Pagina 2 van 8
Geplaatst: 08 sep 2008 14:31
door de zwarten
Composite schreef:@Timo: en geloof je nou echt dat wanneer Gunther Mai er zoveel tijd en geld tegenaan gooit dat hij het zal zeggen als hij hem klote vind rijden??
Kijk, uiteraard is het goed voor de rest van de industrie als er iemand is die de bakens vwb technische haalbaarheid verzet, maar een allemans/alledaagse fiets is dit natuurlijk niet.
Om maar eens wat te noemen:
- slechts 6/7 kransjes achter (ook nog eens boterzacht alu..)
- fibre-lyte voorblad (lekker stijf hoor in de sprint..)
- " wet noodle" stuurtje
- matig remmende velgen/remmen combi
- geen bidonhouders (o ja, Gunther drinkt niet, dat is lichter..)
- lekker zacht carbon zadeltje....mmmh!!
- geen STI (althans niet voor voorbladen), so 1970's..
- nauwelijks stuurlint, ook comfortabel
Dus laten we nu eens ophouden met het altijd roepen: " Ja hoor Gunther zelf rijd er heeeel veeel kilometers op, het is echt een fiets die je zo kan gebruiken..."
Ja, hij zal er zelf wel kilometers op maken, maar dan wel incluis alle beperkingen die de fiets met zich mee brengt (ik zou hem de Angliru in beestenweer wel eens willen zien afdalen op topsnelheid met dit ding..)
Dat is uiteraard niet zo, ik bedoel vwb stijfheid, comfort, betrouwbaarheid, duurzaamheid, veiligheid en alledaagse bruikbaarheid voldoet deze fiets gewoon niet!!
Of je moet alle nadelen en beperkingen van deze fiets op de koop toe nemen, en zelf Gunther Mai heten (en dus zelf ook onder de 3 kilo wegen, nooit je wewrkplaats uitkomen, wereldvreemd zijn en toch bij hoog en laag volhouden dat je fiets eeeerrrug bruikbaar is..).
Ik zou het veel knapper vinden wanneer Gunther Mai (of wie dan ook..) er in zou slagen om een fiets te bouwen waar ook mensen van 90 kilo op zouden kunnen rijden (zonder gevaar etc.) en die toch rond de (laten we zeggen) 4,5 kilo zou wegen. Kijk dan ben je bakens aan het verzetten!!
Aan nep-fietsen die in de Real world (dus niet op planeet Gunther alleen) slechts zeer beperkt bruikbaar zijn heeft niemand iets.
Allemans/alledags fiets... pfff. Wat een gezeur, Composite. Echt Nederlands gezeur. Ik zie geen enkele fietser de Angliru afdalen in regenweer, irrelevant gezeur. Het is echt nooit goed. Nooit. Ga fietsen, dan kan je misschien je ei ergens kwijt (zeg eens recht in Gunther zijn gezicht wat je hier zegt, jaloers is je reactie, stikjaloers). Ik kan heel je commentaar zin voor zin afbreken, maar dan sneuvelen er nog meer bomen door mijn gezaag.
Geplaatst: 08 sep 2008 14:45
door ijzerenbriek
Wat zijn weer lekker verdraagzaam en vriendelijk met zijn allen vandaag.
Geplaatst: 08 sep 2008 14:51
door timo2.0
Kudos voor de Zwarten! Sowieso, waarom zou Günther voor zichzelf een fiets (laten) bouwen waar iemand van 90 kilo op kan rijden? Waarom moet zijn fiets stijf zijn in de sprint? Het is ZIJN fiets. Hij is geen fabrikant, hij is een fietser! En toevallig een fietser die heel weinig weegt, een ruim budget heeft, goede contacten in de fietswereld en een obsessie voor lichtgewicht fietsen. Mag dat niet? Ik ben inderdaad nieuwsgierig of "composite" hem in zijn gezicht wil vertellen dat hij wereldvreemd is. En zijn werkplaats nooit uitkomen? Je vraagt je af waar hij dan duizend kilometer per week fietst.
Geplaatst: 08 sep 2008 15:03
door composite
Jongens, jongens, ik zou er echt geen probleem mee hebben om met hem eens een boom op te zetten over de zin/onzin van een fiets van minder dan 3 kilo...
Maar ja, de beste man is nooit thuis....óf hij zit op zijn fiets, óf hij is in zijn werkplaats.......
Het is absoluut geen jaloezie, en geloof me: ik doe mijn petje af voor mannen als Mai en hun absolute cutting-edge fietsjes, maar nogmaal hoe knap dit ook is: maak maar eens een fiets van een kilo of anderhalf zwaarder waar Jan en Alleman op kunnen fietsen...dan praten we verder.
Het is relatief "simpel" om met veel geld, vaardigheid en geduld een dergelijke fiets te bouwen/bij elkaar te kopen.
En mijn ei kwijt kunnen (@ de zwarten): joh, ik dacht dat dit een forum was, en 1 van de kenmerken van een forum is dat niet iedereen dezelfde mening hoeft te hebben (in dit geval de blinde adoratie voor Über WW Mai..).
En ja, ik zit echt wel eens op mijn fiets (van ongeveer 6,5 kilo..), en ja daar maak ik ook wel kilometers op (misschien iets minder dan Herr Günter met zijn 1000 km per week).
Dus @ de zwarten: relax man, ik dacht dat ze daar in België iets meer "Laid-back" waren, maar die houding is aan jou niet besteed zo te lezen..
Geplaatst: 08 sep 2008 15:04
door 53x11
De fiets in kwestie vind ik zo lelijk als de nacht, en het lijkt mij een ware marteling er langer dan 10 km op te moeten fietsen, maar als demo model vind ik het zeer geslaagd (maar jaloers ben ik er niet op). Dat ene Gunther er dan ook nog eens veel op fietst is mooi meegenomen, maar doet verder nauwelijks ter zake, toch?
Geplaatst: 08 sep 2008 15:09
door timo2.0
Doet niet terzake? Het is juist het belangrijkste punt want het is ZIJN fiets dus is het alleen van belang of HIJ er op en plezierige manier duizenden kilometers op fietst. Als ze jouw fiets op een beurs tonen is het toch ook niet van belang of de rest van het forum er lekker op zit
Composite, nogmaals: waarom zou hij een fiets moeten maken die 4,5 kilo zwaarder is en waar iedereen op kan fietsen? Het is ZIJN fiets en enkel HIJ moet er op fietsen. Nogmaals: hij is geen fabrikant maar een fietser. Ik vraag jou toch ook niet waarom jij geen fiets hebt waar een mannetje van 1m55 op past? Dat zou ook onzin zijn.
Geplaatst: 08 sep 2008 15:14
door tarzander
Ik denk dat ene heer Rasmussen graag zo'n fiets zou willen hebben
(sorry beetje off-topic)
Geplaatst: 08 sep 2008 15:15
door 53x11
Timo 2.0 schreef:Doet niet terzake? Het is juist het belangrijkste punt want het is ZIJN fiets dus is het alleen van belang of HIJ er op en plezierige manier duizenden kilometers op fietst. Als ze jouw fiets op een beurs tonen is het toch ook niet van belang of de rest van het forum er lekker op zit?
Het interesseert me echt geen reet of Gunter, of wie dan ook, er 10, 100, 1000 of 10000 km per week op fietst. Het gaat er hier toch om te laten zien wat er mogelijk is op weight-weenie gebied? Wat dat betreft is de maker van de fiets zeer geslaagd.
(En alhoewel ik mijn fiets de mooiste van de wereld vind denk ik niet dat anderen erg de behoefte hebben deze op een beurs te zien)
Geplaatst: 08 sep 2008 15:23
door timo2.0
Yup, dat is ook weer waar. Wat ik alleen wil benadrukken is dat er op weigthweenie gebied dus erg veel mogelijk is op het dagelijks bruikbare vlak. Welliswaar afgestemd op de specifieke eisen van een specifieke gebruiker maar dat is bij elke racefiets het geval.
Geplaatst: 08 sep 2008 15:37
door sjefjanssen
Ergens is er een grens en onverantwoord voor de veiligheid , om telkensweer enkele grammen van het totaal gewicht te halen.
Geplaatst: 08 sep 2008 15:38
door corniel
Er is veel mogelijk, maar twijfelde niemand aan toch? Bij elke 'verlichting' moet je je echter afvragen: weegt het gewichtsvoordeel nog wel op tegen de nadelen. En dan heb ik het (om de discussie niet té breed te maken) voor het gemak niet over financieeële afwegingen.
- een cassette met 6 kransjes: oke
- niet slijtvastte kransjes: niet oke
- geen stuurlint - twijfelachtig
- Leightweight wielen - zeer oke
- gekozen pedalen - misleiding (pedaal zit nu meer aan de schoen)
Maar goed: Het toont aan dat er een fiets is te maken van net geen drie kilo waarop te fietsen valt. Dit soort 'recordpoging achtige' acties levert per definitie geen massaproduct op. Daar flauw over doen lijkt me niet zo nuttig.
Of de gemiddelde fietster hier iets mee opschiet weet ik niet. Dat zal de tijd leren. In dat licht bezien hebben we waarschijnlijk meer aan de UCI die de gewichtsnorm voor racefietsen naar beneden bijsteld.
Geplaatst: 08 sep 2008 15:53
door composite
Laat ik het dan anders stellen: Ja ik weet ook wel dat dit Günther Mai's fiets is en dat een kerel van 90 kilo er niet op hoeft te rijden.
Waar het mij om gaat is dat de WW gekte soms doorslaat in onbruikbare fietsen! (voor de meesten van ons dan..), maar als er materiaal freaks zijn met het geld ervoor: graag!!
Laat dus maar een fabrikant opstaan die een fiets van 4,5/5 kilo maakt, da's pas knap.!