Pagina 2 van 3

Geplaatst: 14 okt 2008 21:20
door soilworker
Jappo schreef:Gemiddelden zeggen helemaal niks. Je moet ook explosief zijn en stukken 50-55-60 kunnen rijden in het peloton. Je moet kracht hebben, lef hebben, goed kunnen sturen.. dat kunnen we hier op het forum niet allemaal beoordelen.

Een Belofte licentie kost trouwens €220.



Ik rijd bij de A-amateurs en het klopt helemaal wat Jappo schrijft. Ik wil er nog aan toevoegen dat je veel op interval moet trainen. Zeker als je die criteriums rijd. Ik ken mensen die geen wedstrijden rijden en over lange afstand prima gemiddeldes halen maar wanneer de interval er een beetje inkomt (tempowisselingen) dan is het einde oefening. Dus in mijn ogen zeggen gemiddeldes niet alles.

Geplaatst: 14 okt 2008 23:27
door simic
Ze zeggen idd niet alles, maar helemaal niks, dat is toch niet waar. En met intervallen bedoel ik dus explosief. Daarmee leer je dat ook een beetje.

Geplaatst: 15 okt 2008 12:25
door brinba
Soilworker schreef:
Jappo schreef:Gemiddelden zeggen helemaal niks. Je moet ook explosief zijn en stukken 50-55-60 kunnen rijden in het peloton. Je moet kracht hebben, lef hebben, goed kunnen sturen.. dat kunnen we hier op het forum niet allemaal beoordelen.

Een Belofte licentie kost trouwens €220.



Ik rijd bij de A-amateurs en het klopt helemaal wat Jappo schrijft. Ik wil er nog aan toevoegen dat je veel op interval moet trainen. Zeker als je die criteriums rijd. Ik ken mensen die geen wedstrijden rijden en over lange afstand prima gemiddeldes halen maar wanneer de interval er een beetje inkomt (tempowisselingen) dan is het einde oefening. Dus in mijn ogen zeggen gemiddeldes niet alles.


Maar even daar op terugkomende, over welke gemiddeldes hebben we het bij de Amateurs A?
Kan je met een gemiddelde van zo'n 33 over 75km. beter starten bij de Amateurs B en dan een beetje achterin mee draaien om te zien of je het tempo aan kan?
Of kan je met zo'n gemiddelde beter starten in de plaatselijk fiets 4-daagse?

Geplaatst: 15 okt 2008 14:05
door simic
Nogmaals, daar valt niet zo heel erg veel van af te leiden. Het hangt er vanaf of je snelheden aan kunt van 50-60 km/h. En ik zou wel voor het eerst meedoen bij de amateurs B, je raakt dan steeds meer gewend aan de snelheden. Er zijn mensen die in hun eentje niet harder dan 33 gemiddeld kunnen, maar als ze in een groep rijden waar andere het tempo maken, gemiddeld bijv. 40 km/h KUNNEN rijden.

Geplaatst: 15 okt 2008 14:15
door edwin01
De snelheden bij ama-A en B verschillen niet echt, de ama-A's rijden langere wedstrijden. Reken op gemiddelden van tussen de 40 en 43 km/uur, afhankelijk van het rondje. Reken idd ook op pieken van 60km/uur....
Maar als je het niet probeert weet je niets.... Ga eens een clubwedstrijdje rijden bij de plaatselijke wielervereniging, dan weet je meestal wel waar je staat!

Veel succes en koersplezier!

Geplaatst: 15 okt 2008 14:20
door soilworker
Gemiddelde na een wedstrijd hangt ook van het soort wedstrijd af, criterium of omloop of misschien wel een klassieker. Men moet zich niet teveel fixeren op die gemiddeldes. Hard fietsen in een trainingsrondje is niet te vergelijken met een wedstrijd.
Beste is om trainingswedstrijden mee te draaien en als je twijfelt tussen een A of B amateur licentie beste een B te nemen. Overstappen naar A kan altijd maar eenmaal A en terug naar B gaat niet tijdens het seizoen.

Geplaatst: 15 okt 2008 14:26
door brinba
Bedankt!

Geplaatst: 16 okt 2008 14:32
door geer
Voor de starters is het keizen van een licentie ook best wel lastig. Dat heeft dan toch ook met je ambitie te maken en met de ambitie binnen de club. Traininswedstrijden rijden in het voorjaar kunnen vaak wel een goed beeld geven van je eigen niveau. Meestal kun je ook wel in een A of B groep starten in het voorjaar. En volgens mij kun je je B licentie tot mei of zo omzetten naar een A licentie. Overwegend rijden A-amatuers mooiere wedstrijden...vind ik!

Geplaatst: 17 okt 2008 12:43
door japiecarbon
Ik denk dat je het beste voor B- amateurs kan kiezen. Want bij gemmiddelde van rond de 40 in een critereum moet je toch 4 keer in 1 rondje afremmen tot 20km/u(en optrekken tot 45km). En dat valt heel erg tegen, ook als je al trainingwedstrijdjes heb gereden.

Geplaatst: 17 okt 2008 13:18
door simic
Is moeilijk te zeggen, ikzelf zou ook kiezen voor amateurs B. Het probleem dat jij schets is een probleem waarbij je het gewoon moet doen, dat leer je alleen maar door mee te rijden in zo'n wedstrijd. Het 1ste jaar is een leerjaar.

Geplaatst: 17 okt 2008 13:59
door Rodrick
- gemiddeldes zeggen iets, maar als je geen 60 kunt rijden kun je er wel al in de eerste ronde afliggen
- kijk naar de kalender. Het heeft geen zin een B-licentie te nemen als er geen koersen worden gereden in de buurt
- start gewoon tijdens de clubkoersen in het begin van het seizoen met een clublicentie. Dan zie je waar je staat en welke licentie je past.

Geplaatst: 17 okt 2008 15:23
door simic
mee eens, alleen wat moet je doen als er ook geen koersen met A-licentie in de buurt zijn? Ik bedoel ermee dat je zoiezo bereid moet zijn je regelmatig te verplaatsen als je uberhaupt koerst.