Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Jaloers op kleine mannetjes

erikvd
Forum-lid

erikvd 17 jun 2008 22:05

Ben zelf 1,94 en rijd op een 58cm sloping frame. Ik zit wel behoorlijk diep, dit is een nadeel bij ritten van 150+ km's. Ik vind dit er zelf prima uitzien, al wordt m'n volgende frame toch een traditoneel model. Dat ziet er toch wat klassieker (=mooier) uit. Pas als je tegen de 2 meter komt vind ik fietsen te lomp worden.
Ik weet niet wat jullie vinden, maar zo'n maat fiets als waar bettini op rijdt ziet er toch ook niet super uit?
Bergop leg je het wel af tegen de 'kleintjes', al moet ik zeggen dat ik voor m'n lengte niet slecht bergop rij. Ik weeg om en nabij de 80kg als ik in vorm ben, dus dat is best in orde.
En op het vlakke in Nederland is het zeker een voordeel om wat langer te zijn. Bij mij in het groepje zijn het altijd de langere mannen die op kop lopen te beuken.
Kortom: ben niet jaloers!

jeraffiti
Forum-lid

jeraffiti 18 jun 2008 00:25

Ik heb een maat 54 :) Echt een heel mooie fiets :) Ik ben 1m74 voor 58kg, alleen heb ik wel redelijk grote benen, in verhouding met de rest, waardoor mijn stuur 2 cm spacer nodig heeft, om geen te grote drop te creeren, want mijn zadel staat op 74,8cm. Maar voor de rest, geef mij maar de koersen en trainingen in de walen (Walonie voor de nederlanders). Alleen spijtig dat ik volgend jaar in nederland kom studeren, en dus niet veel bergop meer kan rijden :(
koersen is als ne penis, altijd kei hard, maar veel te kort

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 18 jun 2008 00:38

Lengte koppelen aan de manier waarop je bergop kan rijden is niet zinvol. De relatie lengte en NIET goed berg op kunnen rijden gaat voor mij niet op met 194 cm en 86 kg. Het vermogen wat je leveren kan geeft de doorslag mits je geen overbodige kilo's mee torst.
Alstublaft.

jibb
Forum-lid

jibb 18 jun 2008 02:45

rhalff schreef:
jibb schreef: Nu valt het bij slooping frames nog te overzien maar een traditioneel frame van 58 of groter en zeker een 61 komt voor mijn gevoel altijd een beetje knullig over.
61? Rijd je dit formaat zelf ? Ik ben zelf 1.92 en heb een maat 63. Volgens mij is 61 wel erg krap voor iemand van 1.94
Volgens mij zeg ik nergens dat ik een 61 heb maar dat terzijde...
Ik rij zelf op een 58 cm slooping, gevalletje lange benen kort bovenlichaam.
Hiervoor had ik een traditionele 63 en voor mijn gevoel zat ik daar altijd erg lekker op. Totdat ik mijn huidige frame kreeg. Ik zit nu iets compacter en dat fietst gewoon zoveel fijner.
rhalff schreef:
jibb schreef: Alhoewel ik altijd dik tevreden ben met mijn fietsen heb ik wel eens jaloerse blikken geworpen op de fietsen van kleinere mannetjes...daarbij lijkt het op de een of andere manier gewoon net iets beter te kloppen. Alhoewel te klein is ook weer niet fijn...je kent ze wel die frames waar je amper een balhoofdsbuis hebt en de onderbuis praktisch in de bovenbuis uitkomt.
Herkent met dit...?

Raar eigenlijk, want je zou kunnen denken dat een frame proportioneel vergroot zou moeten kunnen worden, het wordt alleen een beetje lastig met het proportioneel vergroten van de wielen enzo :)

p.s. Ik opteer voor alle framematen onder de 60 verplicht het gebruik van een oranje vlaggetje achterop, zodat wij jullie duidelijk kunnen zien aankomen, verkrijgbaar bij de betere ligfiets winkel..

Heeft niks te maken met proportioneel vergroten maar alles te maken met de gebruikte buizen. Of je nu een klein of groot frame hebt de diameter van de buizen blijft gelijk. Bij oversized buizen valt het minder snel op maar als je een wat kleinere buis hebt lijkt het meteen zo'n fragiel frame in grote maten waarbij de bovenbuis 'hoog op de poten staat' zeg maar.
Dat is geen geel! Dit is geel!

rikh11
Forum-lid

rikh11 18 jun 2008 10:39

Ik ben 1,90 en heb een framemaat 61, heb ook lange benen, en weeg 71 kg. En dat van die oranje vlaggetjes vind ik een goed idee Rhalff. Weet er iemand of er ooit onderzoek is geweest naar fietsen met verschillende lengtes?

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 18 jun 2008 16:58

Uit nieuwsgierigheid toch even op dit topic gekeken. Maar ik heb hier idd niets te zoeken.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

andre
Forum-lid

andre 18 jun 2008 17:31

Ik zal nu wel gehaat worden, maar ik ben dus 1.65. Zijn ze er nog kleiner? En dan bij de mannen he.

corniel
Forum-lid HC

corniel 18 jun 2008 17:35

Andre schreef:Ik zal nu wel gehaat worden, maar ik ben dus 1.65.

Pff, gehaat. Dat mocht je willen. Als ik zo'n kort mannetje zie denk ik alleen maar: stumper. ;)

Zonder gekheid. Persoonlijk vind ik frames het mooist als ze rond de 58 zitten. Met mijn 1m87 zit ik daar net iets boven, maar niet heel veel. Kleine frames komen mij nogal in elkaar gedrukt/speelgoedachtig over.

Om kort te gaan: ik herken me niet in de topicstarter.

mslingerland
Forum-lid

mslingerland 18 jun 2008 19:37

Ik: 1.97m en 90 Kilo, heb een Cannondale CAAD 5 66cm frame. Zie cannondale topic (inclusief fotos). En ja een groot frame vind ik niet mooi door de lengte van de vorkbuis en achtervork. Voorts kijk ik in de bergen/heuvels met enige jaloezie naar die 'kleine mannetjes' met hun hippe carbonframes vol met lichtgewicht zaken die voor mij allemaal niet te gebruiken zijn..

bach
Forum-lid

bach 18 jun 2008 20:58

Vind het altijd leuk om mijn fiets met die van Betinni bijvoorbeeld te vergelijken. Mijn zadel zweeft zo hoog boven mijn achterwiel en bij zijn fiets lijkt hij haast erop te zitten. Maar ik ben dan ook zo'n 35 cm langer (1.68 tov. 2.03). Allebei de fietsen zijn niet super mooi, ik denk inderdaad dat de mooiste geometrie daar ergens tussen in zweeft.

Verder let ik niet zo op mijn lengte behalve als ik fotos terug zie met andere fietsers dan blijk ik toch wel erg lang. Het vele wind vangen heeft ook een extra voordeel dat je in groepjes altijd makkelijk over je voorganger heen kan kijken.

mouse
Forum-lid

mouse 18 jun 2008 23:07

Stavros schreef:lange mensen (vanaf 1.85 imo) hebben gewoon nadeel van weerstand... en het ergste is nog als je lang bent met korte (in verhouding) benen :)

Maar inderdaad: een kleiner persoon ziet er ook gewoon "natuurlijker" uit op de fiets dan een lang persoon.

Zelf 1.90 overigens.

Tom Boonen: Lengte 192 cm, Gewicht 82 kg
Fabian Cancellara: Lengte 186 cm, Gewicht 77 kg
Magnus Bäckstedt: Lengte 193 cm, Gewicht 98 kg

en voor de statistiekjes:

http://www.dewielersite.net/db2/wielers ... uwsid=1589

erwin.oosterbeek
Forum-lid

erwin.oosterbeek 19 jun 2008 00:08

Ik: 1,90 cm, 80 kg en een framemaat van 60cm. Helemaal opgemeten door het bio-racer meetsysteem.
De jacht is mooier dan de vangst!

Plaats reactie