Pagina 2 van 2

Geplaatst: 15 aug 2008 21:42
door fitseflitser
Met SPD-pedalen en mountainbike schoenen kun je ook goed op de racefiets, dus die aanschaf zou je je eventueel in het begin kunnen besparen. Kleding en helm heb je al als je mountainbiked. Laat je in ieder geval opmeten, erg belangrijk.

Geplaatst: 15 aug 2008 22:01
door jona91
zorg dat er best minstens shimano 105 of ultegra opstaat, of evt campa veloce of centaur
ik zou kijken naar een fiets in korting, die zijn er veel, enkel spijtig dat de site van van eyck momenteel niet werkt omdat ze op reis zijn, ze hadden anders wel een paar mooie promo's...

Geplaatst: 15 aug 2008 22:10
door jackbrown
Zijn er mensen met (positieve) ervaringen met Fiets Gigant? Zij lijken ook te stunten met zeer aantrekkelijke prijzen voor hun fietsen. Ik heb zo'n idee dat het ook hier gaat om overjarige modellen, maar ik kan het mis hebben. Iemand?

Geplaatst: 15 aug 2008 22:50
door jwwb
Je moet gewoon naar je dealer gaan om een fiets te laten aanmeten zodat je weet welke maat je nodig hebt, wat de breedte van je stuur zou moeten zijn en wat de lengte zou moeten zijn van je stuurpen. Dat is echt belangrijk, als je niet goed op de fiets zit zul je ook niet goed en lekker fietsen, ongeacht de fiets.
Kijk daarna wat je met de fiets wil doen; ga je voor wedstrijden( bijv specialized tarmac) , kilometervreten (specialized roubaix) of twee keer in de week een uurtje fietsen( specialized allez). Ik ga even uit van specialized omdat ik daar mee goed bekend ben. Ben verstandig en ga voor een A-merk; specialized, trek, colnago etc. Ik ben begonnen op een 'Montano' (nieuw gekocht) en na anderhalf jaar was het frame echt op. Verder hebben grote merken veel beter gekeken naar geometrie van hun frames ten opzichte van de fietser. En ga voor €1500 niet voor een carbon frame, in die prijs klasse kun je vaak beter voor aluminium gaan dan voor carbon.
De groep is een kwestie van wat je t lekkerst in de hand ligt. Dat moet je gewoon in de winkel zien en proberen.
In jouw geval zou ik ook goed informeren naar tweede hands fietsen en outlet fietsen
En let op wat tomkolkman zegt; houdt wat geld achter de hand voor bijkomende kosten.
Je zult het een en ander waarschijnlijk al weten maar ik noem t allemaal maar even.
Ga dus echt naar een winkel en bestel niet (in iedergeval niet de eerste keer) een fiets van een internet shop.
succes ermee

Geplaatst: 16 aug 2008 00:15
door amclassic-fan
Nog al wat van die "A" merken hebben anders een knap waardeloze geometrie sinds alle carbon frames. Goedkope frames komen uit dezelfde fabrieken, worden van dezelfde materialen, door dezelfde Chinezen gemaakt. Ook gewoon prima fietsen dus, van een naam wordt een fiets niet beter. Met een noname fiets van €1000 kan je jarenlang vooruit.

Geplaatst: 16 aug 2008 01:23
door -divo-
Hallo MPC,

Zoals je ziet krijg je hier een paar reacties die lekker tegenstrijdig zijn. Mar ik kom persoonlijk goed mee met wat Amclassic-fan schrijft.
Goede aanleiding jezelf eerst danig te laten informeren aan alle kanten voordat je je geld gaat uitgeven.
Er zijn genoeg goede fietsen voor het bedrag wat je hebt gespaard. Voor zo'n bedrag moet je echter niet voor een zogenaamd A-merk gaan. De kwaliteit van een onbekender merk hoeft helemaal niet zoveel onder te doen voor zo'n A-merk. Bij een A-merk betaal je zowiezo al veel geld voor een frame waar je bij sommige B-merken slechts een kwart van dat bedrag kwijt bent.
Een overjarige fiets is een goede beginnerskeuze wat betreft prijs/kwaliteit. Ook zijn er eigen merken van grote fietszaken die opgebouwd zijn met hoogwaarduge onderdelen. Zoek maar eens onder de Duitse fietsenzaken. Vortrieb is bijv zo'n merk.

Belangrijk is dat de geometrie bij je past. De lengte van de bovenbuis en de hoogte van het balhoofd zijn de belangrijkste maten hierin. Een fiets kun je passend maken door de 'stem' lengte en door het zadel naar voor of achter te verplaatsen. De werkelijke speelruimte hierin is beperkt. De hoogte van het balhoofd bepaald hoe diep of hoog je stuur maximaal gezet kan worden. Ook deze marges zijn beperkt. Als je zit te diep is omdat je dat niet kunt hebben heb je weinig fietsplezier.
Een framemaat die past bij jou is dus belangrijk. Wat iemand anders wil is onbelangrijk, jij moet er goed op zitten. Carbonfietsen worden uit kostenbesparing vaak maar in beperkte maten geproduceerd. Een beetje het type gedachte van one-size-fits-all. Onder het mom van dat dit systeem voor iedereen een juiste maat kan opleveren. Niets is minder waar. Het is vooral voordelig voor de fabrikant.

Rekenmethodes/programmaatjes geven slechts een indicatie van maten en niet meer dan dat. Het is belangrijk dat je fiets past maar finetunen hoe je erop zit en of bepaalde maten toch wat anders zouden moeten leert de tijd. Bedenk dat topsporters er vaak jaren over doen om de optimale zit te bereiken. Doe er dus ook niet té krampachtig over.

Gewicht is een volgend iets wat graag gebruikt wordt in marketing van fietsen. Of je beginnersfiets nu een kilootje lichter of zwaarder is bepaald niet je fietsplezier. Laat je niet leiden door alleen gewicht er zijn veel belangrijker zaken.

Neem een fiets waar een redelijke groep op zit. Bij Shimano bv begint dat vanaf de 105 groep.

Het Duitse blad Tour magazine heeft dacht ik nog niet zo lang geleden een aantal fietsen tot 1500 euro getest. Die test kun je downloaden voor 2 euro of misschien kan iemand hem je toesturen. Verder weet ik niet waar je woont maar als je naar een grote openbare biblioteek gaat kun je daar gratis (wieler)bladen in kijken. (ook jaargangen zelf) filter daar dan de juiste artikelen uit en je kennis zal snel stijgen.