Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welke ontvetter/oplosser

campo
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 aug 2006 23:11

campo 01 okt 2008 14:58

gebruik Kroon-o-sol en je hebt altijd een mooie en goed lopende fiets!!

Kroon-O-Sol is een minerale emulgeerbare ontvetter en is gebaseerd op een goed geraffineerd oplosmiddel, waaraan geselecteerde stoffen zijn toegevoegd om een goed reinigend effect te verkrijgen.
Kroon-O-Sol is niet agressief en niet brandgevaarlijk door het hoge vlampunt van 70 °C.

Toepassing
Kroon-O-Sol verwijdert oliën, vetten, vuil en andere verontreinigingen van onderdelen,van motoren, machines, etc. Kroon-O-Sol door middel van kwast of spuit op het te reinigen oppervlak aanbrengen. Na een inweektijd van 3 tot 5 minuten kan met stromend water of met een hoge-drukspuit het te reinigen voorwerp worden afgespoeld.
Voor kleinere voorwerpen kan Kroon-O-Sol ook in een dompelprocedure worden toegepast.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 01 okt 2008 17:02

Aandelen?? :D

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 01 okt 2008 18:37

zodra je een middel moet naspoelen met water ben je niet goed bezig wat de normale stalen kettingen betreft.
dat levert namelijk altijd roestvorming op en vooral op onzichtbaar plaatsen bijvoorbeeld binnen in de schakels, waar smering en glad oppervlak nou net zo belangrijk zijn!
gaat niet, bestaat niet!

fiets381
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:32

fiets381 01 okt 2008 23:54

Gewoon regelmatig de ketting met een droge doek flink schoon wrijven en daarna smeren enkele minunten intrekken ketting nogmaals door de doek en klaar is ik.

Wissel de ketting ook regelmatig voor 20 euro heb je al een ultegra ketting. Daar ga ik dus niet moeilijk voor doen. Volgens mij zijn veel eerdere posters duurder uit aan al die middeltjes ;-)

campo
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 aug 2006 23:11

campo 02 okt 2008 14:40

Edwin01 schreef:Aandelen?? :D


Nee, maar het in mooi bedrijf in het oosten

rizlaaf
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 feb 2008 21:27

rizlaaf 02 okt 2008 15:41

Ketting in een bakje velgenreiniger , tijdje laten weken en daarna wat heen en weer schudden. (Voorheen wasbenzine/thinner of terpentine , maar tegenwoordig is dat spul zo milieuvriendelijk dat je het bijna kan drinken).
Daarna goed droogwrijven , monteren en weer in de olie zetten (Pedros CHAINj).
Heerlijk rustgevend werkje na een dag hard werken.

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 02 okt 2008 16:25

Even over het 'regelmatig wisselen van de ketting'. Ik vind rond de 20 euro voor een onderdeel best veel om regelmatig aan te schaffen! Daarnaast moet je een ketting wel goed inrijden voordat deze echt lekker loopt. En dan nog dit, je kransjes gaan ook naar je ketting staan, dus wanner je een ketting wisselt moet je eigenlijk ook je kransjes opnieuw aanschaffen. Met twee kettingen rijden, dus regelmatig wisselen, spaar je dus zelfs materiaalkosten uit!

Over het schoonmaken. Ik rij met twee kettingen die ik ieder maand verwissel en dus ook goed schoonmaak! Met schone benzine en stevig de poetsdoek erover. Daarna invetten met de Shimano ketting olie, schakeltje voor schakeltje smeren. Zo loopt er over precies genoeg vet in.

john1968
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jan 2008 17:31

john1968 03 okt 2008 01:20

Ketting reinigen met wasbenzine oid is net zoiets als je auto wassen met een
schuursponsje.

Ik gebruik altijd een speciale ketting reiniger met zo'n borstelautomaatje.

Daarna weer smeren met kettingolie.

Deze middelen zijn er speciaal voor en dus niet schadelijk voor je ketting.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 03 okt 2008 05:33

Hoi,

Citrus ontvetter als het echt vuilvrij moet zoniet gewoon lampolie.
Belangrijk is ook de kransjes mooi te reinigen net als de voorbladen en pulleys.
Benodigde props: een oude tandenborsel, een kortgeknipte goedkope ronde verfborstel van zeg maar 1,5 cm diameter, voorts wat keukenrol en oude katoenen vodden.
Uit de boze: wasbenzine, white spirit en andere chemische ontvetters en zo min mogelijk water zoniet heb je binnen enkele duizenden km je body te vervangen (of de lagers daarvan) en ditto voor je pulleys en BB lagers.

Met een ketting die je kan losmaken ben je sneller en bovendien maakt het de rotatie van meerdere kettingen zo goed als overbodig.

Veelal worden er de volgende fouten gemaakt: te droge, aggresieve kettingreinigers en al te veel smeermiddel.
Het eerste levert je een krakende ketting met hoge wrijvingsweerstand, gesjierp en gekraak, het tweede vormt al snel een polierpasta die je kransjes en voorbladen wegvreet...

@Sharkman: waar is de tijd van die ssschtinkende Putoline......

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 03 okt 2008 18:21

Als de ketting echt heel smerig is gebruik ik Cyclon biologische ontvetter onverdund in combinatie met een BBB ketting-schoon-maak-apparaat. In no time de meest smerige vuile ketting weer glimmend schoon. Met wat water met evt. een drupje afwasmiddel goed doorspoelen om alle ontvetter eruit te halen, drogen met een doek, nog een tijdje laten drogen en tenslotte de ketting weer oliën. De volgende dag voor het fietsen even met een droge doel alle overtollige olie eraf vegen, en na elke rit even met een doek erlangs.

ekki
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 jan 2006 20:15

ekki 03 okt 2008 20:12

Ergens op een fietsforum vond ik ooit de tip om Dasty van de Wibra te gebruiken als ontvetter ! Sinds die tijd (3 jaar) wil ik niets anders meer. Het kost ongeveer 2 Euro voor een fles en het vuil/vet schiet eraf als de brandweer. Gewoon lekker met water naspoelen en alles ziet er weer als niet uit.

Waar gebruik ik het voor: remmen, derailleurs, crankstel en ketting. Even lekker laten intrekken en schoonmaken met afwasborstel c.q. tandenborstel voor de kleine ruimtes. Je ziet de werking pas goed als je de afwas/tandenborstel inspuit met Dasty en daarna afspoelt met warm water, ze kunnen zo weer voor hun eigenlijke doel gebruikt worden.... ;-)

Probeer het een keer voor 2 Eurootjes !!

Groeten,
Eric

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 19 okt 2008 14:35

Ik gebruik na heel wat testen bionet ontvetter 1:3 verdunt met water, voor tandwielen e.d. en wasbenzine of terpentine voor mijn ketting maar deze zit met een speedlink vast en haal ik dus van mijn fiets. voordeel van de bionet is dat het niet bijtend werkt op lak of rubber.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Plaats reactie