Hoi,
In feite kan je stellen dat normaliter iemand die met een 58 rondrijdt benen heeft die lang genoeg zijn om zonder hinder een 175 crank te draaien.
Of je graag hoge omwentelingen draait of eerder op kracht rijdt hangt van een hoop lichamelijk bepaalde factoren af.
Maar in wezen kan je wel stellen dat de meeste cranks voor de huidige gestalte van de doorsnee rijder gewoon te kort zijn om echt nog efficient te zijn.
Met het doen varieeren van de cranklengte breng je een nieuwe ratio in, een beetje vergelijkbaar met een voorblad wisselen met net een tandje meer.
Er wordt vaak gehamerd op het draaien van een groot aantal omwentelingen maar als je nooit op kracht hebt geoefend krijg je die hoge omwentelingen maar voor mekaar bij een ratio die niet altijd echt efficient is om snelheid te houden.
M.a.w. als je de basiskracht hebt aangekweekt dan pas kan je je omwentelingen verhogen en je uithouding verbeteren naar mijn mening.
Persoonlijk ben ik nogal voorstander van langere cranklengtes en het loont wel de moeite om voor jezelf uit te vissen wat je nu het beste ligt.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...