Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Hoe te beschermen tegen gespuis als je alleen op de fiets zit.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 18 aug 2008 16:02

[quote="Bottecchia"]Eerlijk gezegd vind ik ook wel dat MarZ een punt heeft hoor. Maar ik zie nu eenmaal niet zoveel andere opties.

Nadeel van het meenemen van zo'n busje is dat je het misschien te snel gebruikt terwijl dat eigenlijk niet nodig zou zijn. Of dat je eventuele aanvallers, wanneer het er meer zijn, alleen maar meer aggressief maakt.

Maar wat kun je nou verzinnen wat legaal én effectief is om van die vervelende gasten weg te jagen? Ik zou het zo even niet weten.[/quote]

Ik denk zelf dat een busje pepperspray een vals gevoel van veiligheid creeert... en ik onderschrijf het hierboven aangegeven risico van te makkelijk gebruik en of het juist aanwakkeren van de aggressie.. T is niet zo dat je je tegenstander uitschakelt..

Asl alternatief zou je natuurlijk gewoon een telefoon mee kunnen nemen en 112 bellen als de nood aan de man is. Maar dat ligt misschien te veel voor de hand.

Succes iig.
:winkthumb:

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 aug 2008 16:17

De gemakkelijke oplossing is dat hondenspul. Een poging tot moeilijke oplossingen staat hieronder (dus waarschijnlijk niet allemaal van toepassing).
[quote="velo"]
Als vrouw zijnde fiets ik altijd alleen en niet echt dicht bij huis en heb een enkele keer een situatie meegemaakt als je langs/door dorpskernen/gemeenten fietst en je komt van die groepjes jongeren tegen die blijkbaar een vrouw op de fiets 'interessant' vinden.
[/quote]
Zoek een fietsmaatje (m/v).

[quote="velo"]
In één van die situaties kwamen ze mij achterna en heb ik mij uit de voeten kunnen maken op zo'n moment ben je dus erg blij dat je geen lekke band krijgt .......[/quote]
Meer sprinttraining. Geen oogcontact. Straal negeren. Stalen zenuwen. Een oprijlaan van een huis oprijden (doen alsof je thuiskomt).
[quote="velo"]
Mijn punt is in het dagelijkse leven kan je eea. in je tas stoppen om je in ieder geval te verdedigen of wat dan ook, echter op de racefiets is dit gewoon niet mogelijk.[/quote]
Toch wel, je geeft het zelf aan!? Maar behalve pepperspray kan je ook nog 112 bellen, je fiets als wapen gebruiken, een zelfverdedigingscursus.

Als ze je achtervolgen en je schudt ze af, heb je daarna nog de politie gebeld? Kan je aangeven waar het gebeurd was? Niemand kan op die manier 'anoniem' blijven in Nederland, zeker van die lastpakken niet die constant op straat zichtbaar zijn...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 19 aug 2008 11:16

Een heleboel van de oplossingen zijn ook te vinden in dit topic
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=24335

Het probleem is dat het eenzelfde situatie is als dat je een hond tegenkomt. Eigenlijk ben je bang, dat wil je niet tonen omdat je de hond daarmee uitlokt, maar ze ruiken gewoon dat je bang bent en dan is er maar een optie, hopen dat er niet een paar op een brommer achter je aan komen.

NIET DOEN:
Zelf wapens of pepperspray gebruiken. Je bent dan dader en kan dan nog een klacht aan je broek krijgen terwijl je er misschien één uitschakelt, maar dan de anderen er nog wel zijn, en zo mogelijk nog agressiever.

WEL DOEN
Een cafe inlopen en hulp vragen (wel je fiets meenemen)
Een taxi of andere auto aanhouden en hulp vragen
Altijd bij de politie melden, die maken daar een aantekening van en meerdere aantekeningen geeft actie. Vraag in dat geval ook of er een wijkagent is voor dat dorp en neem contact met die man op.

Het is allemaal flut want eigenlijk moet je gewoon lekker onbedreigd kunnen fietsen, maar dat kan dus blijkbaar niet.

fitseflitser
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14

fitseflitser 19 aug 2008 11:42

Tsja, ik heb het maar een keer gehad. Was op de veldweg boven op de Koning van Spanje. Liep een groep pubers over de hele breedte en deed net alsof ze me niet doorlieten. Vingers op de schakelgrepen, dicht bij de rem (weten zij niet) en net gedaan of ik niet ging stoppen. Dat hielp gelukkig. Maar dan klopt mijn hartje wel hoor.
ik ben persoonlijk banger voor van die mannen die naast je komen fietsen en dan niet weg te krijgen zijn. Je weet het immers nooit. Ooit op een eenzame bosweg gehad, hij had gelukkig alleen behoefte aan een praatje.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

Gebruikersavatar
spin
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2007 16:19

Gebruikersavatar spin 19 aug 2008 12:16

Waar fiets jij dan dat je dat soort types tegenkomt? Ik heb zoiets in elk geval nog nooit meegemaakt. Ik denk dat pepperspray meenemen je vooral het gevoel zal geven dat in elke hoek een gevaar loert en op het moment dat je het daadwerkelijk gaat gebruiken ben je inderdaad strafbaar, dus dat lijkt me niet echt een verbetering. Ik denk 3 dingen:
- altijd telefoon meenemen voor noodgevallen
- plekken waar regelmatig dubieuze types rondhangen mijden
- als je ze toch tegenkomt in de blufmodus, vooral niet laten zien dat je van ze onder de indruk bent - zie de post van fitseflitser.
En ja, je kunt een fietsmaatje zoeken, maar als dat niet voor de gezelligheid maar uit angst is, verpest dat wel je fietsplezier denk ik. Ik denk dat het belangrijkste nog is dat je je niet laat bangmaken.

En bedenk je dat het ook zo z'n voordelen heeft: als je als vrouw op de racefiets zit zijn mannen in auto's ineens heel hoffelijk, ze stoppen zelfs voor je als je helemaal geen voorrang hebt :)

fitseflitser
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14

fitseflitser 19 aug 2008 13:42

Quote: En bedenk je dat het ook zo z'n voordelen heeft: als je als vrouw op de racefiets zit zijn mannen in auto's ineens heel hoffelijk, ze stoppen zelfs voor je als je helemaal geen voorrang hebt
Ja, ik wacht op de eerste kettingbotsing die daar een keer door ontstaat.

Ander voordeel wat je als vrouw hebt: mannen denken vaak dat vrouwen niet zo sterk zijn, maar reken maar dat ze raar opkijken als je eens flink aanzet. En weg ben je. De portie adrenaline maakt je alleen maar sneller.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 19 aug 2008 14:07

[quote="spin"]
En bedenk je dat het ook zo z'n voordelen heeft: als je als vrouw op de racefiets zit zijn mannen in auto's ineens heel hoffelijk, ze stoppen zelfs voor je als je helemaal geen voorrang hebt :)
[/quote]


Hmm, mevr. Grasso komt met hele andere verhalen thuis...
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 19 aug 2008 14:37

[quote="fitseflitser"] Ooit op een eenzame bosweg gehad, hij had gelukkig alleen behoefte aan een praatje.[/quote]


En het vervelende is dan dat je een onschuldige fietser met een praatje ook meteen vooraf gaat verdenken van allerlei onwelgevoegelijks.

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 20 aug 2008 11:08

brrr ik moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren als vrouw alleen.
ben gelukkig niet snel bang, maar heb zelf ook wel eens situaties gehad zeg maar. o.a. een keer achterna gezeten door een wilde automobilist toen ik aan het hardlopen was, niet leuk.

Maar om nou pepperspray mee te nemen lijkt me geen oplossing, en wat gastgeerg zegt als je zelfvertrouwen uitstraalt heb je een stuk minder last van vervelende jongetjes.

Gebruikersavatar
spin
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2007 16:19

Gebruikersavatar spin 20 aug 2008 18:52

[quote="fitseflitser"]Ander voordeel wat je als vrouw hebt: mannen denken vaak dat vrouwen niet zo sterk zijn, maar reken maar dat ze raar opkijken als je eens flink aanzet. En weg ben je. De portie adrenaline maakt je alleen maar sneller.
[/quote]
Beetje offtopic, maar dat heb ik andersom dus ook. Ik ben niet heel snel ofzo, en denk daarom altijd dat iedere man mij er gemakkelijk af rijdt. Als een man langzamer rijdt dan ik ga ik juist harder rijden omdat ik denk dat hij zich inhoudt voor mij. Heb weleens kerels in alle onschuld gelost op die manier :D

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 20 aug 2008 21:09


Na het aandachtig lezen van iedere reactie kan je daar van alles over denken wat te doen en/of handelen.

Wat overblijft is wat zegt de wet en wat is de ruimte die de wet mij geeft in de situatie die niemand wenst, maar wel kan gebeuren en vele vrouwen is overkomen.

Als eerste dit.
Dit is een situatie die zich in het juridisch en gerechtelijk in het grijze gebied begeeft dus garanties heeft niemand over hoe de rechtbank (als je daar terecht komt) zal handelen en een gruwelijke situatie wordt in de rechtbank gereduceerd tot komma's en punten die makkelijk gewijzigd kunnen worden wat de praktijk helaas niet zo is.

Mijns inziens was het beste naar het politiebureau te gaan en deze vraag/situatie voor te leggen.

Ik ben geweest in de grote stad daar die wat meer ervaring hebben met dit soort zaken
(in zijn algemeenheid) en misschien niet zo star de wet handhaven en toch ook een beetje met het slachtoffer rekening houden.

Je krijgt eerst de standaard reacties die we allemaal kunnen indenken.
Verder is het zo dat als je geen naam/adres of een zeer duidelijk profielschets kan geven van de dader dan staat de politie machteloos ....... en jij hebt een ..... ervaring en/of trauma.

Op de vraag wat kan ik doen binnen de wet en/of meenemen om mij te verdedigen komen ook de reacties die hier te lezen zijn wat lang niet altijd haalbaar/effectief is op de racefiets als ook een beetje afhankelijk van de betreffende situatie waarin iemand verzeild is geraakt.

Na wat heen en weer gepraat dan uiteindelijk en de boel op scherp gezet waarbij ik de antwoorden van de agente pareer komt uiteindelijk het hoge woord er uit.

"Ja, we weten dat er allemaal middelen zoals pepperspray te koop zijn, maar dat mag niet, echter als dat je een veilig(er) gevoel geeft dan moet/kan je het doen", MAAR en nu komt de crux van het gegeven gebruik het proportioneel en als je daarmee de aanvaller(s) de 'wonden' laat likken waarmee je weg kunt rennen/fietsen/hulp roepen ed dan is de kans reëel dat het door de (rechter/politie) als geoorloofd wordt gezien.

Echter als je voor alle begrijpelijke redenen je aanvaller(s) helemaal in elkaar slaat dan is het geen proportioneel zelfverdediging meer en dan heb je jezelf op dat moment van slachtoffer tot dader gemaakt.

Er is mij duidelijk geworden dat er wel 'ruimte' is om jezelf te verdedigen ook met middelen die niet toegestaan zijn om te gebruiken (wat niet wil zeggen dat je ze niet mag hebben!) het is het proportionele deel van je zelfverdediging waarmee je dat doet wat het verschil maakt tussen begrip en een veroordeling.

Een rondje langs het net en je komt de meest verschrikkelijke ervaringen tegen van vrouwen die soortgelijke dingen zijn overkomen met levenslange trauma's als gevolg tot aan werkloosheid, echtscheiding aan toe.
Het is machteloos, ontrechtvaardig, het maakt kwaad en het is ook deel van het leven hoe erg ook.

Dat het recht op dit gebied gaten heeft is wel duidelijk, maar dat wil niet zeggen dat je niets kunt doen. Op het moment 'supreme' is je vege lijf redden het enigste wat telt en mi. is everything it takes geoorloofd wat mij betreft.

Verder is het zo dat ik natuurlijk op vervelende (relatief onschuldige zaken) geen probleem van maak en ze negeer zoals al eerder terecht is opgemerkt, maar dat is niet altijd genoeg en dat is de reden van deze topic geweest zo van "ja, maar dan en hoe ....".

Een cursus zelfverdediging is zeker waardevol en goed voor het zelfvertrouwen alleen je wilt mi.geen fysiek contact je wilt ze van je afhouden indien deze situatie is ontstaan.

Voor mij was deze topic goed waardevol en de reacties heel fijn om te lezen dat er (soms) met korte metten wordt gereageerd op zaken die niet gewenst worden. Goed om te lezen want de impact die het kan hebben is iets om niet te onderschatten.

Misschien een goed onderwerp voor de redactie van Fiets net als het artikel over fijn stof.

Mijn fietshobby is mij veel waard mbt. mijn fiets, de training, materiaal, levenswijze en ook het recht om als vrouw zijnde te fietsen waar en wanneer ik dat wil zonder dat ik gezien als object waar anderen tegen mijn wil zomaar mee kunnen doen wat ze willen.

De conclusie die dit topic duidelijk heeft gemaakt is dat er een gemende deler is dat ongewenst gedrag/intimiteiten niet te tolereren is en dat de dader dan de gevolgen moet accepteren of dat nu legaal gebeurt of niet is en dat is een mooie afsluiter van dit bericht.

Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie