Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.
-
soffatti
- Forum-lid
soffatti
27 mei 2011 12:59
Bleek schreef:Soffatti schreef:Dat is wel een erg kromme vergelijking aangezien een helm van ander materiaal is gemaakt.
Het gaat meer om het feit dat iets niet zomaar slijt. Maar een helm wordt volgens jou dus zwakker naarmate deze ouder wordt? Hoezo dat dan?
Hier is al eens een heel topic over geweest:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=50962
-
redbull-erik
- Forum-lid
redbull-erik
27 mei 2011 13:06
Bleek schreef:Het gaat meer om het feit dat iets niet zomaar slijt. Maar een helm wordt volgens jou dus zwakker naarmate deze ouder wordt? Hoezo dat dan?
Door mijn werk in de bouw weet ik dat een bouwhelm na 3 of 5 jaar (afhankelijk van het soort kunststof) verplicht vervangen moet worden. Blijkbaar wordt het kunststof door invloeden van buitenaf (w.o. UV-straling) zozeer aangetast dat de veiligheid op den duur niet meer gegarandeerd kan worden.
Het lijkt mij waarschijnlijk dat hetzelfde ook geldt voor fietshelmen, al zijn daar volgens mij geen regels voor. Het zou wellicht een goed idee zijn om in de helm een Tenminste-Houdbaar-Tot datum te vermelden.