Pagina 2 van 3

Geplaatst: 25 apr 2008 02:09
door jsparie
Probeer als je een nieuwe ketting koopt eens te letten op het aantal schakels dat op de verpakking staat. Als je onthoudt op opschrijft hoeveel je er tussenuit haalt hoef je de volgende keer bij een vergelijkbare cassette niet meer te meten.

Ik probeer een ketting bijvoorbeeld gewoon al met standaard 110 schakels te kopen. Past naar mijn ervaring prima op alles van 12-23 t/m 12-27 met 53-39 voor en je hoeft niet in te korten. Alleen levert helaas niet iedere fabrikant of leverancier kettingen met de door jou gewenste standaard lengte.

Geplaatst: 26 jun 2008 15:17
door tomkolkman
misschien wat aan de late kant maar even op google gekeken omdat ik ook binnenkort nieuwe ketting moet leggen en toen het volgende gevonden

0.157*a+0.5*z1+0.5*z2+2(schakels)
a is de afstand in mm van midden trapas tot midden achternaaf
z1 is tanden grootste voorblad
z2 is tanden grootste achtertandwiel
Uit deze formule krijg je de lengte ketting in aantal schakels. Bij oneven
aantal één extra bijtellen.

Geplaatst: 30 jun 2008 16:25
door racingluca
Ben ik de enige die op de ervaring van zijn fietsfabrikant vertrouwd?
Ben net aan de 3000 km en de BBB slijtage checker geeft aan dat 0,75% slijtage bereikt is.
De fiets is een nieuw gekochte Koga, dus ik zorg gewoon dat mijn niewe ketting even lang is als de huidige.
Of is dat alsnog een slecht idee?

Geplaatst: 30 jun 2008 16:29
door foosho
@Racing Luca: Als de kettinglengte goed is, lijkt me dat een uitstekend idee. Gewoon 't aantal schakeltjes tellen en klaar.
Opmeten is iets minder ideaal, aangezien je ketting wat langer is geworden, 't aantal schakels is natuurlijk wel hetzelfde gebleven.

Geplaatst: 30 jun 2008 19:22
door daj
Ik leg em om de grootste voor, de grootste achter en dan doe ik er een schakeltje bij. Dat is overigens ook de manier die SRAM aanraadt. Gaat nooit mis (heb een triple met 50 voor en 25 achter).

Geplaatst: 02 jul 2008 13:44
door racingluca
Foosho schreef:@Racing Luca: Als de kettinglengte goed is, lijkt me dat een uitstekend idee. Gewoon 't aantal schakeltjes tellen en klaar.
Opmeten is iets minder ideaal, aangezien je ketting wat langer is geworden, 't aantal schakels is natuurlijk wel hetzelfde gebleven.


Ik was inderdaad van plan om de schakels te tellen... ;)

Geplaatst: 02 jul 2008 14:00
door roos1
daj schreef:Ik leg em om de grootste voor, de grootste achter en dan doe ik er een schakeltje bij. Dat is overigens ook de manier die SRAM aanraadt. Gaat nooit mis (heb een triple met 50 voor en 25 achter).


Doe je dit met de ketting door je derri heen of alleen de tandwielen?

Geplaatst: 02 jul 2008 15:34
door jlve
Die methode is alleen om de tandwielen, niet door de derailleur.

Geplaatst: 23 jul 2008 21:04
door dream-plus
bluebird1 schreef:Over het aantal schakels gesproken, blijft die hetzelfde bij de overgang naar een ander merk? Zit nu namelijk Campa Record op en ik wil daar bijv. een KMC opleggen (want ook ik weiger zo'n campa-pons aan te schaffen idd)...... :D


Natuurlijk, hart-afstand tussen de schakels is altijd hetzelfde, anders ligt hij zo moeilijk over je tandwielen.

Geplaatst: 25 jul 2008 12:56
door wasbeer2006
Alleen om de tandwielen is wel de methode normaal, maar wel link als je derailleur een lange of medium kooi heeft.

Als je het niet weet gewoon proberen.

Maar inderdaad met een triple nooit groot groot. Op de mtb is de regel op het kleine blad 1 tm 5 op het middenblad 2 tm 8 en op het grootte 4 (xtr) 5 tm 9

Dat zal dan voor de racefiets niet veel anders zijn. de gebroken ketting komt 95% van verkeerd schakelen. OP 52/27 breekt ie gegarandeerd bij een beetje aanzetten