Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Helm gevallen, vervangen?

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 22 mei 2008 02:00

Ik heb me nog eens verdiept in de constructie van de helmen (nou ja een beetje en eigenlijk alleen maar gebaseerd op beschrijving van de Ionos).

In principe vangt het schuim de eigenlijke klap op. Er zit er een buitenkant op voor de afwerking en om het schuim bij elkaar te houden bij wrijvingskrachten aan de buitenkant. (als je bijvoorbeeld een glijer zou maken zonder dit dan is het schuim eraf tegen de tijd dat je een boom tegenkomt.)
In het schuim zit een wapening (plastic of carbon) die de spanningen in het schuim opvangt (een beetje zoals ijzer in gewapend beton) en zorgt dat de druk van een impact over een groter oppervlak wordt verdeeld. Zonder dit zou het schuim bij de eerste klap in stukjes uit elkaar spatten en de helm verdwenen zijn, bij een harde val is het vrij normaal dat je meerdere keren iets raakt dus dan zou je niks aan je hel hebben. (Ik weet trouwens niet of alle helmen een interne wapening hebben)

Voor heel veel info zie http://www.helmets.org/ideal.htm
Afbeelding

erwin01
Forum-lid

erwin01 23 mei 2008 12:03

Geen risico nemen.... na een goeie klap.... verse helm.!!!

foosho
Forum-lid

foosho 26 mei 2008 15:44

't Gaat er volgens mij vooral om of de kreukelzone nog heel is (die de energie absorbeert bij een val), als je hem van een metertje hoog laat vallen, lijkt me niet dat daar iets mee gebeurt...
Als ie de grond raakt met een val, zou ik hem zeker vervangen, je hebt idd maar 1 schedel ;)

Plaats reactie