Pagina 2 van 2
Geplaatst: 25 dec 2008 22:28
door faxe
Ook is het zo dat het extra gewicht van de naaf in het midden van het wiel zit. Het kost dus naar verhouding niet eens zo extra veel energie tijdens het fietsen.
Heb zelf sinds afgelopen vrijdag ook een fiets met rohloff naaf. Heb ook een paar keer een ratelend geluid gehoord. Maak me hier verder niet druk om. Het geluid als je in de lagere versnellingen zit vind ik zelf wel grappig.
Geplaatst: 27 dec 2008 22:27
door kestrelfreak
Het extra gewicht stoort me niet. Ik heb nu een hardtail met brede banden en ten opzichte van mijn vorige ATB met achtervering merk ik weinig verschil in de handelbaarheid (hoewel dat natuurlijk door veel meer factoren wordt bepaald). Achterwiel over een boomwortel liften gaat nog net zo gemakkelijk.
Geplaatst: 01 jan 2009 12:38
door bikebaron
Geplaatst: 06 feb 2011 09:35
door onthemoots
Dat ratelend geluid komt ook voor als je na de klik de shifter tegen de volgende klik laat staan, na het schakelen er op letten dat de shifter ietsje terug dus tussen de klikmomenten in wordt gezet zeker als het systeemal een paar jaar ouder is en niet meer zo soepel klikt.
Geplaatst: 06 feb 2011 14:43
door klimmer
mcf1 schreef:geen 4 kilo iig... De rohloff naaf is en blijft een duits super product...vind alleen het gewicht nog echt een nadeel!
De naaf zelf weegt 1700 gram en het verschil tussen de systemen is, incl. de excenter en een meergewicht voor de frameconstructie, een netto meergewicht voor Rohloff van 500 gram.
Geplaatst: 06 feb 2011 15:06
door amclassic-fan
Maar dat gewicht zit wel op een ongunstige plaats.
Geplaatst: 06 feb 2011 21:48
door tiest
En zo onverwoestbaar is die naaf nu ook weer niet. Toch iets te veel sneuvelende rohloffjes gezien om dit een "top" product te noemen.
Geplaatst: 08 feb 2011 09:57
door ericschuijt
Geplaatst: 22 mar 2011 21:07
door techmaster
Amclassic-fan schreef:Maar dat gewicht zit wel op een ongunstige plaats.
Je bedoelt dat jij altijd precies op dezelfde plaats op je zadel blijft zitten? Al eens bekeken wat een centimeter over je zadel heen en weer schuiven aan verplaatsing van gewicht betekend?
En jij hebt je voorvork ook uitgekozen op de gewichtsverdeling van je fiets? En als je nu dubbel geveerd rijdt, wat gebeurt er dan met de gewichtsverdeling?
Compleet onzinnige uitspraak dus, voegt helaas weer aan de vooroordelen toe.
Daarbij gaat een Rohloff rijder meestal voor betrouwbaarheid en zal zijn fiets misschien wel een kilo zwaarder zijn. Maar hij (zij) kan wel altijd en overal schakelen en dus meestal doorrijden. Ideaal dus voor 95% van de bikers!
Geplaatst: 26 mar 2011 08:18
door reinr
de voordelen zijn er gewoon lijkt me en nadelen ook.
1 nadeel had ik nog niet voorbij zien komen:
2 jaar geleden in de zomer trof ik 2 duitsers op fietsvakantie in frankrijk. ver van de bewoonde wereld. waarbij 1-tje met een gescheurde velg langs de kant stond. ik heel naief: even een nieuw wiel en gaan maar weer, zonder meteen te zien dat het om een rohloffnaaf ging. de 1e fm was nog 50 km verderop.
hoe vaak scheur je een velg? in dit geval is het een heel gedoe voordat je weer kan fietsen.