Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Beginner fiets kopen.

vivo
Forum-lid

vivo 19 mei 2008 19:27

Als je zoals je zelf schreef alleen al per week gemiddeld 175 km naar Amsterdam en terug fietst (9100 km per jaar) dan zou ik toch wat meer spenderen. Is niet zo slim, wel kortzichtig, om bij dat gebruik 'goedkoop' uit te willen zijn.
Koop gewoon een fiets met Tiagra en stevige wielen(vooral als je 'stevig gebouwd' bent).
Als je toch nog koppig een 200 euro fiets wil kopen dan is het meegenomen als je zelf een en ander kan vervangen na verloop van tijd.
Die Decathlon fiets is een leuk fietsje hoor (frame van chroommolybdeen staal) voor zondagse ritjes en (geen twee linker) handjes op het stuur.
rob74 schreef:een goede nieuwe fiets kost minimaal 600 euro Of het nu een racefiets betreft, een mountainbike, een hybride of een stadfiets. Die 600 euro ben je minimaal kwijt. Tweedehands kun je voor minder aan een goede fiets komen

Ben ik oneens met je betreffende de stadsfiets.

dario
Forum-lid

dario 19 mei 2008 19:47

De vraag is: is 200 € echt je absolute maximumbudget? Is nog even doorsparen eventueel een optie? Want zoals al gezegd heb je voor dat geld ook geen goeie tweedehands; voor niet zo veel meer (400-500) wordt er op de 2dehands-markt ineens al veel meer mogelijk.

Ik begrijp dat je niet weet of het met fietsen iets wordt; stel dat het niets wordt dan heb je geld weggegooid, maar een goeie tweedehands kun je na een jaartje nog wel doorverkopen, een fiets van 200 € valt moeilijker te slijten, dus dan heb je daarmee uiteindelijk zeker niet minder geld weggegooid. En als het wel iets wordt met fietsen, dan wil je na zes maand een betere fiets, maar ben je dus ook je lieve duiten kwijt.

Conclusie: met een fiets van 200 € heb je - hoe paradoxaal het ook klinkt - altijd meer geld weggegooid dan met een iets duurder exemplaar.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

rb
Forum-lid

rb 19 mei 2008 20:15

Dario schreef:De vraag is: is 200 € echt je absolute maximumbudget? Is nog even doorsparen eventueel een optie? Want zoals al gezegd heb je voor dat geld ook geen goeie tweedehands; voor niet zo veel meer (400-500) wordt er op de 2dehands-markt ineens al veel meer mogelijk.

Ik begrijp dat je niet weet of het met fietsen iets wordt; stel dat het niets wordt dan heb je geld weggegooid, maar een goeie tweedehands kun je na een jaartje nog wel doorverkopen, een fiets van 200 € valt moeilijker te slijten, dus dan heb je daarmee uiteindelijk zeker niet minder geld weggegooid. En als het wel iets wordt met fietsen, dan wil je na zes maand een betere fiets, maar ben je dus ook je lieve duiten kwijt.

Conclusie: met een fiets van 200 € heb je - hoe paradoxaal het ook klinkt - altijd meer geld weggegooid dan met een iets duurder exemplaar.

agreed...en een iets duurdere fiets maakt het gewoon aangenamer, met een grotere kans dat je het ook echt iets gaat vinden
Red Bull PRO-SL 3000 - All Black

rik.a
Forum-lid

rik.a 19 mei 2008 22:33

Die fiets is gemaakt van gereedschap staal, dat is knal en knal hard
Wielen zullen wel degelijk zijn lijkt me, is als ik het goed heb een handgespaakt setje, zal goed genoeg zijn, kijk eens bij de locale FM of die niet iets voor je kan betekenen MBT. een 2ehands fietsje.

Succes,
Rik
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

marijn_
Forum-lid

marijn_ 20 mei 2008 01:21

Ik kocht mijn eerste racefiets voor nog geen 100 euro, een simpele Giant met Shimano SIS-troep erop. Had een hoop onderhoud nodig maar doordat de hele fiets uit elkaar moest had ik dat meteen ook eens gedaan... ;-) Nu ik wat meer budget heb komt er wel een serieuzere fiets. Iets van Canyon of Cube ofzo. Wel veel lol gehad van die Giant, is nu mijn boodschappenfiets. Een eerste fiets hoeft niet dus duur te zijn, maar een pechfiets kan zoals gezegd voor een slechte start zorgen. Ik zou je aanraden om óf een goedkope brik op marktplaats te kopen en daar lekker mee te gaan klussen, óf het serieus aanpakken en een nieuwe (overjarige?) startersfiets kopen van >500 euro.
Cube Attempt \'08 .. Bell Sweep R .. Shimano R085

dario
Forum-lid

dario 22 mei 2008 13:49

op http://www.2dehands.nl/fiets/ resp. http://www.2dehands.be/fiets/ kun je met wat geluk wel af en toe iets redelijk bruikbaars vinden voor weinig geld (minder dan 500 € ) - al zullen in dat geval meestal de ketting en tandwielen wellicht aan vervanging toe zijn, maar als starter toch het overwegen waard... (in elk geval beter dan een nieuwe fiets van 200 of 300 euro!)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

blik
Forum-lid

blik 22 mei 2008 14:51

Ik heb zelf 2 weken geleden mijn eerste fiets gekocht (zie topic Moser-site) en ik had eerst ook een lager budget in gedachte. Maar als je wat vaker op je fiets zit zoals jij (175 km per week vind ik veel) is het denk ik raadzaam om je budget flink op te krikken of een mooie 2dehand op de kop te tikken

panache
Forum-lid

panache 22 mei 2008 17:04

Misschien dat ge hier wat mee zijt:

Geen goede 2ehands-fiets voor €200? Inderdaad, er worden er niet zodanig veel te koop aangeboden dat ge er over zult struikelen tijdens uw zoektocht (op 't internet).

Maar toch: hier en daar schuilt een parelke.

Mijn advies loonatik: neem u tijd voor't zoeken naar een goede tweedehandsfiets. Dat heb ik een maand geleden ook gedaan en ben uiteindelijk uitgekomen bij een colnago uit de jaren 90. Ze heeft inderdaad wat standaard opknapwerk nodig, maar dit kan stap voor stap en (niet onbelangrijk) met spreiding van uitgaven: eerst de banden vervangen, dan de wielen, misschien de voorderrailleur of meteen de hele afmontage... stap voor stap dus, zodat ge niet meteen 600 euro in één keer moet uitgeven aan een fiets waar ge misschien over een maand of 7 al niet meer zot van staat.

Probleem is natuurlijk dat eenmaal ge bij een schone 2ehandsfiets uitkomt op't internet, deze fiets ook nog juist uw maat moet zijn. Zelf heb ik een week of twee alle tweedehandssites liggen afstruinen en had er nog lol in ook :) kijk vooral eens op kapaza en voer dan als zoekterm (onder de rubriek racefietsen) uw maat in (bv '56') selecteer vervolgens op 'sorteren op prijs' en ge zijt vertrokken.

Is dit goed advies? Gezien 't feit dat ge 't zelfde budget voor ogen hebt als ik vorige maand, dat we dus in dezelfde situatie zaten en gezien 't feit dat er hier indertussen een schone fiets naast mij staat waar ik sebiet weer opspring richting god-weet-waar, denk 'k wel dat ge hier iets mee zijt ;)

J'epere bien.

Mvg Panache
vriendelijke groet, Philip Albert

panache
Forum-lid

panache 22 mei 2008 17:13

PS. En een nieuwe fiets van €200 à €300?

Als ge een nieuwe tandenborstel nodig hebt, gaat ge toch ook geen kluit gras aan een stokske binden?

Zorg dat 'goeie koop' niet 'slechte koop' wordt ;)

rikh11
Forum-lid

rikh11 22 mei 2008 17:18

panache schreef:PS. En een nieuwe fiets van €200 à €300?

Als ge een nieuwe tandenborstel nodig hebt, gaat ge toch ook geen kluit gras aan een stokske binden?

Zorg dat 'goeie koop' niet 'slechte koop' wordt ;)

Als je een tandenborstel nodig hebt gebruik je toch ook geen 2e hands? ;)

panache
Forum-lid

panache 22 mei 2008 17:23

:D zalig

daar sta ik schoon met m'n vergelijking :rolleye:

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 22 mei 2008 17:28

Het gaat er niet alleen om of het er nieuw uitziet maar om de kwaliteit. Kleding van de Wibra kan er ziet er ook nieuw uit als je het koopt, maar gaat toch een stuk minder lang mee dan een North Face jas

Waar wil je fiets voor gaan gebruiken? Ja duh fietsen...maar hoeveel, waar etc etc.

Ook voor beginners moet je een redelijke fiets hebben, anders is de lol er snel af.

Tweedehands is dan een goede optie, maar let dan ook op de afmontage (groep, wielen) en niet alleen naar het uiterlijk.

Succes.

En dat te bedenken dat die North face jas gewoon in China gemaakt wordt net als de meeste textiel die in Nederland verkocht wordt ( Nike- Diesel- Northface), en daar maar 10 % kost van wat het hier kost.
Ik kocht in China een mooie Northface jas voor 20 Euro , en shirts van Diesel voor 4 Euro terwijl die hier toch 40 Euro kosten , en ook hier staat er op het label - Made in China ---- zelf gezien...

Maar back on topic.

Je kan een nieuwe kopen voor 200 Euro en kijken of het bevalt ...mocht het zo zijn ga dan alsjeblieft niets upgraden aan de fiets want dan gaat het je geld kosten. Verkoop hem dan gewoon voor 100 Euro en koop dan een goede fiets.
Mocht je het fietsen niets vinden , verkoop hem dan ook voor 100 EUro , probleem opgelost en je hebt er niet veel verlies op ....maar wel nieuw gereden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie