Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

onderhoud na fietsen

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 apr 2008 14:24

Ik heb al zo weinig tijd om te fietsen, dan ga ik die spaarzame vrije tijd liever stoppen in trainen dan in het poetsen van mijn fiets. Als het mooie weer ECHT weer eens komt poets ik dat hekwerk wel weer eens op.

Toen ik nog studeerde poetste ik mijn fiets ook elke week; meestal in het kader van SOG (Studie Ontwijkend Gedrag).

tiest
Forum-lid HC

tiest 10 apr 2008 15:14

havana schreef: Toen ik nog studeerde poetste ik mijn fiets ook elke week; meestal in het kader van SOG (Studie Ontwijkend Gedrag).

Nee dan begrijpen wij elkaar dat is duidelijk:D

En natuurlijk doe ik het niet elke week zo uitgebreid. Als het heel de week lekker weer is geweest mop ik er ff snel een doek over. Poets de ketting en klaar.

Is het die week/rit K-weer geweest dan doe ik bovenstaande.

Over de poetsdoeken. Bewaar je oude T-shirts, handdoeken, overhemden en weet ik veel wat. Knip het in lappen en je hebt perfect poetsspul.
Je kunt ook een paar oude lakens verknippen dan kun je ook wel ff vooruit.

Bij veel goede FM's kun je zelfs ook nog poetsdoeken kopen:)

rezne
Forum-lid

rezne 10 apr 2008 16:49

Seger schreef:Het lijkt mij wat overdreven om na elke rit met een spatje regen je fiets meteen helemaal te demonteren. Ik doe hetzelfde als Perik. Als mijn fiets echt vies is geworden en de cassette en crank en dergelijke ook smerig is, geef ik hem een grote poetsbeurt met een emmertje met sop. Een fiets moet wel een gebruiksvoorwerp blijven he...

Ik zet mn fiets op een montagestandaard en haal voor en achter wiel eruit. Er wordt niks gedemonteerd en ik kan toch vrijwel alles mooi schoon maken en evt. wat smeren.
Het komt zelden voor dat ik alles demonteer. Dit doe ik alleen na enkele regenritten.

Naja, elke gek z'n gebrek zullen we maar zeggen. Bovendien heb ik er dit jaar ruim de tijd voor.....
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 10 apr 2008 19:23

Ik lees hier dat de cassette moet worden ingevet. Dit doe ik nooit!
Als de ketting goed is gesmeerd dan hoeft de cassette toch ook niet worden gesmeerd. Bovendien let ik er extra goed op de boel na het smeren goed af te nemen. Anders trekt het juist vuil aan.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

racingluca
Forum-lid

racingluca 12 apr 2008 17:02

Rezne schreef:Ik zet mn fiets op een montagestandaard en haal voor en achter wiel eruit. Er wordt niks gedemonteerd en ik kan toch vrijwel alles mooi schoon maken en evt. wat smeren.
Het komt zelden voor dat ik alles demonteer. Dit doe ik alleen na enkele regenritten.

Naja, elke gek z'n gebrek zullen we maar zeggen. Bovendien heb ik er dit jaar ruim de tijd voor.....

Ik doe hetzelfde, haal onderdelen bij uitzondering uit elkaar (derailleurwieltjes goed reinigen en invetten).
Het schoonhouden van mijn fiets is een ritueeltje waar ik van houd, mijn fiets weer blinkend krijgen geeft me voldoening... :)
Built for speed and driven by passion

racingluca
Forum-lid

racingluca 12 apr 2008 17:14

Ik heb "Uw racefiets in topconditie" ook, en is het zeker een goed boek!
Veel informatie en duidelijke stap-voor-stap handleidingen.
Perfect voor mensen die zelf willen sleutelen maar niet de kennis hebben. :)

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 16 apr 2008 12:52

Bull schreef:Ik lees hier dat de cassette moet worden ingevet. Dit doe ik nooit!
Als de ketting goed is gesmeerd dan hoeft de cassette toch ook niet worden gesmeerd. Bovendien let ik er extra goed op de boel na het smeren goed af te nemen. Anders trekt het juist vuil aan.

ik ken mensen die hun cassette 'smeren' met siliconenspray, dat zou vuil (waaronder zand) afstotend werken. maar ik ben er nog niet over uit of siliconenspray op fietsen nou zo'n goed idee is...
t.a.f.k.a.e.h.

tiest
Forum-lid HC

tiest 16 apr 2008 15:12

evilhomer schreef:
Bull schreef:Ik lees hier dat de cassette moet worden ingevet. Dit doe ik nooit!

ik ken mensen die hun cassette 'smeren' met siliconenspray, dat zou vuil (waaronder zand) afstotend werken. maar ik ben er nog niet over uit of siliconenspray op fietsen nou zo'n goed idee is...

Dat is echt grootse onzin van die siliconen. Van Siliconenspray gaat het wel glimmen maar verder doet het niks.

Ik bedoelde met het invetten bij de cassette dat je de body weer een lik vet moet geven. Dit gaat het invreten van de body tegen en zorgt ervoor dat je de cassette bij de volgende poetsbeurt weer makkelijk van de body af kan schuiven.

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 16 apr 2008 15:24

TiesT schreef:Ik bedoelde met het invetten bij de cassette dat je de body weer een lik vet moet geven. Dit gaat het invreten van de body tegen en zorgt ervoor dat je de cassette bij de volgende poetsbeurt weer makkelijk van de body af kan schuiven.
teflon spray okay?
t.a.f.k.a.e.h.

pim3
Forum-lid

pim3 16 apr 2008 20:57

Te dun
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

racingluca
Forum-lid

racingluca 17 apr 2008 11:46

Dus gewoon een dun laagje kogellagervet op de bod smeren voordat de kransjes er weer op gaan?

Plaats reactie