Morel schreef:
Hoi,
Noem maar eens een merk die zijn frames niet in Taiwan laat maken , met de huidige loonkosten in Europa is zo'n beetje elke fabrikant er toe gedwongen en ik moet zeggen dat Colnago die boot héél lang heeft afgehouden.
Cervelo laat zijn frames ook in het verre oosten bakken... maar ze zijn wel echt Cervelos! Maar de CX-1 is wat mij betreft eerlijk gezegd eenheidsworst. De EPS heeft in de verte nog wat weg van de C50 door de lugs, maar dan wel standaard oversized en met dikke achterrtrein.
Sorry... dat is toch niet Colnago? Colnago was toch van de gevoelige Italiaanse racertjes, zonder aan de oversized rage mee te doen? ik zie dat dus niet meer.
Dit alles om voor iedereen een betaalbare Colnago te creëren en zo de klanten
tegemoet te komen, en aangezien niet iedereen zo'n 3,000,- in de schuif heeft liggen voor een frame vindt ik dit niet eens zo gek bekeken.
Ik heb het dus over de Cx-1 en EPS. Dat zijn niet de Jan-met-de-pet modellen.
En trouwens de frames die in Taiwan gemaakt worden komen van Giant waar volgens mij toch ook niets mis mee is, of wel ?
Omdat die een eigen gezicht en filosofie (stamvader Compact) bezitten zijn ze geweldig. Net als Williers (duidelijke range) en Cervelo. Allemaal Far-east, maar wel met een duidelijk idee. Ik vind de nieuwe Colnagos niet uitstralen waar ik aan denk als ik Colnago voor me zie: Een rank racekarretje.
Met de C40-C50 hebben ze bewezen dat ze hun eigen idee volgden. Nu niet meer, dit lijken wel heel erg op (vlamgevaar) of-the-shelve design.
En nu zijn we weer waar we wilden zijn net als vroeger toen ook heel veel mensen op een Colnago konden rijden, alleen vroeg toen niemand zich af waar de frames gemaakt werden als er maar Colnago op stond.
Je focussed op mijn gebruik van het woord Taiwan. maar dat is niet mijn probleem: het probleem is het standaard design. Kijk op de sites van de betreffende fabrieken en je kan je eigen frame kiezen. Dat doen Cervelo en Willier dus net ff anders (Zo ook Orbea, Felt)... wel degelijk filosofie in de frames: Technische filosofie voor Cervelo: Design filosifie voor Willier (hun ranges is duidelijk één estetisch idee).
Er is dus niks mis met Far-East design. Giant heeft met de compact iedereen laten zien dat ze voor niemand wat onderdoen qua design. Als Colnago het niet meer weet (lijkt me sterk met zoveel traditie en ervaring!) en een duidelijke filosfie hadden ingekocht in het Verre Oosten had het niet zo standaard geweest als deze eenheidsworst.
En wees nou eens eerlijk het ziet er toch best leuk uit allemaal !?
Ciao,
Morel
Nee, ik vind het geen Colnagos. Voor dat geld koop ik liever een De Rosa, Cervelo, Willier... iets waar de essentie van het merk vanaf spat.
Als ik een standaard of-the-shelve Carbon frame zou willen laat ik er wel één custom sized bestellen in Azie door mijn FM, dan kan ik ook nog eens trots het merk van mijn favoriete fietsenmaker uitdragen ^^
Ger-bikes