Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Mtb cassette op racefiets

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 mar 2011 00:56

80 rpm is helemaal niet zwaar met klimmen. Dat is een vrij efficiente trapfrequentie voor iemand die een laag vermogen levert. Onder de 60 zou ik echt proberen te vermijden, maar je gaat niet met 100+ omwentelingen een berg op rijden, dat werkt niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 mar 2011 01:09

Amclassic-fan schreef:80 rpm is helemaal niet zwaar met klimmen. Dat is een vrij efficiente trapfrequentie voor iemand die een laag vermogen levert. Onder de 60 zou ik echt proberen te vermijden, maar je gaat niet met 100+ omwentelingen een berg op rijden, dat werkt niet.


Fijn dat je weer iets gelezen hebt, wat er niet staat, anders had je niets te katten! Kennelijk een primaire behoefte! Het gaat over 40km/u tegen 80t/min. Klimmen??
Altijd moeten katten is aangeleerd gedrag!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 mar 2011 01:17

HAP

Wat reageer je dan toch altijd vriendelijk en gepast.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

slipstream
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2009 16:14

slipstream 03 mar 2011 16:33

klimmer schreef: 26t in plaats van de 30 in de triple kan alleen, zoals je op dekaleberg.nl kunt lezen, bij een max verschil met buitenblad van 24 tanden. Dus 50-26t of 48-24t. Met beleid schakelen! Dat is 1. 11-32 kan ook, maar als je gewoon een mountainbike crankstel voor plaatst in je nieuwe racefiets (44-32-22), dan kun je ook met 12-28t en wegtriplederrie achter volstaan. Advies is jarenlang getest in diverse configuraties. Is geen theorie. Is op mijn advies ook door wielerspecialisten gemonteerd en goed bevonden. Dat draait en schakelt beter, niet zo'n extreme spanningen en hetzelfde verzet. Kun je toch nog tegen 50km/u achter auto stayeren, tenminste als je benen willen. 80t/min is trouwens wel heel zwaar! Een racefiets klimt zoveel beter op de weg!
Succes!


Als ik het goed begrijp wil je zeggen datje beter een MTB tripple vooraan steekt dan achteraan of gewoon een 26 vooraan in de wegtriple?

Enkel lijkt mij zo een MTB triple vooraan wel teveel. Dan steek je altijd in die 44, en nooit in die 32. De bergen zal wel vlot gaan met die 22 omhoog maar die 44 omlaag hmmm minder.

Wat bedoel je trouwens met dat heel zwaar?

Philip

aartb
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 feb 2006 17:15

aartb 03 mar 2011 22:47

Hoi Philip,

Nog even voor de duidelijkheid: het klopt dat het verschil tussen het kleinste blad en het grootste blad niet meer dan 24 tanden mag zijn. Ik heb Shimano 105 en dat is voor standaard 50-39-30. Als je de 30 vervangd door een 26 heb je dus precies 24 tanden verschil.
Bij mij werkt het prima, het schakelen geeft geen enkel probleem.

Achter gebruik ik afwisselend een 23, 25 of 27.
Klimmen is zwaar!!!

Plaats reactie