Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

welk zadel?

bora
Forum-lid

bora 10 aug 2008 23:33

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 10 aug 2008 23:41

Afbeelding
Deze zit ook lekker :p
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

tomz
Forum-lid

tomz 10 aug 2008 23:53

daj schreef:
TomZ schreef:Mijn idee: ga een paar minuten in een proefopstelling op een zadel zitten. Neem vervolgens een foto van de bovenzijde van het zadel met warmtegevoelige camera. Als de pijnpunten niet overeenkomen met de door de fabrikant bedachte contactoppervlakken, is het zadel niet geschikt. Des te roder de foto, des te minder prettig zit het zadel.

Want iedereen heeft natuurlijk een warmtegevoelige camera thuis liggen...

Mijn idee, niet mijn dagelijkse bezigheid.
Haar op je been

berrre
Forum-lid

berrre 18 aug 2008 12:22

Ik heb nog geen enkel zadel gevonden dat zelfs maar in de buurt komt van het comfort van mijn Brooks zadel. Het heeft wel ongeveer 1000 km geduurd voor het perfect zat, maar sindsdien wordt het alleen maar beter.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

cioccpryde
Forum-lid

cioccpryde 18 aug 2008 15:40

Ik ken iemand die al 60 jaar op hetzelfde zadel rijd.(volgens hem dan toch)
Welke?Een Brooks.

surplomb
Forum-lid

surplomb 26 sep 2008 00:11

Ik heb in de ruim 25 jaar dat ik fiets zo'n beetje elk zadel wel geprobeerd wat er te krijgen was.
Breed, smal, zacht, hard, leer, kunststof, plasgoot, ballenbeschermer, titanium, staal, prikkeldraag, gel, reetvering, carbon, goud en weet ik al wat niet meer.

Voor het geld wat ik erin gestoken heb had ik een carbon racer met gouden onderdelen kunnen kopen.

Kocht om budgettaire redenen ruim 2 maanden geleden het goedkoopste zadel wat ik ooit kocht, een BBB SLD voor 29 euro bij Hopmans.
En verrek het zit al ruim 2000 km geweldig!
Zo en nu eerst een bavaria

thom
Forum-lid

thom 26 sep 2008 23:42

Volgens mij bestaan er speciale test apparaten waarbij je de druk kunt meten. Ik dacht dat ze het apparaat bij bike2build hadden. Ga ook eens op de fiets van een vriend zitten. Meestal heb je direct een gevoel....

ikweetutnietmeer
Forum-lid

ikweetutnietmeer 27 sep 2008 00:52

-Divo- schreef:Alleen als iedereen hier een kontafdruk van zichzelf maakt kunnen we het zadel wat we gebruiken adviseren aan een ander.

Je zit op je zitbotten. Daarnaast is je zitpositie/rijstijl ook bepalend welk zadel er meer of minder geschikt is voor je.

Je hebt vlakke zadels en zadels met een welving. Brede en minder brede. Ronde en meer platte zadels. Daarnaast als laatste heb je nog verschillende bekleding al dan niet met gel etc. Die bekleding is het minst belangrijke want je kunt wel een gelzadel nemen maar ook die hoeft niet bij je kont te passen. De juiste pasvorm is veel belangrijker.

Eigenlijk best wonderlijk dat na zoveel jaren er nog steeds geen simpele wegen zijn om zonder veel 'trial and error' tot het juiste zadel te komen.

Divo heeft gelijk. Een zadel is persoonlijk en eigenlijk zal enkel de ervaring en tijd leren wat lekker zit. De afstand tussen je zitbotjes meten is al een eind in de goede richting. Dit kun je redelijk zelf meten. Pak een golfkartonnetje, ga daar effe op zitten zodat je zitbotjes de indrukken achterlaten. Meet dan de afstand hiertussen. Zoek een zadel wat daar bij past. Of je 'hol' of 'bol' lekker vind, daar kun je alleen achter komen door ermee te rijden.

ikweetutnietmeer
Forum-lid

ikweetutnietmeer 27 sep 2008 00:55

Jan87 schreef:Een zadel is om op te zitten, niet ernaar te kijken, toch? Dus de 'looks' kunnen me gestolen worden, maar fysiek gezien: met welk deel van je kont moet je zitten?

Ik heb al een paar zadels geprobeerd en positie veranderd - inmiddels iets omlaag en naar voren, maar telkens, na veertig minuten tot een uur fietsen, lijkt het alsof dat deel tussen je ster cq. spleet (hoe je het wilt noemen) tot ballen zich tot een stalen pijp transformeert. Om dat dan te ontzien ga ik verder achterop mijn zadel zitten (daarom ook zadel iets naar voren gedaan) op die twee brede botjes van het bekken.

Er zijn er nog twee, iets dichter bij elkaar, waarop ik soms ook zit als ik even anders zit. Ik denk eraan om zo'n zadel met een gleuf erin te proberen.

Ehh goed om terug te komen op mijn vraag: hoe kan je het beste zitten?

Zie voor keuze zadel mijn reactie op pagina 2. Je moet in ieder geval op je zitbotjes zitten, niet op je ballen of spleet. Monteer het zadel niet te ver naar voren, da's slecht voor je knieën.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 27 sep 2008 01:03

'Perineum' heet dat gebied. En daar wil je liefst niet teveel druk op hebben, liever op de zitbotjes (hoewel dat niet echt haalbaar is als je echt plat op je fiets wilt liggen)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

paul1978
Forum-lid

paul1978 24 okt 2008 14:57

Ik zit op n Sella Italia SLR Kit Carbonio model 2007
Is nu lekker gevormd en heb totaal geen last van zadelpijn
Pluspunt: staat ook mooi op mn fiets :-D

dubois
Forum-lid

dubois 24 okt 2008 23:50

Weet iemand een wielerzaak in de omgeving utrecht waar je zadels kan testen?

Plaats reactie