Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

centaur vs. ultegra SL

marz
Forum-lid
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 mei 2006 21:44

marz 21 sep 2008 22:06

de zwarten schreef:
MarZ schreef:Voor de wedstrijden zou ik voor de Ultegra gaan.
Reden: vervangen is een stuk goedkoper, de kans dat je wat moet vervangen is aanwezig indien je een keer onderuit gaat.
Verder is het een degelijk goed systeem, en voor het gewicht hoef je het echt niet te doen, de kans dat je een klimtijdrit gaat doen is niet echt aanwezig.
Maar goed de campa politie zal zeker een andere mening bedeeld zijn....


Bij mijn weten gaat bij een valpartij voornamelijk achterderailleurs en shifters kapot. Losse Ultegra shifters zijn nog altijd duurder dan losse centaur shifters (en centaur shifters zijn lichter, en in 2009 schakelen ze meerdere tanden tegelijk van licht naar zwaar). Ultegra achterderailleur is wel een stuk goedkoper dan centaur RD, en lichter bovenop.


Inderdaad zeg, ik ben abuis.
Shifters schelen inderdaad behoorlijk veel ook nog.
Was dus verkeerde info, sorry zon.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 21 sep 2008 22:22

de zwarten schreef:Ik zou eerst eens voelen hoe de nieuwe Campagnolo shifters aanvoelen. De centaur beloven alvast veel waar voor hun geld.
Zoals ten overvloede, de kwaliteit is niet het punt, wel het 'gevoel' en het uitzicht op je fiets.


Heb al een stukje mogen rijden vorige maand met de nieuwe shifters, verschil is nihil als je campa gewend bent, na een uur weet je niet beter.

Ik rij op dit moment even met Sram red, ook dit was gewend binnen een dag!
Als je twee dagen rijdt met andere shifters weet je echt niet meer hoe je "oude" aanvoelde.
Door alle fabrikanten is heus wel nagedacht over de ergonomie.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 22 sep 2008 00:02

Even de Hopmansprijzen van Ultegra en Centaur naast elkaar gezet. Centaur is 2009, en goedkoper als ultegra.


Ultegra SL STI-Set Dubbel € 189,95
Ultegra SL Achterderailleur Dubbel € 50,30

CENTAUR Ultra Shift 10s Ergopower shifiting levers € 109,30
CENTAUR Ultra Shift Carbon 10s Ergopower shifiting levers € 151,40

CENTAUR 10s rear der. short cage € 54,65
CENTAUR 10s rear der. medium cage € 54,65
CENTAUR Carbon 10s rear der. short cage € 69,10
CENTAUR Carbon 10s rear der. medium cage € 69,10

cornelis
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:38

cornelis 22 sep 2008 01:03

Ultegra is het Shimano-niveau net onder de top (Dura Ace); dat is bij Campa toch niet het geval? Dacht dat de Chorus-groep er nog tussen zat. Zegt overigens niks over de kwaliteit, natuurlijk.

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 22 sep 2008 10:13

cornelis schreef:Ultegra is het Shimano-niveau net onder de top (Dura Ace); dat is bij Campa toch niet het geval? Dacht dat de Chorus-groep er nog tussen zat. Zegt overigens niks over de kwaliteit, natuurlijk.


Ja dat klopt maar wel punt wil je maken? Chorus groep is van hogere kwaliteit dan de ultegra groep

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 22 sep 2008 13:13

simic schreef:
cornelis schreef:Ultegra is het Shimano-niveau net onder de top (Dura Ace); dat is bij Campa toch niet het geval? Dacht dat de Chorus-groep er nog tussen zat. Zegt overigens niks over de kwaliteit, natuurlijk.


Ja dat klopt maar wel punt wil je maken? Chorus groep is van hogere kwaliteit dan de ultegra groep


kreeg deze week bericht terug van de Campa-service afdeling m.b.t. mijn niet-meer-werkende-6maand oude-carbon-chorus-shifters-waar-ik-nog-800km-mee-had-gefietst. Wat bleek zeiden ze: de shifters waren verroest, waardoor ze niet meer werkten. Reparatiekosten; EUR62,94.... en heb er 1x mee door een flinke bui gefietst.... Daar heb ik met de Ultegra-shifters nooit last van gehad.

En kan me ook niet voorstellen dat die roest van de regen kwam. Misschien is er op een andere manier van onderuit water in gekomen (misschien bij het schoonmaken), maar van een verroeste shifter heb ik bij Ultegra nog nooit gehoord of last van gehad in ieder geval.

Anyways, zou overigens zo weer een campagroep nemen.... ze zien er gewoon mooier uit...., op de nieuwe groepen na dan natuurlijk, doelend op de hoge koehoorns.

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 22 sep 2008 13:42

@wkr; ik weet niet waar je nu mee rijdt maar indien je geen directe noodzaak hebt om gelijk te vervangen zou ik even wachten. De nieuwe Dura Ace-groep vind ik er fantastisch uitzien en de Ultegra-groep zal op niet al te lange termijn ook aan dit nieuwe ontwerp aangepast worden. Ik reed zelf eerst met Ultegra en nu met Chorus op m'n Gios en Centaur (2008) op m'n Merckx. Tussen de laatste 2 zit in het gebruik geen noemenswaardig verschil. Ik vind zelf Campa prettiger omdat het directer schakelt en remt (minder sponzig) dan Shimano. De toegevoegde waarde van 11-speed zie ik overigens niet zo (alleen in combinatie met een Tripple handig i.v.m. een rechtere kettinglijn), dus ik zou het lekker bij 10-speed houden.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 22 sep 2008 16:46

Kwalitatief zijn ze evenwaardig en schoonheid is een relatief begrip. Neem gewoon wat voor jou het best aanvoelt. Een bevriend renner heeft altijd bij Campa-groepen gezworen (o.a. Centaur) en rijdt nu door omstandigheden met Ultegra SL. Zijn conclusie: het maakt hem niets uit.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39533
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 sep 2008 17:00

Ik heb de nieuwe Campashifters vrijdag ff mogen proberen. Eerste indruk: perfecte ergonomie, looks kunnen mij nog steeds niet echt bekoren. Qua grip wel stapje vooruit.
Less is bore

wrk
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2008 16:19

wrk 23 sep 2008 11:43

Mooi dat er zoveel reacties zijn. Als ik het goed begrijp, vinden de meesten centaur mooier, maar is er kwalitatief geen verschil. In dat geval neig ik toch naar ultegra sl, wat toch zeker zo'n 150 euro goedkoper is. Als ik voor campa kies, moet bovendien mijn shimanobody worden vervangen.

Maar ik ben er nog niet helemaal uit...

sl-01
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 22 sep 2008 10:35

sl-01 23 sep 2008 12:33

Ik rij zelf met de "gewone" Ultegra, maar dit omdat ik gewoon Shimano shifters gewend ben en dus fijn vind schakelen enz. Voor het uiterlijk zou ik dan wel weer voor Campa gaan. Dat ziet er toch veel mooier uit. Geef wel eerlijk toe dat ik geen ervaring heb met hoe Campa schakeld. Misschien "schakel" ik nog wel een keer over naar Campa. Na een test..
sl-01 = sl01

buddo
Forum-lid
Berichten: 1977
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 23 sep 2008 23:46

wrk schreef: Ik wil graag een nieuwe groep kopen en vraag me af welke groep beter geschikt is voor het rijden van wedstrijden (criteriums bij amateurs-b): centaur (2009) of ultegra sl.


Specifiek voor het rijden van wedstrijden weet ik niet, maar ik ben zelf een maand geleden overgegaan van de 2008 gewone Ultegra naar de 2008 Centaur. Enige reden zijn de combi fiets/afmontage beide Italiaans en de looks (geen waslijnen meer, mooie carbon shifters/crank/deel derailleur).

Ervaring is inderdaad dat je binnen een paar dagen niet meer anders weet. Schakelen bij Centaur 2008 kan in trappen van drie in 1 schakelbeweging, bij onverwachte stijging na bijv. bocht is dat wel handig (mij goed bevallen tijdens Boogies Extreme).

Plaats reactie