Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Crank lengte

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 apr 2008 20:01

zomerfietser schreef:Het laatste dat hefboon effect niet op gaat is niet geheel waar. Klopt dat je uiteraard gain ratio kan aanpassen door te schakelen, maar dan wordt je trapfrequentie om dezelfde snelheid te houden ook hoger.


De trapfrequentie wel ja.
Maar trapfrequentie zegt niet alles, het gaat juist om je baansnelheid van het pedaal / de hoeksnelheden in de gewrichten. En die hangen af van trapfrequentie én cranklengte.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

coen
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2005 21:18

coen 05 apr 2008 20:36

Het heeft er toch ook gewoon mee te maken dat de benen een langere slag kunnen maken? Als je langere benen hebt, heb je automatisch langere spieren en kan je met een langere slag beter de energie uit de trap benutten. Nu is het effect van een halve centimeter beperkt, maar het kan net even lekkerder zijn.
Wilier Mortirolo
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 06 apr 2008 03:34

Hoi,

In feite kan je stellen dat normaliter iemand die met een 58 rondrijdt benen heeft die lang genoeg zijn om zonder hinder een 175 crank te draaien.
Of je graag hoge omwentelingen draait of eerder op kracht rijdt hangt van een hoop lichamelijk bepaalde factoren af.
Maar in wezen kan je wel stellen dat de meeste cranks voor de huidige gestalte van de doorsnee rijder gewoon te kort zijn om echt nog efficient te zijn.

Met het doen varieeren van de cranklengte breng je een nieuwe ratio in, een beetje vergelijkbaar met een voorblad wisselen met net een tandje meer.
Er wordt vaak gehamerd op het draaien van een groot aantal omwentelingen maar als je nooit op kracht hebt geoefend krijg je die hoge omwentelingen maar voor mekaar bij een ratio die niet altijd echt efficient is om snelheid te houden.
M.a.w. als je de basiskracht hebt aangekweekt dan pas kan je je omwentelingen verhogen en je uithouding verbeteren naar mijn mening.
Persoonlijk ben ik nogal voorstander van langere cranklengtes en het loont wel de moeite om voor jezelf uit te vissen wat je nu het beste ligt.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

joddi
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jan 2007 18:48

joddi 06 apr 2008 21:59

Bedankt voor de reacties, in 2 weken nu 250km gefietst en het fietst goed toch denk ik als er een cranck wissel komt dat ik wel voor een maatje langer ga.

Nu nog even een totaal ander vraagje maar vind het onzin om er een nieuw topic voor aan te maken:

Ik heb mijn fiets gekocht met een compact 50x34 en een 12-25 casette nu nu kan ik tot de 29-30km per uur nogwel op die 34 rijden zonder dat de kettinglijn te schuin word, maar als ik harder ga moet ik over op die 50 maar nu is die voor 31-32km eigenlijk weer net wat te zwaar.

is dit altijd zo met dat redenlijk grote verschil tussen de voorbladen en dus alleen op te lossen door een double te monteren?
Cube Agree GTC

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 apr 2008 22:04

Nee hoor, je kan gewoon een 39 binnenblad kopen dat op een compact past :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 06 apr 2008 23:04

joddi schreef:Bedankt voor de reacties, in 2 weken nu 250km gefietst en het fietst goed toch denk ik als er een cranck wissel komt dat ik wel voor een maatje langer ga.

Nu nog even een totaal ander vraagje maar vind het onzin om er een nieuw topic voor aan te maken:

Ik heb mijn fiets gekocht met een compact 50x34 en een 12-25 casette nu nu kan ik tot de 29-30km per uur nogwel op die 34 rijden zonder dat de kettinglijn te schuin word, maar als ik harder ga moet ik over op die 50 maar nu is die voor 31-32km eigenlijk weer net wat te zwaar.

is dit altijd zo met dat redenlijk grote verschil tussen de voorbladen en dus alleen op te lossen door een double te monteren?


Hoi,

Ipv van een dubbel zou je al eens met een 36/50 kunnen proberen. Die 34 is echt een voorblad waar je op het vlakke niks aan hebt en de 50 is dan vaak voor velen net weer dat tikje te zwaar.

Ciao, ;)



is dit altijd zo met dat redenlijk grote verschil tussen de voorbladen en dus alleen op te lossen door een double te monteren?[/
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28049
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 apr 2008 23:08

Een 36, 38 of een 39 is allemaal mogelijk (zelfs een 42 voor de echte stoemper!), beetje afhankelijk van je niveau én trapfrequentie. Achteraan kun je ook nog een beetje variëren. Woon je op 't vlakke kun je het natuurlijk best een echt polderblokje nemen, bijvoorbeeld een 11-21, 11-23 of 12-23. Mooie kleine stapjes; meer heb je niet nodig!

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 08 apr 2008 23:04

In het laatste nummer van FIETS nr 4 jaargang 27 is hier een artikel aan gewijd. Hier komt jouw probleem aan de orde.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 06 apr 2009 18:49

Aangezien er veel geschreven is over de cranklengte (volgens mij één woord) maar geen nieuw topic gestart en gezocht naar de meest uitgebreide.

Havana melde in een van de andere topics welke er zoal niet bestonden:
Auke schreef:Rijd met een 180mm (binnenbeenlengte 93cm) op mijn tt-fiets. Vooral op de zware molen kan ik het verschil merken, ben dan ook niet een koffiemolentje, maar meer een ouderwetse polderstoemper. (..)
LVGH schreef:Wat is je favoriete cadans voor de gewone racefiets?
Auke schreef:in mijn geval tussen de 85-90


Volgens de meeste rekenmodellen zou ik met mijn binnenbeenlengte van 92cm (bij 1m86 maar dat is volgens mij uiteindelijk van geen enkele invloed) op een 180mm cranklengte uitmoeten komen.

Aangezien ik net als Auke een TT-fan ben en ik verschillende verhalen lees dat het voor deze dicipline handig is om een extra langte cranklengte te nemen wil ik graag advies. Is dat in mijn geval ook aan te raden? En dan alleen op m'n tt-fiets, of kan ik beter ook m'n koers en woon-werk/trainingsbrik voorzien van nieuwe cranks?

Ik ben overigens in tegenstelling tot Auke een echte souplesse rijder met een cadans van 100 omwenetelingen per minuut plus.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 07 apr 2009 17:36

Niemand?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 apr 2009 17:48

Ik zou de keuze voor cranklengte niet af laten hangen van masher/spinner, eerder van je binnenbeenlengte.
Met 92cm BBL zou 180mm prima passen denk ik.
Nadeel zou zijn dat je je heup verder moet buigen, kan lastig zijn in tijdrithouding.

Ik rij op verschillende fietsen zonder problemen met lengtes van 170 tm 180mm.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 07 apr 2009 17:53

Dat het kan weet ik, ook een 185mm crank zou ik prima rond moeten krijgen. Maar word ik er wijzer van?

Plaats reactie