Ik rijd zelf met een racefiets (voor de cyclo's en de hele mooie dagen door de polder) maar door de stad en bij viezer weer OF in het donker rijd ik met m'n Trek 7.5 FX in het rond.
Qua snelheid kost het me iets meer dan één kph, de banden zijn iets dikker dan de race fiets maar je zit er heel comfortabel op en ik heb er extreem veel plezier mee.
Dat soort sporthybrides zijn bij steeds meer merken te koop. Ondanks de lol die ik heb met m'n racefiets (ik ben er erg zuinig op) ga ik nog enkele malen per week (zeker nu het vroeg donker is..) met m'n Trek op pad.
Veel succes met je keuze!
Snelle sport / werk fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 09 jul 2010 17:42
Even dit topic nieuw leven inblazen met een verzoek tot advies voor dit type fiets. Ik wil ipv het eeuwige openbaar vervoer ook wat regelmatiger naar werk fietsen. Dit is 25 km eenrichting (dus 50km totaal) op een dag. Hiervoor wil ik een snelle fiets en ik heb tot nu toe naar racefietsen gekeken. Nu ben ik echter aan het twijfelen of ik niet beter een hybride aan kan schaffen zoals de Trek 7.5FX hierboven genoemd. Dit omdat deze fietsen misschien wat beter te gebruiken zijn het hele jaar rond (ook bij slechter weer) en ook met eventueel wat bagage . Ik heb twee fietsen op het oog, beide van Trek. De 7.5FX en de 7500 (cross hybride). Specs staan hieronder. Kan iemand iets mis zien met deze fietsen voor woon/werk verkeer het jaar rond? Zou iemand een ander model aanraden aan mij? Bij voorbaat dank!
De 7.5 FX:
Frameset
Maten 15, 17.5, 20, 22.5, 25"
Frameset FX Alpha Black Aluminum
Voorvork Bontrager Nebula, carbon, SpeedTrap compatible
Wielen
Wielen Bontrager SSR wheelset
Banden Bontrager Race All Weather Hard-Case, 700x32c
Schakelsysteem
Versnellingshendel Shimano Deore, 9-speed trigger
Voorderailleur Shimano Deore
Achterderailleur Shimano Deore LX
Crank Shimano M443 Octalink, 48/36/26
Cassette SRAM PG-950 11-26, 9 speed
Pedalen Alloy body w/alloy cage
Onderdelen
Zadel Bontrager H2 Flex Form
Zadelpen Bontrager Nebula
Stuur Bontrager Satellite Plus IsoZone OS, 25mm rise
Stuurpen Bontrager SSR, 10 degree
Balhoofdset Slimstak, semi-cartridge bearings, sealed
Remmen Avid SD-3 brakes w/Tektro adjustable-reach levers
De 7500:
Frameset
Maten 15, 17.5, 20, 21.5, 23"
Frameset Alpha Black Aluminum
Voorvering SR Suntour NCX, preload adjustable w/hydraulic lockout, 50mm travel
Wielen
Wielen Shimano center lock disc hubs; Bontrager Nebula disc 32-hole alloy rims
Banden Bontrager LT2, 700x38c
Schakelsysteem
Versnellingshendel Shimano Deore, 9-speed trigger
Voorderailleur Shimano Deore
Achterderailleur Shimano M591 Deore
Crank Shimano M443 Octalink, 48/36/26 w/chainguard
Cassette Shimano HG50 11-32, 9 speed
Pedalen Alloy body w/alloy cage
Onderdelen
Zadel Bontrager Evoke 2, chromoly rails
Zadelpen Bontrager Race Lite
Stuur Bontrager Low Riser, 25mm rise
Stuurpen Bontrager SSR, 10 degree
Balhoofdset Slimstak, semi-cartridge bearings, sealed
Remmen Shimano M445 hydraulic disc brakes w/M445 levers
Alvast zeer veel dank voor de hulp!!!
De 7.5 FX:
Frameset
Maten 15, 17.5, 20, 22.5, 25"
Frameset FX Alpha Black Aluminum
Voorvork Bontrager Nebula, carbon, SpeedTrap compatible
Wielen
Wielen Bontrager SSR wheelset
Banden Bontrager Race All Weather Hard-Case, 700x32c
Schakelsysteem
Versnellingshendel Shimano Deore, 9-speed trigger
Voorderailleur Shimano Deore
Achterderailleur Shimano Deore LX
Crank Shimano M443 Octalink, 48/36/26
Cassette SRAM PG-950 11-26, 9 speed
Pedalen Alloy body w/alloy cage
Onderdelen
Zadel Bontrager H2 Flex Form
Zadelpen Bontrager Nebula
Stuur Bontrager Satellite Plus IsoZone OS, 25mm rise
Stuurpen Bontrager SSR, 10 degree
Balhoofdset Slimstak, semi-cartridge bearings, sealed
Remmen Avid SD-3 brakes w/Tektro adjustable-reach levers
De 7500:
Frameset
Maten 15, 17.5, 20, 21.5, 23"
Frameset Alpha Black Aluminum
Voorvering SR Suntour NCX, preload adjustable w/hydraulic lockout, 50mm travel
Wielen
Wielen Shimano center lock disc hubs; Bontrager Nebula disc 32-hole alloy rims
Banden Bontrager LT2, 700x38c
Schakelsysteem
Versnellingshendel Shimano Deore, 9-speed trigger
Voorderailleur Shimano Deore
Achterderailleur Shimano M591 Deore
Crank Shimano M443 Octalink, 48/36/26 w/chainguard
Cassette Shimano HG50 11-32, 9 speed
Pedalen Alloy body w/alloy cage
Onderdelen
Zadel Bontrager Evoke 2, chromoly rails
Zadelpen Bontrager Race Lite
Stuur Bontrager Low Riser, 25mm rise
Stuurpen Bontrager SSR, 10 degree
Balhoofdset Slimstak, semi-cartridge bearings, sealed
Remmen Shimano M445 hydraulic disc brakes w/M445 levers
Alvast zeer veel dank voor de hulp!!!
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
De ideale fiets hiervoor bestaat in mijn ogen wel, maar die prijs.......
De idworx Road Marathon
De idworx Road Marathon
Ach, ik zeg ook maar wat
Dat is inderdaad een stuk beter dan ik had uitgezocht, maar tevens enkele malen het budget dat ik besteden wil.
Iemand ervaring met de Trek 7500 en/of Trek 7.5FX die mij deze fietsen af of aan kan raden? Of een andere fiets aan kan raden in dezelfde prijsklasse?
Iemand ervaring met de Trek 7500 en/of Trek 7.5FX die mij deze fietsen af of aan kan raden? Of een andere fiets aan kan raden in dezelfde prijsklasse?
Zelf kocht ik me een rose mulitsport met hetzelfde doel : snel, handig en ideaal voor woon-werk en avondtraining. Een paar dagen geleden eerste testritje gedaan en hij voldoet aan alle eisen Met de koersfiets rij ik niet zoveel sneller.
Heb me bij de aankoop wel een beetje laten gaan zodat hij duurder uitviel dan gepland (is meestal zo ).
-multisportframe met vaste voorvork in carbon, ultegra triple, magura hs33, mavicwielen A319, fsa afmontage, flatbar, time rsx carbon pedalen, fizit zadel etc.
Heb ook een Trek X500 die vooral heel sterk en stevig is (een stuk goedkoper, maar veeeeeeeel minder kwaliteit ivm de prijs), maar veel minder snel (deore) Nadeel is dat er goedkopere onderdelen opzitten om hun prijs te drukken.
Heb me bij de aankoop wel een beetje laten gaan zodat hij duurder uitviel dan gepland (is meestal zo ).
-multisportframe met vaste voorvork in carbon, ultegra triple, magura hs33, mavicwielen A319, fsa afmontage, flatbar, time rsx carbon pedalen, fizit zadel etc.
Heb ook een Trek X500 die vooral heel sterk en stevig is (een stuk goedkoper, maar veeeeeeeel minder kwaliteit ivm de prijs), maar veel minder snel (deore) Nadeel is dat er goedkopere onderdelen opzitten om hun prijs te drukken.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
@vdolder Als ik het goed begrijp wil je tussen de 600 en 700 euro uitgeven aan een goede en snelle woonwerker. Wil je perse een nieuwe fiets? Ik fiets de zelfde afstand en heb er voor gekozen om een tweedhands uit een wat hogere klasse en prima afmontage te kopen. ik heb daar nog altijd geen spijt van. Vervolgens heb ik deze fiets voorzien van een ultegra cassette i.p.v de XT, spatbordjes een tubusdragertje met batterijachterlicht, ligstuur en komt er in de winter een batterij koplamp op. het is nu een fiets waar je ook zo mee op vakantie kunt, maar waar ik ook echt wel snel mee kan fietsen en ook nog relatief comfortabel. Het is anders dan de racefiets, maar ik ben 'm wel heel erg gaan waarderen. het is natuurlijk ook heel persoonlijk, maar ook de fietstassen (maakt het nog weer duurder) i.p.v. de rugzak is heel prettig.
Een collega van mij heeft overigens een Trek 7500 die hij voor woonwerk gebruikt en ik vind dat bij die fiets het mooie er wel heel snel van af was, het kan aan hem liggen, maar bij een andere collega die een Merida Speeder heeft (overigens zelfde prijsklasse maar achter met 105 afgemonteerd) blijft de fiets er een stuk frisser uitzien, voor wat het waard is.
Een collega van mij heeft overigens een Trek 7500 die hij voor woonwerk gebruikt en ik vind dat bij die fiets het mooie er wel heel snel van af was, het kan aan hem liggen, maar bij een andere collega die een Merida Speeder heeft (overigens zelfde prijsklasse maar achter met 105 afgemonteerd) blijft de fiets er een stuk frisser uitzien, voor wat het waard is.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
@depoldertoerist: dat klopt, zit zo tussen de 600 en 800 euro te kijken voor een woon/werk fiets. Het hoeft niet perse een nieuwe fiets te zijn, maar het is wel een groot voordeel als de fiets bij de fietsenmaker gekocht kan worden. Met officieel bonnetje kan ik gebruik maken van fiscaal voordeel bij het werk, wat dan tot 750 maar de helft betaal. Tel daarbij op dat er dan ook nog een klein bedrag te declareren is voor extra goederen (80 euro per jaar) en dat de fietsenmaker nog iets meer service biedt dan marktplaats, wat ook weer wat geld scheelt (af laten stellen fiets, paar onderhoudsbeurten gratis) en een tweedehands die niet bij de fietsenmaker gekocht kan worden komt al snel slecht uit de vergelijking.
Bedankt ook voor het laten weten van de Trek 7500. Had zoiets nog niet gelezen over Trek fietsen, meeste recensies over de 1.5 en 7.5fx zijn vrij positief. Neig nu om voor de echte racefiets te gaan (de 1.5 dus), al lang wil ik een echte racefiets hebben en dit moment lijkt het perfecte excuus om het te gaan proberen. Zal er dan ook wel spatbordjes opzetten, bagagedrager zal bij een echte racefiets misschien lastig zijn, maar voor mij ook niet nodig, een USB stick en wat broodjes is meestal alles wat ik meeneem naar werk.
Nog wel nieuwsgierig, want de fiets die je heb gekocht klinkt heel goed, zeker ook de mogelijkheid om er mee op vakantie te kunnen. Wat voor merk/type is het? Wat voor prijs heb je hem voor op de kop kunnen tikken? Excuus voor de nieuwsgierigheid, maar voor een orienterende beginner is het interessant om te zien wat mensen op de kop kunnen tikken voor een specifiek bedrag
Bedankt ook voor het laten weten van de Trek 7500. Had zoiets nog niet gelezen over Trek fietsen, meeste recensies over de 1.5 en 7.5fx zijn vrij positief. Neig nu om voor de echte racefiets te gaan (de 1.5 dus), al lang wil ik een echte racefiets hebben en dit moment lijkt het perfecte excuus om het te gaan proberen. Zal er dan ook wel spatbordjes opzetten, bagagedrager zal bij een echte racefiets misschien lastig zijn, maar voor mij ook niet nodig, een USB stick en wat broodjes is meestal alles wat ik meeneem naar werk.
Nog wel nieuwsgierig, want de fiets die je heb gekocht klinkt heel goed, zeker ook de mogelijkheid om er mee op vakantie te kunnen. Wat voor merk/type is het? Wat voor prijs heb je hem voor op de kop kunnen tikken? Excuus voor de nieuwsgierigheid, maar voor een orienterende beginner is het interessant om te zien wat mensen op de kop kunnen tikken voor een specifiek bedrag
Hoe het met de 2012 modellen gaat uitzien weet ik natuurlijk nog niet, maar het is zeker dat de Stevens Strada 600 (die Olijfgroen wordt) terugkomt in het assortiment voor Nederland. De Strada 600 en 800 kunnen ook 35 mm banden aan op de originele velgen, zo is mij gedemonstreerd in de winkel.klimmer schreef:Meeste fiets voor je geld en ook nog wat over voor spatborden, drager, slot enz. vind je bij Stevens, met name de X6 Lite. Je koopt een fiets niet voor de banden, dat is een slijtage artikel. Om snel te zijn heb je echt geen 23mm racebanden nodig, en gezien je eisen ook niet echt aan te raden. Er zijn snelle en ook nog relatief lichte banden tot 32-35mm. Schwalbe Marathon Racer (400gr) of Schwalbe Kojak (geheel profielloos, veel grip, 350gr 35mm is in feite 32mm) zijn banden die op hybride velgen (15 of 17-622) passen en ook in de frames. De genoemde Stevens is er voor €749, tel daar nog pedalen, schoenen, kleren, helm en banden en dergelijke naar keuze bij dan zit je nog binnen je budget. Gewicht 11,2 kg. Fitness fietsen (racefiets met recht stuur) zijn lichter, maar hebben geen ruimte in de vorken voor andere banden en meestal ook geen oogjes voor drager en spatborden. Stevens gebruikt ook sturen met een ergonomische 9 graden buiging in het stuur. Overigens: brede banden hebben minder rolweerstand dan smalle! Ze zijn wel zwaarder. Het blijft kennelijk een heel hardnekkig vooroordeel.
http://www.stevensbikes.de/2011/index.p" onclick="window.open(this.href);return false; ... _NL&cou=NL
Kijk anders eens bij Cube in de SL serie. Vergelijkbaar gewicht en prijs, iets kortere geometrie.
Je hebt een PM! Zie je berichtenbox
Oogjes voor een spatbord en bagagedrager zijn standaard en worden zelfs als officiële accessoire aangeboden, dus die fitness-bike van Stevens (de Strada dus) is wel degelijk een optie.
Brede banden bieden idd minder weerstand dan smalle, mits de druk gelijk is.
http://www.velofilie.nl/_fpclass/rolweerstandPDF.pdf
An it harm none do what ye will.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Die regeling hebben ze bij mij op het werk ook, echter een simpel rekensommetje leerde dat ik er met mijn woonwerk vergoeding een stuk gunstiger uitkom, daarbij kennen deze regelingen vaak ook de bepaling dat je geen andere woon-werk declaraties mee mag doen. Ik heb die fiets al lang en breed terugverdiend. De regelingen zijn eigenlijk in het leven geroepen om mensen die vlakbij hun werk wonen te stimuleren om op de fiets te stappen. Het is zelfs een tijdje zo geweest dat als je meer dan 20 km van je werk woonde je niet eens mee mocht doen omdat de belastingdienst het dan niet aannemelijk vond dat je ook daadwerkelijk zou gaan fietsen Overigens, als je iedere dag, weer en wind fietst dan heb je ook meer kleding nodig en je hebt ook meer onderhoud aan je fiets. dan is die 80 euro echt niet genoeg!Met officieel bonnetje kan ik gebruik maken van fiscaal voordeel bij het werk, wat dan tot 750 maar de helft betaal. Tel daarbij op dat er dan ook nog een klein bedrag te declareren is voor extra goederen (80 euro per jaar)
even ter overweging, Hoe doe je dat met je kleding? Als je echt een racefiets wilt, moet je die misschien gewoon kopen, het blijft toch knagen! Er bestaan ook zadelpen dragertjes en zadelpen tassen. misschien heb je daar genoeg aan? Als het donker is en wat gladder op de weg (door afvallend blad of opvriezen) ben ik wel blij dat ik iets meer rubber tussen weg en fiets heb zitten. Als je een goede stadsfiets hebt zou je er ook voor kunnen kiezen om die op die momenten in te zetten.Zal er dan ook wel spatbordjes opzetten, bagagedrager zal bij een echte racefiets misschien lastig zijn, maar voor mij ook niet nodig, een USB stick en wat broodjes is meestal alles wat ik meeneem naar werk.
Vind ik niet erg. mijn fiets heb ik voor ik meen 750 euro gekocht bij de FM. met garantie. de fiets was toen twee jaar oud. het is een Jan Janssen Access spatbordjes, verlichting, dragertje en ligstuur (dat laatste heb ik overigens gekregen van de fm) komen daar dan nog bij. Op de fiets zaten 40 spaaks vakantiefietswielen, maar ondanks dat had ik toch steeds spaakbreuk. Na overleg met FM en JJ heb ik nu dezelfde wielen maar dan 36 spaaks (exal sp19) en die zijn probleemloos. Zou ik nu weer op pad gaan voor een woonwerkfiets dan zou ik, denk ik, voor een randonneur gaan. Mocht je op de site van Jan Jannsen naar de Access kijken, de Globe zou nu mijn keuze zijn, dat zit toch dichter tegen een racer aan, met de voordelen van een hybride, maar die is twee keer zo duur als wat jij uit wil geven.Nog wel nieuwsgierig, want de fiets die je heb gekocht klinkt heel goed, zeker ook de mogelijkheid om er mee op vakantie te kunnen. Wat voor merk/type is het? Wat voor prijs heb je hem voor op de kop kunnen tikken? Excuus voor de nieuwsgierigheid, maar voor een oriënterende beginner is het interessant om te zien wat mensen op de kop kunnen tikken voor een specifiek bedrag
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE