Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrennen en diabetes type 1

rocketboy
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 23 jan 2007 11:52

rocketboy 15 sep 2008 15:02

Het lijkt me dat je ook met diabetes nog tot grote prestaties kan komen, bekijk onderstaande link eens even :

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=9820FE3P

Ik wens je dezelfde prestaties en plezier toe !
Als een echte Flandrien, door weer en wind, op de rollen !

frankvanr.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2008 23:02

frankvanr. 15 sep 2008 16:53

Rocketboy schreef:
Ik wens je dezelfde prestaties en plezier toe !


Dank je wel Rocketboy! Maar 175 keer binnen 24 uur? Dat zal nog op zich laten wachten ben ik bang ;-) Bedankt voor de link in ieder geval, geeft den mensch weer moed :-)
When you\'re going through hell.... keep going!

zoekdezeep
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2004 23:35

zoekdezeep 17 sep 2008 14:37

Volgens mij is het vooral een kwestie van uitproberen. ik heb zelf sinds 4 jaar type I en voor mij was het even erg wennen toen ik weer voor het eerst ging fietsen, inmiddels gaat het eigenlijk prima hoewel het natuurlijk wel even wat extra planning etc vraagt.
Voor ik ga fietsen spuit ik meestal ongeveer de helft van mijn normale insulinehoeveelheid (2 ipv 4 eenheden Novorapid) en eet dan meestal meer dan normaal. Helemaal niks spuiten heb ik ook al eens geprobeerd maar dan kom ik voor geen meter vooruit. Volgens mijn internist klopt dat ook wel, je hebt blijkbaar toch altijd nog een minimale hoeveelheid insuline nodig als je gaat sporten. Bloedsuikers voordat ik ga fietsen (ongeveer 1-1,5 uur na het eten) zitten meestal zo rond de 15 mmol/L. Lijkt vrij hoog maar dat zakt vanzelf weer tijdens het fietsen. Voor mij volstaat een mueslireep per uur ongeveer wel, daarmee houdt ik het een hele AGR vol. Uiteraard heb ik ook altijd dextro oid bij me voor het geval dat. Voor de zekerheid ook nog maar zo'n kettinkje met naam telefoonnummer etc met daarbij de vermelding "diabetes M type I" aangeschaft die ik altijd draag tijdens het fietsen. Better safe than sorry :-)
Naderhand weer gewoon minder spuiten / iets extra's eten of een combinatie ervan...
Heb ook wel eens advies gevraagd aan een diabetesverpleegkundige maar die kunnen je eigenlijk ook geen zinnig antwoord geven, de kennis die zij hebben komt ook uit een boekje en het is voor elk persoon ook weer anders... Niks ten nadele van de DVK hoor, die mensen doen echt prima werk!

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten Peter
Ompa til du dør

frankvanr.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2008 23:02

frankvanr. 18 sep 2008 02:31

Ha Peter!
zoekdezeep schreef: ...Voor ik ga fietsen spuit ik meestal ongeveer de helft van mijn normale insulinehoeveelheid en eet dan meestal meer dan normaal.


Ik spuit (in verhouding) redelijk veel langwerkende insuline voor het slapen gaan. Mogelijk ga ik die eerst verlagen aangezien ik altijd redelijk 'laag' opsta. Maar ik heb inmiddels ook een dergelijke verdeelsleutel in mijn hoofd om te gaan proberen. Ongeveer de helft aan kortwerkende dus.
zoekdezeep schreef:Bloedsuikers voordat ik ga fietsen (ongeveer 1-1,5 uur na het eten) zitten meestal zo rond de 15 mmol/L. Lijkt vrij hoog maar dat zakt vanzelf weer tijdens het fietsen.


Aangezien ik heftig reageer op inspanning had ik ook een richtwaarde van 14 à 15 in gedachten. Ruim van tevoren koolhydraten eten moet een goede buffer geven...
zoekdezeep schreef:Voor mij volstaat een mueslireep per uur ongeveer wel, daarmee houdt ik het een hele AGR vol. Uiteraard heb ik ook altijd dextro oid bij me voor het geval dat.


AGR? Wat is dat?

Dextro plus muesli-chocorepen, die een flinke glycemische stoot geven. Check! ;-)
zoekdezeep schreef:Voor de zekerheid ook nog maar zo'n kettinkje met naam telefoonnummer etc met daarbij de vermelding "diabetes M type I" aangeschaft die ik altijd draag tijdens het fietsen. Better safe than sorry :-)


Heb er twee dagen geleden een besteld in Amerika bij RoadID.com, ook weer een tip van dit superforum!
zoekdezeep schreef:Heb ook wel eens advies gevraagd aan een diabetesverpleegkundige maar die kunnen je eigenlijk ook geen zinnig antwoord geven, de kennis die zij hebben komt ook uit een boekje en het is voor elk persoon ook weer anders...


Precies. Ergens hoger in dit draadje schrijf ik iets soortgelijks.
zoekdezeep schreef:Hoop dat je hier wat aan hebt.



Je weet niet half hoeveel! Ik heb nu zo'n 22 jaar diabetes, dus ervaring zat zou je zeggen. Maar bij dit soort 'onbekende' nieuwe zaken word ik graag op weg geholpen. Inmiddels heb ik een duidelijk beeld van hoe ik wil gaan beginnen qua insuline en bloesuikers. In de praktijk zal ik dat natuurlijk moeten gaan aanpassen, maar het risico van een zware hypo ergens midden in de polder terwijl ik al door mijn fourage heen ben - ik moet er niet aan denken! ;-)
When you\'re going through hell.... keep going!

zoekdezeep
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2004 23:35

zoekdezeep 22 sep 2008 14:51

AGR = Amstel Gold Race :-)

Ik spuit in verhouding ook erg veel langwerkende insuline, 26 EH lantus tegen 4:3:6 Novorapid. De hoeveelheid langwerkende (Lantus) pas ik eigenlijk nooit aan. Is mij ook ooit eens verteld door de diabetesverpleegkundige, 1x geprobeerd maar ik vond het niks. Dit werkt voor mij prima... Moet er wel bij vertellen dat ik hypo's eigenlijk altijd wel voel dus dat is wel een stukje makkelijker natuurlijk.
trouwens, weet je hoeveel mueslirepen er in de zakken van een fietsshirt gaan? :-)
Door je voorraad op de fiets zul je niet snel heen gaan denk ik...
Ompa til du dør

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 22 sep 2008 19:25

Hoi Frank,

leuk dat je lekker gaat fietsen, werkt echt verslavend:D
Ik heb zelf (gelukkig) geen diabetes, maar een vroegere fietsmaat van mij wel.
Dat ging eigenlijk altijd prima, zolang er maar een vaste routine in zat qua afstand, tijdsduur en inspanning. Dan kon hij daar prima zijn insulinedosering/eetpatroon op afstemmen.

Het ging een keer mis (hypo) toen we samen in de Ardennen gingen fietsen; een kwestie van onderschatting van de omstandigheden en hier de dosering en voeding niet afdoende op aan te hebben gepast. Kortom, pas op je niet gek te laten maken door anderen (luister naar je lichaam) en bouw het verstandig op en hou ook rekening met wisselende omstandigheden (wind!).

Of zoals ze vroeger zeiden; eerst het bordje van een ander leegeten, voor dat je aan je eigen bord begint (vrij vertaald: lekker uit de wind achter je maten zitten).

Veel succes en plezier!
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

frankvanr.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2008 23:02

frankvanr. 23 sep 2008 11:51

zoekdezeep schreef:AGR = Amstel Gold Race :-)

Ik spuit in verhouding ook erg veel langwerkende insuline, 26 EH lantus tegen 4:3:6 Novorapid. De hoeveelheid langwerkende (Lantus) pas ik eigenlijk nooit aan. Is mij ook ooit eens verteld door de diabetesverpleegkundige, 1x geprobeerd maar ik vond het niks. Dit werkt voor mij prima... Moet er wel bij vertellen dat ik hypo's eigenlijk altijd wel voel dus dat is wel een stukje makkelijker natuurlijk.
trouwens, weet je hoeveel mueslirepen er in de zakken van een fietsshirt gaan? :-)
Door je voorraad op de fiets zul je niet snel heen gaan denk ik...


Hoi Zoekdezeep,

Bedankt voor dit inkijkje in jouw situatie. Ook ik voel m'n hypo's ruim van tevoren aankomen, en dat is inderdaad een gunstige bijkomstigheid.
Mijn huidige insulinedosering is trouwens als volgt:

Lantus: 36E
Kortwerkende: 16E, 24E, 26E

Zoals je ziet, flinke hoeveelheden. Een van mijn redenen te gaan fietsen is ook om die hoeveelheden te kunnen terugschroeven. Ik sport al een hele ruim tijd niet meer, dus er moet genoeg winst te behalen zijn, haha.

Wat betreft de mueslirepen: al moet ik er een rugzakje voor meenemen ;-) Maar idd, in het truitje moeten er al heel wat kunnen.
When you\'re going through hell.... keep going!

frankvanr.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2008 23:02

frankvanr. 23 sep 2008 12:00

Frigo schreef:Hoi Frank,

leuk dat je lekker gaat fietsen, werkt echt verslavend:D
Ik heb zelf (gelukkig) geen diabetes, maar een vroegere fietsmaat van mij wel.
Dat ging eigenlijk altijd prima, zolang er maar een vaste routine in zat qua afstand, tijdsduur en inspanning. Dan kon hij daar prima zijn insulinedosering/eetpatroon op afstemmen.

Het ging een keer mis (hypo) toen we samen in de Ardennen gingen fietsen; een kwestie van onderschatting van de omstandigheden en hier de dosering en voeding niet afdoende op aan te hebben gepast. Kortom, pas op je niet gek te laten maken door anderen (luister naar je lichaam) en bouw het verstandig op en hou ook rekening met wisselende omstandigheden (wind!).

Of zoals ze vroeger zeiden; eerst het bordje van een ander leegeten, voor dat je aan je eigen bord begint (vrij vertaald: lekker uit de wind achter je maten zitten).

Veel succes en plezier!


Frigo,

Dank voor je vriendelijk welkom! (Het lijkt wel of iedereen op dit forum zo vriendelijk is ;-) )

Ook al heb jij zelf geen diabetes, je hebt je ogen niet in je zak gehad mbt jouw fietsmaat merk ik al. Regelmaat is heel belangrijk idd, vooral in het begin. Wat dat betreft verwacht ik met mijn toekomstige fietsmaten (twee vrienden) ook alle medewerking te krijgen.
Maar of ze blij zullen zijn dat ik alleen maar in hun wiel ga rijden en niet zelf op kop ga, daar moeten we het binnenkort onder het genot van een biertje maar eens over hebben. Nee hoor, flauwekul, komt goed ;-)

Ik zie mezelf nog niet 1,2,3 in de Ardennen fietsen. Voorlopig alleen de Noord-Hollandse polders. Wind is hier de enige variabele, dus dat blijft wel overzichtelijk. Bedankt voor je tip!
When you\'re going through hell.... keep going!

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 24 sep 2008 12:20

Frank, wellicht nog een tip waar je iets aan hebt; overweeg de aanschaf van een hartslagmeter/fietscomputer welke ook je calorieverbruik aangeeft. Ik rij zelf nu sinds een jaar met een Polar CS200. Behalve de gebruikelijke fietsparameters zoals snelheid en afstand, kun je hier ook je hartslag en calorieverbruik op aflezen. Ik gebruik hem zelf met trainen en om met cyclo's niet te veel 'in 't rood te rijden. Doordat je beter doseert verzuur je veel minder snel en kun je het veel langer volhouden. Ik kan mij voorstellen dat dit voor jou ook handig is.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

bikerbas
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 nov 2008 21:40

bikerbas 27 nov 2008 22:16

Hoi Frank,

Je topic loopt al wat langer. Maar toch nog even omdat je er naar vroeg; ik ben een fanatiek racefietser, mountainbiker en spinner en ik heb diabetes Type 2.

Wat ik je nog mee wil geven is dat je lichaam door training meer bufferend vermogen krijgt om de suikerspiegel te regelen. Van mijn arts begreep ik dat dat komt doordat je lichaam gevoeliger wordt voor insuline door de training.
Ik heb altijd een knijpzakje Maxim-vloeibaar-voedsel bij. Dat spul zit boordevol met suikers en krijg je doordat het vloeibaar is altijd naar binnen. En vertel je maten waarmee je rijdt altijd wat je probleem kan zijn! Zeker als je in de hitte gaat klimmen in heuvels/bergen worden ook geoefende rijders nog beetgenomen door een hongerklop. Dat is niet veel anders dan onze hypo!
Empella Orbiter, afmontage Campagnolo
Trek 8500, Fox 100 RL, afmontage XT
En voor de echte bagger; mijn oude Trekkie 7000, XT, Manitou

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 28 nov 2008 12:58

hoi frank,

wat bikerbas zegt klopt. ik heb zelf DM type 1 (nu 13 jaar) en je lichaam reageert tijdens (maar ook na afloop!! heel belangrijk) VEEL gevoeliger op insuline.

ikzelf heb de marmotte gereden (en de ringvaart geroeid, 100km (6-7 uur ongeveer) roeien) door 's ochtends alleen wat extra insulatard (dat had ik toen nog liggen, nu op de lantus) te spuiten. dan kan je de rest van de dag eten wat je wil. sterker nog, je moet wel! dat is tevens het gevaar. met een pomp (die ik binnenkort krijg) hoef je dat soort stunts niet uit te halen. die zet je tijdens de training gewoon wat lager.

nu (schema van 4 keer spuiten, 12NR, 12NR, 18NR en 18L) spuit ik voor of na de training ongeveer een derde minder (en dan eet ik tijdens de trainingen gewoon wat ik wil, maar geen belachelijke hoeveelheden), tevens verlaag ik in het seizoen de lantus met 2 of 3 eenheden, anders blijf je eten.

ook belangrijk: blijven meten, want tijdens inspanning voel je door de adrenaline een hypo ECHT een stuk minder goed aankomen.

dat je voor inspanning een hoge bloedsuiker moet hebben is niet per definitie waar. dat je je safer voelt klopt, maar bij beginnen met zo'n hoge bloedsuiker bestaat ook het risico van naar boven doorschieten (afhankelijk van de hoeveelheid insuline in je lichaam, is dit veel, dan gaat-ie juist extra hard naar beneden). bij een bloedsuiker van ongeveer 7-8 heb je (mijn ervaring) het meeste "power".

eigenlijk de belangrijkste tips:
- probeer je lichaam te testen door voor en na het fietsen veel te meten, rekening houdend met wat je eet en spuit. kijk hoe je lichaam reageert
- informeer iedereen in je omgeving en laat zien wat ze moeten doen (zal wel snor zitten met 22 jaar ervaring ;) )
- realiseer je dat je insuline veel effectiever werkt, ook na de inspanning (dit kan wel een dag aanhouden heb ik gemerkt!!), dus minder spuiten
- kies de weg van de geleidelijkheid: rustig opbouwen met fietsen, maar ook niet te heftig corrigeren (met bijv heel veel suikers) om te voorkomen dat je gaat stuiteren met je waardes. dextro (oid) voor nood is natuurlijk wel belangrijk!! ik heb meestal een flesje AA bij voor de zekerheid.

veel plezier aan het fietsen: het is een supermooie sport en wat mij betreft is je DM zeker geen belemmering!! succes!

frankvanr.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2008 23:02

frankvanr. 16 jan 2009 15:55

@BikerBas en Skimons

Al weer even geleden dat ik dit topic startte, maar jullie reacties waardeer ik bijzonder. Als gevolg van het koude weer de afgelopen weken weinig gefietst, maar zodra het minder koude weer er weer aan komt sta ik weer op de pedalen, mét inachtneming van jullie goede tips! ;-)

groeten Frank
When you\'re going through hell.... keep going!

Plaats reactie