Pagina 2 van 19

Geplaatst: 30 sep 2008 22:13
door tiest
intersantos schreef:
Verder zijn er bij wedstrijden nog steeds nauwelijks 29'ers te zien, hoewel wel toegestaan.

TiesT schreef: Als alle conservatieve Hollanders het nu gewoon eens probeerde in plaats van te zeggen dat mtb 26" hoort te zijn dan zou de wereld er heel anders uit zien.



??


heb je het wel eens geprobeerd? Het is toch heel logisch. Waarom rijd je onroad met 28" velgen ipv 26? rijd toch veel makkelijker niet. Waarom dan offroad hier in het vlakke Nederland dan ineens met kleinere wielen rijden:S.

@Seger. Als je een frame neemt waar lekkere brede banden onder kunnen (2.25) en vervolgens lekker weinig lucht in je bandjes gooit (1-2 bar, afhankelijk van rijdersgewicht) dan kun je met een leuke vaste vork prima vooruit.

Geplaatst: 02 okt 2008 00:52
door wouterfiets
Namens de redactie:

Wij hebben nog geen complete test kunnen doen maar voorlopige metingen wijzen uit dat een 29er tussen de 15 en 20% minder rolweerstand heeft, bij gelijk bandentype en druk. Dat strookt met onze praktijkervaringen, een 29er loopt gewoon lichter.
Wat betreft de maat, vanaf ongeveer 1m.75 kan een 29er goed gebouwd worden, kleiner klopt de geometrie gewoon niet. De brackethoogte hoeft niet anders te zijn.
29ers hebben vaak minder veerweg, dat is nodig omdat anders het stuur te hoog komt. Bovendien is het niet erg, een groot wiel rolt inderdaad makkelijker over obstakels.

We zijn op dit moment bezig met nauwkeurige meetapparatuur en verwachten volgend voorjaar met harde cijfers te komen.

Geplaatst: 02 okt 2008 14:07
door kukelekupers
TiesT schreef:Waarom dan offroad hier in het vlakke Nederland dan ineens met kleinere wielen rijden:S.


Omdat je offroad veel meer moet sturen, en minder rechtdoor rijdt?
TiesT schreef:Rolt makkelijker. En 1 keer rond is natuurlijk meer afstand. het gaat echt veel makkelijker. Heb er een aantal keer op getest en het is echt DE uitvinding. Als alle conservatieve Hollanders het nu gewoon eens probeerde in plaats van te zeggen dat mtb 26" hoort te zijn dan zou de wereld er heel anders uit zien. VEEL meer controle. makkelijker door de bochten, voornamelijk de smallere en korte singletracks ook!. Echt heerlijk en 30km/h op de weg is ook geen probleem zonder al te vele inspanning.
“1 keer rond is meer afstand”, slaat nergens op natuurlijk, je hebt gewoon een ander verzet.

30 kmpu is met 26” al geen probleem op de weg, hoe hard ga ik dan wel niet met 28” velgen?

De vergelijking met 28" racewielen trekt ook nergens op, 26" wielen met 2.2 Continental Racekings zijn nagenoeg even groot.

Ik mis niets, heb voldoende grip, heb geen last van rolweerstand, en comfort is ook goed genoeg, ik wacht wel tot er weer een andere Guru opstaat, die claimt dat 30" beter is :rolleye:

Het voordeel van 26": wendbaarder, lichter en ook verkrijgbaar in landen waar nog niet iedereen meedoet aan de hype.

Voor lange rijders lijkt het me echter wel logisch, dan is de boel wat meer in verhouding.

Geplaatst: 02 okt 2008 14:24
door seger
WouterFiets schreef: Wat betreft de maat, vanaf ongeveer 1m.75 kan een 29er goed gebouwd worden, kleiner klopt de geometrie gewoon niet.

KukeleKupers schreef: Voor lange rijders lijkt het me echter wel logisch, dan is de boel wat meer in verhouding.


Dat is ook exact de reden waarom het voor mij waarschijnlijk zo aantrekkelijk is. Ik ben 2.01m lang en heb op mijn huidige mtb het gevoel dat ik niet al te stabiel en erg hoog zit. Een 29er zou dit moeten oplossen.

Dat het een hype is of niet maakt mij niet uit. Ik vind het gewoon geinige dingen, en ik heb er waarschijnlijk nog voordeel van ook.

Geplaatst: 02 okt 2008 19:04
door tiest
KukeleKupers schreef:
TiesT schreef:Waarom dan offroad hier in het vlakke Nederland dan ineens met kleinere wielen rijden:S.


Omdat je offroad veel meer moet sturen, en minder rechtdoor rijdt?


En dat is nou net waarmee je het voordeel van die 29" zo goed merkt. Je rolt veel gemakkelijker door de bochten.

Geplaatst: 02 okt 2008 21:16
door kukelekupers
Eenmaal in de bocht rolt het idd. hemels, maar het insturen en weer uit de bocht komen voelde veel zwaarder aan.

Bij veel korte bochtjes achter elkaar voel ik echt dat ik een hoop meer werk moet verrichten om de fiets de andere kant op te 'gooien'. En in NL heb je juist veel van dat soort bochtjes..
In het buitenland zou ik de extra stabiliteit wel kunnen waarderen denk ik..

Maar dit is gebaseerd op korte ervaringen met een oude 29er, met daarin een set twijfelachtige wielen (misschien erg slap en/of erg zwaar, dat weet ik niet)

Een vriend van me is wel helemaal lyrisch over 29", rijdt veel makkelijker volgens hem (meer controle)...

Geplaatst: 02 okt 2008 22:35
door perik
Seger schreef:Ik ben verliefd op de Niners, maar zijn een beetje boven het budget.


Die zien er inderdaad erg goed uit!

[img=http://www.singlespeed.nl/catalog/image ... elarge.jpg]

En wat de denken van de nieuwe Niner vaste carbon voorvork: plaatje

Geplaatst: 03 okt 2008 01:17
door seger
perik schreef:En wat de denken van de nieuwe Niner vaste carbon voorvork:


[img=http://farm4.static.flickr.com/3263/279 ... eeda_o.jpg]

Als ik die vork erbij zou krijgen, zou ik niet meer twijfelen tussen een geveerde of vaste vork op mijn toekomstige 29er... Supervet! :D

Geplaatst: 03 okt 2008 03:11
door rubenio
Schitterend idd! ,vele malen mooier dan een pace naar mijn mening.

Dit topic heeft mijn droom om eens een 29er te kopen weer een beetje aangewakkerd.
Ben op het moment in onderhandeling over een Singlespeed Gary Fisher Rig.
Mocht ik kans zien om 'm te kopen dan uiteraard hier een verslagje over mijn bevindingen.

Grtz.
Rubenio

Geplaatst: 03 okt 2008 11:42
door seger
rubenio schreef:Schitterend idd! ,vele malen mooier dan een pace naar mijn mening.

Dit topic heeft mijn droom om eens een 29er te kopen weer een beetje aangewakkerd.
Ben op het moment in onderhandeling over een Singlespeed Gary Fisher Rig.
Mocht ik kans zien om 'm te kopen dan uiteraard hier een verslagje over mijn bevindingen.

Grtz.
Rubenio


Ik ben benieuwd! En bij een verslagje hoort dan natuurlijk ook een mooi fotootje...

Geplaatst: 03 okt 2008 16:13
door rubenio
Dit is de advertentie:

http://link.marktplaats.nl/196263465

De verkoper vraagt er 450 voor en wil eigenlijk niet zakken qua prijs.
In de loop van volgende week komt hij langs amersfoort en dan kan ik even een proefritje maken, en als het bevalt kan ik m dan overnemen.

Het enige nadeel van de fiets is dat het frame best groot is. Ik ben net 1.80 dus als het te krap is gaat het 'm niet worden. Qua 26"-mtb maat zit ik rond de 20inch frames wel goed dus vandaar mijn twijfels.
Maar ik rijd al lang zonder problemen op grotere raceframes ( rond de 60/61cm) dus ik verwacht geen problemen. Misschien omdat ik een relatief kort bovenlichaam en langere benen heb.

Voor andere geinteresseerden; dit mooie frame staat ook nog op m-plaats :

http://link.marktplaats.nl/197051315

Grtz.
Ruben

Geplaatst: 03 okt 2008 16:18
door scepticus
Voor iemand van 1m80 lijkt een Rig in 21" me véél te groot.
Hubert is ruim boven de 1m90.