Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Singlespeed project Benotto

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 18 jun 2008 01:20

:-) uiteraard, dat matzwart staat niet bij zo'n oranje shirt...
"Try not. Do or do not......there is no try"

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 18 jun 2008 21:46

Vandaag de cassette verwijderd en stuit op de volgende vraag:

Ik heb de gehele cassette eraf gehaal, incl freewheel. NU blijft er dus een stuk draad over waar een bv baankrans oppast.
Maar hoe krijg ik nu dat freewheel los van de cassette (of andersom, is ook goed :-)).
Voor de duidelijkheid, ik heb deze cassette:
Afbeelding

tomz
Forum-lid

tomz 18 jun 2008 21:52

Heb je d'r een kettingzweep bij? Dan zou ik zeggen, zet je tooltje op de gaten, leg een zweep om je tandwielen en draai de tool naar links. Maar zeker weten doe ik niks.
Haar op je been

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 18 jun 2008 21:54

Dat heb ik al geprobeerd, krijg er geen beweging in op die manier.
Het ziet er uit alsof de ring met die twee gaten de boel bijelkaar houdt maar ook daar krijg ik geen beweging in.

bedankt voor het meedenken ;-)

tomz
Forum-lid

tomz 18 jun 2008 22:09

Terug op je wiel zetten, kruipolie d'rop, tool in de bankschroef en je aan je wiel draaien?

studiemateriaal:
http://www.yellowjersey.org/stfw.html
Haar op je been

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 18 jun 2008 22:43

Daar heb ik wat aan! thanks

Zo te zien is de grootste krans dus los en zit de rest op de freewheel body geschroeft, we gaan eens wat IMAL gebruiken denk ik...

paulchris
Forum-lid

paulchris 18 jun 2008 22:56

@Andromeda: Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar wat ik op de foto zie is volgens mij geen cassette maar een opschroefpignon. Hierbij zijn de tandwielen (meestal een stuk of 6) volledig geintegreerd met de freewheel. Wat de meest eenvoudige optie is, is het freewheel in z'n geheel verwijderen (wat je al gedaan had), en vervangen door een enkel BMX freewheel zoals hier, en vervolgens je wiel re-dishen om je kettinglijn in orde te krijgen.
Ik weet het zeker denk ik

paulchris
Forum-lid

paulchris 18 jun 2008 23:57

[quote="GastheerG"]Voor demontage heb je twee kettingzwepen nodig. Maar ik begrijp niet zo goed waarom je het uit elkaar wilt halen?[/quote]

@GastheerG: Werkt dit bij alle pignons zo, dat de kransjes met een kettingzweep los te halen zijn? In een andere topic heb ik herover de plank al wel eens misgeslagen, ben wel benieuwd hoe het nou echt zit :)

Als het uit elkaar kan ben ik ook wel benieuwd waarom Andromeda dit wil...
Ik weet het zeker denk ik

oyah
Forum-lid

oyah 19 jun 2008 00:06

[quote="GastheerG"]Voor demontage heb je twee kettingzwepen nodig. Maar ik begrijp niet zo goed waarom je het uit elkaar wilt halen?[/quote]
Singlespeed?
Fiets... ook eens 11 speed!

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 19 jun 2008 00:27

IK wilde hem uit elkaar halen omdat ik dus dacht op het freewheel (als het eenmaal gedemonteerd is en ontdaan van de kransjes) een baankrans te kunnen schroeven en zodoende een singlespeed over te houden.

Als ik een baankrans op het overgebleven stuk draad schroef (wat inderdaad gewoon past) heb ik een fixie, wat ik ook niet erg vindt, maar hoe zit dat met een sluitring op die body en is die kettinglijn wel goed te krijgen?

Plaats reactie