idd niks over terugvinden.
Ik merk overigens wel dat ik het lastig vind om het onderscheid in de fietswereld te maken: wat zegt een daadwerkelijke, individuele ervaring en wat zijn daarnaast bakerpraatjes en wat niet? Wat is wijsheid en vooral voor mijn eigen situatie..?

Ik heb deze week met oudere rijders gesproken en met verschillende fms en ook bij hen hoor ik van alles terug over de afmontage zelf. Ook volgens de meesten zou het met mijn gebruikseisen geen probleem zijn, ook al zou ik 3000km per jaar extra gaan fietsen. Dus dan volstaat een 105 of vergelijkbaar. Bovendien hoef/wil ik het voor het gewicht e.d. niet te doen. Dan kan ik idd mijn geld beter besteden. Hoe snel kan iemand van mening/gevoel veranderen heh..

@Oyah: dat geloof ik best. Alleen, als ik dan alle losse onderdelen nieuw zou willen kopen, dan zou ik volgens mij aardig in de richting van een nieuwe fiets gaan. Nou ja en dan is iets nieuws idd ook wel eens leuk!

Op dit moment overweeg ik om voor een Cube Attempt voor €1099,- te gaan. Aluminium frame. Wielen: Fulcrum 7. Derailleur voor: 105, achter: Ultegra.
Zie op internet nog wel wat fietsen die wat voordeliger zouden uitpakken, maar bijkomend voordeel voor mij als beginneling is dan bovendien bij een fm in de buurt terecht kan. Volgens mij zou dit wel moeten volstaan. Wat jullie?

Plaats reactie