Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervelo R3SL of Scott Addict SL

foosho
Forum-lid

foosho 03 sep 2008 17:22

Sharkman 1 schreef:...
Dit is keer op keer in testen ook de kracht van Scott, Alle frames zitten qua gewicht, eigenschappen en afwerking ruim binnen de tolerantiegrenzen waar vooral Canyon ....
Waar doel je nou op, de lak?
(ik weet dat ie ~80g zwaarder weegt dan de specificatie, maar ja, daar klooien zoveel fabrikanten mee)

(mijn excuses voor 't off-topic gaan)

ontopic:
Kies die jij de mooiste vindt, kwalitatief zijn 't beide uitstekende frames - dat mag ook wel voor dat geld.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 03 sep 2008 18:21

Doelde niet op de lak canyon heeft een behoorlijke spreiding in het gewicht van de gemeten frames (kunnen heel licht of juist bezonder veel zwaarder zijn dan opgegeven). Cannondale heeft hier ook een handje van.
Je moet dus geluk hebben met de batch (of juist pech).

En wat betreft de keuze: ik zou kijken welke geometrie je het beste past bovendien is een R3 full sloping (giant look) en een Addict semi sloping (een minder stijle bovenbuis) wat er imho. een stuk beter uitziet (zeker in de grotere en hele kleine maten)

lyot
Forum-lid

lyot 03 sep 2008 19:28

interessant Sharkman. Ik had geen idee dat er verschil in gewicht tussen 'zelfde' frames bestond. Over welke gewichtsverschillen spreken we dan ? Enkele tientallen grammen of zelfs tot 100gr?

mvg

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 03 sep 2008 22:33

Bij scott +/- 25 gram, zelfde komt bij Cervelo voor. Bij Canyon gaat de variatie naar de 80 gram en cannondale gaat hier nog dik overheen. Beide merken doen het vooral slecht met de witte frames die echt zeer veel zwaarder zijn en ook nog eens bovenmatig veel lakklachten vertonen.

foosho
Forum-lid

foosho 03 sep 2008 22:46

Sharkman 1 schreef:Bij scott +/- 25 gram, zelfde komt bij Cervelo voor. Bij Canyon gaat de variatie naar de 80 gram en cannondale gaat hier nog dik overheen. Beide merken doen het vooral slecht met de witte frames die echt zeer veel zwaarder zijn en ook nog eens bovenmatig veel lakklachten vertonen.

Is 't dan niet zo dat alle witte frames gewoon zwaarder zijn en daardoor de variatie per batch toch kleiner is (dus puur kleurafhankelijk)? Of is dat zelfs niet zo?

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 03 sep 2008 23:30

Dat is zo maar Scott en cervelo zijn zo slim geweest om de witte als "budget" versie neer te zetten (waarbij ik in het geval van scott twijfel of er echt verschil in de frames zit of dat er enkel een onderscheid in lakkleur is). Enige model dat echt goed verkoopt is de R4 waardoor je logistiek een stuk eenvoudiger wordt.

Cannondale en Canyon verkopen de witte supersix en pro gewoon als topmodel en mogen hier dus ook op worden afgerekend.....

perik
Forum-lid

perik 03 sep 2008 23:35

Hoezo moeten ze hierop worden afgerekend? Een witte fiets heeft eenvoudigweg een iets zwaardere laklaag. De meeste kopers zullen dit nauwelijks een probleem vinden. Ik vind het een beetje flauw om in je eerdere post deze merken neer te zetten alsof de kwaliteit van de frames schommelt, of niet in orde is.

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 03 sep 2008 23:42

Sharkman 1 schreef:Bij scott +/- 25 gram, zelfde komt bij Cervelo voor. Bij Canyon gaat de variatie naar de 80 gram en cannondale gaat hier nog dik overheen.

Dit zegt veel over het verschil in zorg en precisie waarmee verschillende constructeurs tewerk gaan bij het op elkaar leggen van al die dunne laagjes rovingmat. De kwaliteit van een carbonframe is nl. niet zozeer afhankelijk van een kwaliteitsverschil in materiaal, maar des te meer van de kwaliteit van de productiemethode.

foosho
Forum-lid

foosho 04 sep 2008 00:00

't Is dus vooral de kleur, gelukkig maar.

Ik ben het er 100% mee eens dat ze dat op z'n minst ergens moet vermelden, wel zo eerlijk!

De extra informatie had je wel mogen geven - ik schrok er een beetje van eigenlijk ;), 80g variatie vind ik niet misselijk op <1kg.

[size=0]Ik heb een zwarte trouwens ;)[/size]

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 04 sep 2008 01:23

bikeboss schreef:
Sharkman 1 schreef:Bij scott +/- 25 gram, zelfde komt bij Cervelo voor. Bij Canyon gaat de variatie naar de 80 gram en cannondale gaat hier nog dik overheen.

Dit zegt veel over het verschil in zorg en precisie waarmee verschillende constructeurs tewerk gaan bij het op elkaar leggen van al die dunne laagjes rovingmat. De kwaliteit van een carbonframe is nl. niet zozeer afhankelijk van een kwaliteitsverschil in materiaal, maar des te meer van de kwaliteit van de productiemethode.

Een gekleurd frame is vanzelfsprekend zwaarder dan hetzelfde frame zonder of met heel weinig kleur. Dat gewichtsverschil is bovendien afhankelijk van de techniek waarmee de kleur is aangebracht. Dit verandert echter niets aan mijn uitspraak betreffende het belang van de kwaliteit der productiemethode van het carbonframe op zich.

fizik
Forum-lid

fizik 04 sep 2008 01:52

Ik zeg Addict. In het peloton vanavond ook weer een paar gezien. Dat is toch wel heel strak hoor. Cervélo is ook leuk hoor, maar iets meer een hype denk ik.

grev047
Forum-lid

grev047 04 sep 2008 09:11

neem gewoon die mooie addict sl. heb zelf de R2 met sram red. rijdt echt super. Bij lange afdalingen heb je nergens last van gewoon rammen.

de Cervelo's hoor ik vaak kraken in de bracket........of het rolt gewoon zwaarder.....

Plaats reactie