[quote="W0uter"]Waar roeien vooral goed voor is, is het ontwikkelen van je spieren rond je middenrif. En dat is dan weer gunstig voor de stabiliteit op je fiets. [/quote]
Dat klinkt alsof dat eigenlijk voor elke wielrenner wel een aanrader is. Misschien toch maar weer eens naar de sportschool dan
zadel afstellen voor dames
Roeien doe ik niet in de sportschool maar thuis met een redelijke roeitrainer. Kan je gewoon je eigen schema's aanhouden zonder gedwongen te worden in deopeningstijden van de sportschool.
Een redelijke koop je al voor onder de 100 euro via het internet. Let wel op dat het ding wat inklapbaar is.
Ik heb er veel baat bij als is het wat geestdodend.
Een redelijke koop je al voor onder de 100 euro via het internet. Let wel op dat het ding wat inklapbaar is.
Ik heb er veel baat bij als is het wat geestdodend.
Uiteraard gebruik je bij roeien je armspieren, en niet zo'n beetje ook! Vraag maar aan sir Steve en sir Matt :
[img=http://cache.eb.com/eb/image?id=84652&rendTypeId=4]
Alleen train je met roeien met name de arm-buigers, terwijl je met fietsen je strekkers juist belast. Afgezien daarvan is roei-ergometeren inderdaad de meest geestdodende bezigheid die er is. Ik kan me voorstellen dat met name vrouwen vaak (te) weinig kracht hebben in hun armen om lang op de armen te kunnen blijven steunen. Kan je voor naar de sportschool gaan. Opdrukoefeningen zullen vast ook helpen.
Edit: ook ik (man) kantel mijn zadel iets voorwaarts. Maar een paar graden, maar dit scheelt aanzienlijk in de 'pijntjes' voor mij.
[img=http://cache.eb.com/eb/image?id=84652&rendTypeId=4]
Alleen train je met roeien met name de arm-buigers, terwijl je met fietsen je strekkers juist belast. Afgezien daarvan is roei-ergometeren inderdaad de meest geestdodende bezigheid die er is. Ik kan me voorstellen dat met name vrouwen vaak (te) weinig kracht hebben in hun armen om lang op de armen te kunnen blijven steunen. Kan je voor naar de sportschool gaan. Opdrukoefeningen zullen vast ook helpen.
Edit: ook ik (man) kantel mijn zadel iets voorwaarts. Maar een paar graden, maar dit scheelt aanzienlijk in de 'pijntjes' voor mij.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Niemand is perfect symmetrisch. Maar bij sommige mensen is er een uitgesproken verschil in beenlengte. Dat kan tot allerlei vervelende complicaties leiden, waaronder afwijkingen aan de wervelkolom en de schouders. De consequenties gaan dan verder dan bij het fietsen. Op termijn kan het in andere domeinen je leven verpesten.
Het is wellicht zinvol om je symmetrie eens te laten controleren bij een orthopedische arts. Als je beenlengte inderdaad betekenisvol verschilt kan je fietsen met aangepaste pedalen. Als ik me niet vergis bestaan daar accessoires voor.
Het is wellicht zinvol om je symmetrie eens te laten controleren bij een orthopedische arts. Als je beenlengte inderdaad betekenisvol verschilt kan je fietsen met aangepaste pedalen. Als ik me niet vergis bestaan daar accessoires voor.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)
Worstel zelf ook met een soortgelijk probleem.
Fiets ahw met een beetje een holle rug waardoor mijn bekken naar voren kantelt.
Zeker bij vermoeidheid gaat dit zwaar wegen.
Als ik zo om me heen kijk tijdens het fietsen zie ik dat dat vaker bij vrouwen voorkomt dan bij ons mannen.
Wellicht omdat wij mannen over het algemeen wat minder flexibele gewrichten hebben dan vrouwen. ( Daarom zijn vrouwen ook zo grazieus heb ik me laten vertellen)
Mijn oplossing bestaat uit oefeningen om het bekken los te maken en de buikspieren te trainen.
En inderdaad roeien is dan een uitstkende bij training omdat hiermee zeker de uithouding van het bovenlichaam getraind wordt.
Fiets ahw met een beetje een holle rug waardoor mijn bekken naar voren kantelt.
Zeker bij vermoeidheid gaat dit zwaar wegen.
Als ik zo om me heen kijk tijdens het fietsen zie ik dat dat vaker bij vrouwen voorkomt dan bij ons mannen.
Wellicht omdat wij mannen over het algemeen wat minder flexibele gewrichten hebben dan vrouwen. ( Daarom zijn vrouwen ook zo grazieus heb ik me laten vertellen)
Mijn oplossing bestaat uit oefeningen om het bekken los te maken en de buikspieren te trainen.
En inderdaad roeien is dan een uitstkende bij training omdat hiermee zeker de uithouding van het bovenlichaam getraind wordt.
[quote="Berrre"]Als dat stuur niet hoger gaat is je frame eigenlijk te klein voor jouw lengte. Dat probleem kan je min of meer omzeilen door een langere stuurpen te gebruiken.
Zet je zadel vooral niet weer lager, want dan worden je benen verkeerd belast. De meeste fietsers rijden trouwens met een veel te lage zadelstand. Om een of andere reden hebben velen het idee dat je, gezeten op het zadel, met de beide voeten de grond moet kunnen raken. Dat is beslist fout. Je moet je been bijna volledig kunnen strekken (ook de voet), zonder dat het bekken tijdens het fietsen "schommelt'.
Die veel te lage zadelstand is een erfenis uit de kindertijd. Kinderzadels staan altijd te laag, omdat een volwassene (meestal de vader) de zadelhoogte veel te laat en lang niet vaak genoeg aanpast. Kinderen groeien veel sneller dan je denkt (in de pubertijd zelfs meer dan een cm per maand). Ze lopen dus altijd "voor" op de hoogte van hun zadel. Eigenlijk zouden de ouders dat zadel elke maand moeten aanpassen, wat uiteraard niet gebeurt. Ze leren dus fietsen in een verkeerde houding en dat leren ze nooit meer af.
Je been moet bijna volledig gestrekt zijn als je met de bal van de voet de trapper in de onderste stand drukt; daarbij mag de voet flink worden gestrekt. Dat scheelt centimeters in zadelhoogte. Bij een correcte zadelhoogte werken de kuitspieren mee en ontwikkel je dus meer kracht dan wanneer je te laag zit en alleen met de quadriceps (vierhoofdige dijbeenspier) het been strekt.
De beste methode om de juiste zadelhoogte te vinden is een eindje te fietsen en telkens het zadel 1 cm hoger te zetten tot het punt dat je bekken links en rechts begint te schommelen; dan zit je te hoog. Zet het zadel dan weer 1 cm lager: het staat dan correct.[/quote]
Je been moet bijna volledig gestrekt zijn als je met de bal van de voet de trapper in de onderste stand drukt;
Toevallig heb ik mijn zadelhoogte nagemeten en die bleek iets te zijn gezakt. Ik kreeg nogal last van bepaalde spieren (hamstrings en bilspieren) die ik voorheen niet had. Het bleek dat mijn zadel gewoon was gezakt ondanks gebruik van speciale montagepasta die meer grip geeft. Goed, ik heb nog even e.e.a. nagekeken op internet wat "experts" erover schrijven.
Bij een gemakkelijke meting moet de HIEL op een pedaal in onderste stand staan met gestrekt been. Dus niet de BAL van de voet.( Dat is wel zo als je fietst maar niet voor afstelling van de zadelhoogte)
Ergens anders las ik dat de binnenbeenlengte moet worden vermenigvuldigd met 0.885. Dit geeft dan de zadelstand tot midden trapas. Dit geeft bij mij 0,885x90cm- 79,65 cm. Het zadel staat langs de zitbuis gemeten nu op 80 cm. Meetpunt is een latje op het zadel en de onderkant hiervan aanhouden als meetpunt omdat een zadel vaak hol gebouwd is, dus lager in het midden dan aan voor- en achterzijde. Er dient wel rekeninggehouden te worden met de dikte van de zolen en de "cleat " en niet te vergeten de cranklengte ! Hiervoor moeten dan nog enkele correcties worden toegepast.
Gisteren heerlijk gefietst zonder problemen met hamstrings en bilspieren. Jammer van de regen die het plezier bedierf. ;-((
Ik zie ook vaak profs rijden die m.i. gewoon te laag zitten en begrijp dan ook niet dat dit niet wordt gecorrigeerd. Sommige profs worden dan ook door een goede begeleiding vaak opnieuw op de fiets gezet las ik.
Zet je zadel vooral niet weer lager, want dan worden je benen verkeerd belast. De meeste fietsers rijden trouwens met een veel te lage zadelstand. Om een of andere reden hebben velen het idee dat je, gezeten op het zadel, met de beide voeten de grond moet kunnen raken. Dat is beslist fout. Je moet je been bijna volledig kunnen strekken (ook de voet), zonder dat het bekken tijdens het fietsen "schommelt'.
Die veel te lage zadelstand is een erfenis uit de kindertijd. Kinderzadels staan altijd te laag, omdat een volwassene (meestal de vader) de zadelhoogte veel te laat en lang niet vaak genoeg aanpast. Kinderen groeien veel sneller dan je denkt (in de pubertijd zelfs meer dan een cm per maand). Ze lopen dus altijd "voor" op de hoogte van hun zadel. Eigenlijk zouden de ouders dat zadel elke maand moeten aanpassen, wat uiteraard niet gebeurt. Ze leren dus fietsen in een verkeerde houding en dat leren ze nooit meer af.
Je been moet bijna volledig gestrekt zijn als je met de bal van de voet de trapper in de onderste stand drukt; daarbij mag de voet flink worden gestrekt. Dat scheelt centimeters in zadelhoogte. Bij een correcte zadelhoogte werken de kuitspieren mee en ontwikkel je dus meer kracht dan wanneer je te laag zit en alleen met de quadriceps (vierhoofdige dijbeenspier) het been strekt.
De beste methode om de juiste zadelhoogte te vinden is een eindje te fietsen en telkens het zadel 1 cm hoger te zetten tot het punt dat je bekken links en rechts begint te schommelen; dan zit je te hoog. Zet het zadel dan weer 1 cm lager: het staat dan correct.[/quote]
Je been moet bijna volledig gestrekt zijn als je met de bal van de voet de trapper in de onderste stand drukt;
Toevallig heb ik mijn zadelhoogte nagemeten en die bleek iets te zijn gezakt. Ik kreeg nogal last van bepaalde spieren (hamstrings en bilspieren) die ik voorheen niet had. Het bleek dat mijn zadel gewoon was gezakt ondanks gebruik van speciale montagepasta die meer grip geeft. Goed, ik heb nog even e.e.a. nagekeken op internet wat "experts" erover schrijven.
Bij een gemakkelijke meting moet de HIEL op een pedaal in onderste stand staan met gestrekt been. Dus niet de BAL van de voet.( Dat is wel zo als je fietst maar niet voor afstelling van de zadelhoogte)
Ergens anders las ik dat de binnenbeenlengte moet worden vermenigvuldigd met 0.885. Dit geeft dan de zadelstand tot midden trapas. Dit geeft bij mij 0,885x90cm- 79,65 cm. Het zadel staat langs de zitbuis gemeten nu op 80 cm. Meetpunt is een latje op het zadel en de onderkant hiervan aanhouden als meetpunt omdat een zadel vaak hol gebouwd is, dus lager in het midden dan aan voor- en achterzijde. Er dient wel rekeninggehouden te worden met de dikte van de zolen en de "cleat " en niet te vergeten de cranklengte ! Hiervoor moeten dan nog enkele correcties worden toegepast.
Gisteren heerlijk gefietst zonder problemen met hamstrings en bilspieren. Jammer van de regen die het plezier bedierf. ;-((
Ik zie ook vaak profs rijden die m.i. gewoon te laag zitten en begrijp dan ook niet dat dit niet wordt gecorrigeerd. Sommige profs worden dan ook door een goede begeleiding vaak opnieuw op de fiets gezet las ik.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Het moet volgens mij toch echt niet zo zijn dat je krachttraining moet doen om jezelf op je stuur omhoog te kunnen drukken. Dat houd je sowieso geen langere tocht vol, veel te statische belasting, en die energie kan ondertussen ook niet naar je benen. Je moet redelijk ontspannen kunnen zitten, en áls je ergens 'zitkracht' vandaan moet halen, is het uit de gordel rond je bekken/onderrug/dwarse buikspier (de zone rond je middenrif inderdaad). Als je dat op de juiste manier aanspant, haal je daar je stabiliteit vandaan en heb je minder druk op je armen.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat als je niet meer lekker zit vanwege zadel hoger plus triatlonstuur, je toch gewoon het beste je stuur ook een stukkie omhoog kan doen. Je vergelijkt je met andere fietsers - mannen? Vrouwen zitten (een beetje) anders, en bovendien denk ik: als anderen dieper zitten, nou en? Het gaat toch om jouw comfort? Dan maar iets minder aerodynamisch. Veel vrouwen hebben hun stuur te laag, wat zich bv. uit in niet in de beugels kunnen pakken. Lekker, dan gebruik je dus maar je halve stuur en kun je niet veilig afdalen. Tsja, dan kunnen er nog zo veel zeggen dat een stuur zo laag hóórt te staan, toch zet ik het liever hoger.
Over die scheefheid: laat een goeie fysiotherapeut eens kijken of je bekken, vooral je S-I-gewricht, wel helemaal recht is. Scheefstand daar komt veel voor en leidt tot asymmetrie, o.a. schijnbaar beenlengteverschil. Is te verhelpen, en heeft mij van scheefheid en rugpijn verlost! (Mocht je het leuk vinden, het hele verhaal erover staat hier: http://fietseninafrika.web-log.nl/mijn_ ... de_he.html Dat is inmiddels een half jaar geleden, en ik heb er sindsdien totaal geen last van gehad, echt geweldig!).
Louise
Maar eerlijk gezegd denk ik dat als je niet meer lekker zit vanwege zadel hoger plus triatlonstuur, je toch gewoon het beste je stuur ook een stukkie omhoog kan doen. Je vergelijkt je met andere fietsers - mannen? Vrouwen zitten (een beetje) anders, en bovendien denk ik: als anderen dieper zitten, nou en? Het gaat toch om jouw comfort? Dan maar iets minder aerodynamisch. Veel vrouwen hebben hun stuur te laag, wat zich bv. uit in niet in de beugels kunnen pakken. Lekker, dan gebruik je dus maar je halve stuur en kun je niet veilig afdalen. Tsja, dan kunnen er nog zo veel zeggen dat een stuur zo laag hóórt te staan, toch zet ik het liever hoger.
Over die scheefheid: laat een goeie fysiotherapeut eens kijken of je bekken, vooral je S-I-gewricht, wel helemaal recht is. Scheefstand daar komt veel voor en leidt tot asymmetrie, o.a. schijnbaar beenlengteverschil. Is te verhelpen, en heeft mij van scheefheid en rugpijn verlost! (Mocht je het leuk vinden, het hele verhaal erover staat hier: http://fietseninafrika.web-log.nl/mijn_ ... de_he.html Dat is inmiddels een half jaar geleden, en ik heb er sindsdien totaal geen last van gehad, echt geweldig!).
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
Ik ben inmiddels weer een paar maanden en wat experimenten verder. Ik heb een nieuw zadel aangeschaft, wat ervoor zorgt dat de druk wat gelijkmatiger verdeeld wordt, en ik heb tóch geconcludeerd dat je zadel een heel klein tikje voorover kantelen echt helpt. Zonder dat je armen er meteen de dupe van hoeven te worden. Het is echt enorm millimeterwerk (halve omwentelingen met stelschroefjes) maar het loont wel. Het is een wereld van verschil, want als hij te recht staat is ook mijn nieuwe hippe dure zadel niet te harden.
Maar voor de duidelijkheid, mijn stuur staat zeker niet te laag hoor! Ik zit, ook met het zadel iets hoger, nog steeds bijzonder niet-aerodynamisch, en het voelt ook gewoon alsof mijn stuur eigenlijk iets te hoog zit. Maar ik ben vrij klein dus zadel nog verder omhoog lijkt me geen goed idee, en stuur omlaag, ik weet niet eens of dat uberhaupt kan.
Ondanks dat mijn stuur dus relatief hoog staat heb ik nog steeds wel wat moeite met die beugels, maar dat komt dan weer omdat de remgrepen eigenlijk te groot zijn voor mijn handen, en ik dus te weinig controle heb over de remmen als ik in de beugels hang. Daarom durf ik dat eigenlijk alleen op lange rechte stukken waar ik geen noodstops hoef te kunnen maken (en dan kan ik dus net zo goed dat opzetstuur gebruiken). Maar ik begreep van de FM dat ik al vrij kleine remgrepen heb dus ik weet niet hoeveel daar nog aan te verbeteren valt. Herkent iemand dat probleem?
Maar ach, in grote lijnen zit ik nu wel weer goed op de fiets, ik kan zonder problemen lange tochten fietsen, en de finesses ga ik bij een eventuele volgende fiets wel uitwerken. Uiteindelijk is dit mijn eerste fietsje pas, en het kan vast nog een stuk beter als ik besluit er wat meer geld tegenaan te gooien.
Maar voor de duidelijkheid, mijn stuur staat zeker niet te laag hoor! Ik zit, ook met het zadel iets hoger, nog steeds bijzonder niet-aerodynamisch, en het voelt ook gewoon alsof mijn stuur eigenlijk iets te hoog zit. Maar ik ben vrij klein dus zadel nog verder omhoog lijkt me geen goed idee, en stuur omlaag, ik weet niet eens of dat uberhaupt kan.
Ondanks dat mijn stuur dus relatief hoog staat heb ik nog steeds wel wat moeite met die beugels, maar dat komt dan weer omdat de remgrepen eigenlijk te groot zijn voor mijn handen, en ik dus te weinig controle heb over de remmen als ik in de beugels hang. Daarom durf ik dat eigenlijk alleen op lange rechte stukken waar ik geen noodstops hoef te kunnen maken (en dan kan ik dus net zo goed dat opzetstuur gebruiken). Maar ik begreep van de FM dat ik al vrij kleine remgrepen heb dus ik weet niet hoeveel daar nog aan te verbeteren valt. Herkent iemand dat probleem?
Maar ach, in grote lijnen zit ik nu wel weer goed op de fiets, ik kan zonder problemen lange tochten fietsen, en de finesses ga ik bij een eventuele volgende fiets wel uitwerken. Uiteindelijk is dit mijn eerste fietsje pas, en het kan vast nog een stuk beter als ik besluit er wat meer geld tegenaan te gooien.
Bedoel je zoiets als dit?
Volgens mij is dat zo ongeveer wat er nu op zit, het probleem zit hem erin dat de afstand van de beugels tot de remhendels net te lang is om met mijn kleine vingertjes goed te kunnen overbruggen. Je zou ze zo kunnen afstellen dat ze nog iets dichterbij komen, maar dan wordt volgens mij de hoek dusdanig dat ik er vanaf bovenop het stuur niet meer lekker in kan knijpen (en dat lijkt me prioriteit nummer 1).
Volgens mij is dat zo ongeveer wat er nu op zit, het probleem zit hem erin dat de afstand van de beugels tot de remhendels net te lang is om met mijn kleine vingertjes goed te kunnen overbruggen. Je zou ze zo kunnen afstellen dat ze nog iets dichterbij komen, maar dan wordt volgens mij de hoek dusdanig dat ik er vanaf bovenop het stuur niet meer lekker in kan knijpen (en dat lijkt me prioriteit nummer 1).
Ik herken het probleem. Mijn zoontje van 12 had dat ook. Zaten de remgrepen goed voor onder in de beugel, dan zaten ze niet goed voor handen-op-het-stuur; zaten ze goed voor handen-op-het-stuur, dan kon hij er onderin de beugel niet bij.
Uiteindelijk de remgrepen gemonteerd zodat ze onder in de beugel goed zitten en een paar extra cyclecrossremhandels gemonteerd.
Werkt naar volle tevredenheid.
Uiteindelijk de remgrepen gemonteerd zodat ze onder in de beugel goed zitten en een paar extra cyclecrossremhandels gemonteerd.
Werkt naar volle tevredenheid.