Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Minder spaken als gaten.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 22 jul 2008 20:08

columbus schreef:
daj schreef:Als je het zeker wil weten moet je DT Swiss mailen hierover, die kunnen je ongetwijfeld vertellen of het mogelijk is!
Ik denk zelf dat het niet kan aangezien zo'n naaf ontworpen is om alle krachten te verdelen over 32 gaten, wanneer je dan maar de helft gebruikt worden de gebruikte gaten misschien te zwaar belast. Maargoed, ik weet dat ook niet zeker, DT Swiss mailen dus ;)


Dit is niet waar, in de bikegear 2008 staat de nieuwe carbon wielset van PRO, de rc 50 denk ik, die heeft een 18 spaaks voorwiel, en is gemaakt met ultegra naven, die bestaan niet in 18 gaats, enkel in 36 gaats. Dus het kan wel. En dit voorwiel wel radiaal gespaakt denk ik.


Hoi,

Vergeet niet dat PRO zowat de onderdelen/accessoires arm is van Shimano.
Nu, ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar het zou me niet verwonderen dat Shimano voor OEM toch naven uitlevert met het juiste aantal gaten.

In alle geval is het zo dat die DT Swis voornaaf bij radiale bespaking het niet te lang gaat uithouden.
Als je die voonaaf toch met de helft van het aantal voorziene spaken wil opbouwen kan dat als je per 2 stuks kruist maar of het stijf genoeg zal zijn betwijfel ik.
Achteraan kan je aan de aandrijfkant per 3 kruisen en dan de andere kant wel radiaal doen, daar staat immers ongeveer de helft van de spanning van de aandrijfkant op.

Maar ipv risicos te nemen met zo'n leuk setje naven zou ik persoonlijk eens gaan kijken bij Corima. Die verkopen losse naven met het gepaste aantal spaakvoorzieningen (gaten zijn het niet, het is een brilliant inhaaksysteem) die uitstekend lopen en niet eens duur zijn.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jul 2008 23:39

DT naven is wel aan te komen met minder spaakgaten, maar dat is gewoon lastig. Dat was volgens mij alleen niet te vraag van de topic starter. Ik zou de naven gewoon inspaken met lage tube velgen, kan je daar mooi klinker criteriums mee rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

camparacer
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 mei 2008 02:55

camparacer 23 jul 2008 21:45

comeback schreef: -3de De bedoeling is dat het setje ingezet gaat worden bij compititie wedstrijden op het vlakke, nu vraag ik mij af of het mogelijk is voor met een combinatie van 82mm vanvoor en 101mm vanachter te rijden of is dit te extreem voor gewone wielerwedstijden en neem ik beter 50mm vanvoor en 82mm vanachter.

Tenzij je tijdritten bedoelt of van plan bent meer dan de helft van de koersen solo voor het peloton uit te gaan rijden, is 82mm en 101mm volgens mij zwaar overdreven.. Wanneer je in het peloton rijdt of een wat grotere groep, zit je een groot deel van de tijd uit de wind en heb je nauwelijks iets aan de aerodynamische voordelen van zulke hoge velgen. Koers je echter over een dijk of door de polder en heb je windkracht 5 van zij, vrij normaal in Nederland, dan waai je regelrecht de sloot in. Ik zou dus wat lagere velgen nemen. Ik heb zelf geen ervaring met zulke hoge velgen en misschien dat andere forummers die dat wel hebben, kunnen bevestigen dat dit wel meevalt, maar met 50/50 of 50/82mm zit je denk ik beter.

Zorg iig dat het stijve wielen worden. Als type spurter met slappe wielen gaan rijden, schiet zeker niet op.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 24 jul 2008 15:16

Ik heb een wiel gespaakt met een 32 gaats naaf op een 28 gaat velg.
Grotere verschillen tussen de naaf en de velg kan wel maar is sterk afhankelijk van het type velg, het type naaf etc.
Met wat oudere velgen en naven is het meestal geen probleem, met de wat nieuwere kan het kritiek zijn.

Spaaklengte is geen probleem, ik heb hier een mooi setje van ' Professor Speiche' waarmee je voor elke combinatie naaf-velg en elk spaakpatroon de juiste spaaklengte kunt bepalen.

heppypeppy
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2005 22:45

heppypeppy 22 aug 2008 14:13

Ik weet niet of de TS zijn wielen al geregeld heeft, maar ik kan in ieder geval nog melden dat een 24 gaats velg op een 32 gaats naaf (shimano 105) erg goed werkt. Hierbij zit 2/3 van de spaken aan de rechterkant 2x gekruist en 1/3 radiaal aan de linkerkant. Als je bedenkt dat de flensafstand links 35mm is en rechts 18mm, geeft dit theoretisch en ook in de praktijk links en rechts even veel spanning per spaak. Bij een normaal patroon, met links en rechts even veel spaken, heb je links altijd veel minder spanning dan rechts.

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 22 aug 2008 18:32

Dat is ook precies het idee van Campagnolo/Fulcrum!

Plaats reactie