Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Levensduur kettingen testen.

berrre
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 mei 2008 18:42

berrre 17 nov 2008 10:54

simen schreef:Als je puur voor de prijs per km gaat is het net als met spijkerbroeken.
Merkloos spul van een tientje kun je dan 4 maal venieuwen voor het geld van een dure.


Als zou blijken dat een dure ketting vier maal langer meegaat dan een goedkope eet ik mijn fiets op. Bij nader inzien, alleen de banden, dat kauwt makkelijker.

"Merkloze" kettingen ken ik niet.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 22 nov 2008 22:26

Je begrijpt perfect wat ik bedoel.

Op die spijkerbroek van een tientje zit ook zo'n bruin merkplaatje .

En als je eventueel je fiets op gaat eten.
Carbon bevat veel vezels en dat is dan weer goed voor de darmfunctie
Zij is ook tegen

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 23 nov 2008 13:39

Ik heb zowel Shimano, SRAM als KMC kettingen gebruikt. Campa niet omdat ik Shimano 9 speed rijd. Een goede ketting gaat bij mij 3500 tot 4000 km mee. Meestal vervang ik ook de cassette omdat Shimano vaak combo aanbiedingen heeft van Dura-ace ketting met Ultegra cassette voor weinig geld. Ik heb ook verschillende oliesoorten geprobeerd maar dit maakte weinig uit. Ik heb ook met slechte (lees goedkope) kettingen gereden die na 1200 tot 2000 km versleten waren. Ik veeg na iedere rit de ketting met een droge doek schoon en doe dit ook met de kettingbladen en kransjes. Om de twee à drie ritten olie ik de ketting. Verder fiets ik vrijwel nooit in de regen of modder. Ik heb eens iemand horen vertellen dat Campa kettingen veel langer meegaan maar of dat zo is dat kan een ander forumlid mij vast wel vertellen.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 23 nov 2008 19:59

Hierbij mijn ervaringen met 10-speed kettingen de laatste jaren. Ik fiets ca. 8000km per jaar. Ik controleer de ketting regelmatig met een Cyclus kettingchecker en op het moment, dat de ketting volgens de checker versleten is, wordt ze vervangen. Ik smeer mijn kettingen met Boeshield T-9.

Zomerfiets:
KMC (3 stuks) - gemiddeld 2130 km (kosten 22,50 euro per ketting);
Connex (1 stuks) – 2200 km (kosten 25 euro);
Mavic (2 stuks) - gemiddeld 2550 km (kosten 35 euro per ketting);
Record (2 stuks) – gemiddeld 4750 km (kosten 34,50 euro per ketting);

Winterfiets (oktober 2007 opgebouwd):
KMC (1 stuks) – versleten na 1950 km (van okt-07 tot febr-08 mee gefietst) ;
Dura-Ace (1 stuks) - 1580 km (kosten 22,50 euro). Mee gefietst van febr 08 tot april 08 en weer van okt 08 tot 4 weken geleden. Na (helaas pas na) 1580 km eerste maal ketting gecontroleerd: was finaal versleten ! En wel zodanig, dat ik ook het middenblad van het alu Record crankstel en 2 kransjes van de cassette heb moeten vervangen (crankstel en cassette waren splinternieuw in okt-07 !).
Nu ligt er een Campa Veloce ketting op. Ben benieuwd hoe lang deze ketting mee gaat.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 24 nov 2008 08:02

simen schreef:Als je puur voor de prijs per km gaat is het net als met spijkerbroeken.

Merkloos spul van een tientje kun je dan 4 maal venieuwen voor het geld van een dure.
Maar wil je ermee gezien worden?
We zijn ijdel !


Ik twijfel daar ten zeerste aan. Ik heb het een tijdlang bijgehouden en een KMC gold gaat niet langer mee dan een 'ordinaire' 105
Een Dura-ace gaat niet langer mee dan een Ultegra.
Ik heb wel het vermoeden ( maar dat is slechts een vermoeden), dat bij een goedkope ketting de schakelwerking sneller minder wordt, nog voordat de ketting volgens mijn Rohloff kettenverschleisssmesser vervangen moet worden.
Ook heb ik het vermoeden (alweer een vermoeden) dat de kransjes bij een goedkope ketting sneller slijten.

Ik houd het in ieder geval op de middenweg, Ultegra (zolang ik Shimano gebruik)

Wat betreft het optische, wie ziet er nu tijdens het rijden wat voor ketting je op de fiets hebt zitten????? en ook tijdens de koffie ga ik echt niet de kettingen van mijn collega's evalueren.....dan drink ik koffie.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13694
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 nov 2008 12:47

Ik vind het wel een intressante test. Ik check ook regelmatig mijn kettingen en rijd afwisselend met vier kettingen per set.

Uiteraard speelt vooral weersinvloed en juiste smering een grote rol, kracht lijkt minder in de praktijk.

De ketting en tandwielen op de MTB van mijn vrouw gaan slecht 20% langer mee en ze rijd niet offroad en ik circa 20% van de kilometers. Het krachtsverschil schat ik tussen ons veel hoger in zeker 50%. Zei 100% ik 150%.

oyah
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 19 aug 2006 03:18

oyah 24 nov 2008 13:21

Tommasini schreef: Zomerfiets:
KMC (3 stuks) - gemiddeld 2130 km (kosten 22,50 euro per ketting);
Connex (1 stuks) – 2200 km (kosten 25 euro);
Mavic (2 stuks) - gemiddeld 2550 km (kosten 35 euro per ketting);
Record (2 stuks) – gemiddeld 4750 km (kosten 34,50 euro per ketting);

Winterfiets (oktober 2007 opgebouwd):
KMC (1 stuks) – versleten na 1950 km (van okt-07 tot febr-08 mee gefietst) ;
Dura-Ace (1 stuks) - 1580 km (kosten 22,50 euro).

Mooi staatje! In dit verband is het interessant te weten welke typen ketting door jou gebruikt zijn van de aangegeven merken.
Fiets... ook eens 11 speed!

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 24 nov 2008 14:35

Het zijn dus allemaal 10-speed kettingen:
- KMC X-10 silver;
- Connex 10S0;
- Mavic maakt maar 1 type;
- Dura-Ace CN 7801;
- Record Ultra Narrow.
Voor mij is het duidelijk: in de toekomst alleen nog maar Campa kettingen.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 24 nov 2008 23:02

wasbeer2006 schreef:Ik vind het wel een intressante test. Ik check ook regelmatig mijn kettingen en rijd afwisselend met vier kettingen per set.

Uiteraard speelt vooral weersinvloed en juiste smering een grote rol, kracht lijkt minder in de praktijk.

De ketting en tandwielen op de MTB van mijn vrouw gaan slecht 20% langer mee en ze rijd niet offroad en ik circa 20% van de kilometers. Het krachtsverschil schat ik tussen ons veel hoger in zeker 50%. Zei 100% ik 150%.




Vooral het weer speelt een grote rol denk ik.
De bijna altijd natte weg in de winter zorgt voor een constante aanvoer van fijn zand en vuil en zout dat in en aan de schakels blijft plakken en zo een soort schuurmiddel vormt waar niets langdurig tegen bestand is. ,
Erger kan bijna niet voor een open aandrijving
Zij is ook tegen

kraker
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 apr 2004 13:42

kraker 27 nov 2008 21:29

Ik bezit helaas geen kettingslijtage apparaatje, maar wel over een goede schuifmaat. In de gebruiksaanwijzing van Campa staat dat de ketting is versleten als de ketting langer is dan 132,40 mm (ik dacht over 10 schakels gemeten).

Nu heb ik er een KMC x10SL op liggen. Kan ik nu uit gaan van dezelfde lengte die Campa hanteert??

bikerbas
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 nov 2008 21:40

bikerbas 27 nov 2008 21:48

Op de vraag gaan Campa kettingen langer mee kan ik antwoorden dat mijn ketting van Campa 8.000 km meegaat. Zowel de ketting als de cassette moet dan vervangen worden.
Mijn kettingen worden flink gebruikt; ook in de herfst en winter rijd ik mijn racefiets. Wel onderhoud ik de ketting extra goed door 'm te ontvetten en vervolgens te koken in kettingvet. De ouwerwetse methode, maar echt ook de duurzaamste.

Trouwens de meettest van Campa ken ik ook. Als je ketting 132,4 mm kun je volstaan met het vervangen van de ketting zonder dat je de cassette moet vervangen.
Empella Orbiter, afmontage Campagnolo
Trek 8500, Fox 100 RL, afmontage XT
En voor de echte bagger; mijn oude Trekkie 7000, XT, Manitou

berrre
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 mei 2008 18:42

berrre 28 nov 2008 16:01

BikerBas schreef:Wel onderhoud ik de ketting extra goed door 'm te ontvetten en vervolgens te koken in kettingvet. De ouwerwetse methode, maar echt ook de duurzaamste.

Dat is ook mijn ervaring. De ketting is goed gesmeerd en niet toegankelijk voor vuil. Alleen wat moeilijk om aan kettingvet te komen; Putoline heeft het nog in het gamma, maar je vindt het haast nergens meer; zelfs niet bij de motorfietsenhandel. Moderne motorkettingen hebben O-ringen en dus geen behoefte aan het ouwe getrouwe kettingvet.

Zelf "smeltvet" samenstellen is ook een optie: paraffine met grafietpoeder. Grafiet smeert, paraffine sluit de ketting af. Eventueel een scheut motorolie erbij, maar niet te veel anders stolt het mengsel niet. Het is allemaal wat bewerkelijk, maar dan heb je wel een prima gesmeerde ketting.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

Plaats reactie