Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speedplay of Time?

wivo_6
Forum-lid

wivo_6 01 apr 2008 23:02

Na al jullie reacties (waarvoor dank!!) te hebben gelezen ben ik geneigd om voor Time te gaan. Gewicht is voor mij niet doorslaggevend (ik bengel zelf tussen 95 en 97 kg, enkele grammen meer of minder zijn dus relatief). Het 'wandelgemak' van Time-cleats weet ik wel te appreciëren (afstappen op een Vlaamse kasseibult zoals de Koppenberg is sowieso al niet leuk, laat staan met gladde schoentjes) en de prijs is nu ook eenmaal aantrekkelijker. Ook al gaan de Time-cleats minder lang mee, ze kosten ook maar 1/3 van de Speedplay-cleats.

Aan de Speedplay-lovers: ik vind Speedplay echt super staan op een fiets, dus daar zal het niet aan liggen!!

Enige suggestie RXS of RXE (nu XEN als ik het goed voorheb).

thnx,
wivo_6

osensei
Forum-lid

osensei 01 apr 2008 23:07

Mijn suggestie is dus Speedplay. Ik heb tijdje met RXS gereden maar de speedplays geven toch meer (misschien wel de meeste) vrijheid van bewegen in de knieën. Het is wel ff wennen, maar dat is zo gebeurd.
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

jaapie91
Forum-lid

jaapie91 01 apr 2008 23:53

ff off topic, waar moest je ookal weer op letten bij het vast draaien, het is me allemaal haarfijn uitgelegd met de weerstand van die schroef maar ik ben het ff kwijt...

jaap
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

jorno
Forum-lid

jorno 02 apr 2008 00:03

Ik weet dat er regelmatig problemen zijn met timepedalen, van een kameraad die bij AG2R rijdt.
Speedplay heb ik geen ervaring, maar CSC rijdt daar toch precies behoorlijk mee:)
Ikzelf rijd met Look KEO en vind ik heel gemakkelijk!
Italian stallion.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 apr 2008 00:20

Iedereen heeft zo z'n voorkeuren, over Speedplay kan ik uit 1e hand ook horror verhalen opschrijven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 02 apr 2008 00:37

enkele nuances zonder partijdig te zijn (hoor goeie dingen van time):
- Ik woonde 2 hoog, en deed mijn schoenen met speedplay cleats aan beneden aan de voordeur.
- speedplay platen zijn duur, maar ofwel ben ik ziende blind, ofwel slijten die dingen voor geen meter (ze kunnen niet slijten!?)
- Het afstellen duurt even, maar die platen hangen dan wel jaren aan je schoenen.
- speedplays zijn duurder, maar ze gaan langer mee, dus ze zijn misschien toch niet duurder.
- speedplays maken houten trappen kapot
- met speedplays inklikken nadat je bent afgestapt voor een omgevallen boom, en door de modder bent gekluunt, is hell.
- de chromo assen zijn inderdaad te lang. Ik kocht ze wegens knieproblemen, maar ik vrees dat het niet ideaal is. De stainless steel versie zou beter moeten doen.
- zijdelingse speling is zalig, het is letterlijk dansen op de pedalen.
- ik rijd in Vlaanderen met spd, voor het geval ik moet stappen
- zelfs met cleats zijn speedplays lichter dan time (hangt natuurlijk van het model af, maar voor vergelijkbare prijzen)
- mijn volgende pedalen worden X-2.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 02 apr 2008 06:11

Jorno schreef:Ik weet dat er regelmatig problemen zijn met timepedalen, van een kameraad die bij AG2R rijdt.
Speedplay heb ik geen ervaring, maar CSC rijdt daar toch precies behoorlijk mee:)
Ikzelf rijd met Look KEO en vind ik heel gemakkelijk!

Hoi,

Ik hoor ook altijd verhalen van die en dat en weet ondertussen ook dat je die dingen met een heuse korrel zout dient te nemen.
Wat dat "regelmatig problemen met" betreft, laten we wel wezen, het enige verhaal dat echt waar is is dat er vorig jaar, of was het dat er voor, een reeks RXS is de deur uit zijn gegaan die niet waren geborgd zoals het hoorde.
Time heeft dat opgelost op een manier waar vele andere fabrikanten een puntje mogen aan zuigen.
Maar voorts heb ik in geen geval van enig probleem gehoord en zeker nog nooit wat ondervonden: ik heb zo ongeveer elk model van Time gebruikt en heb ze nog allemaal in goed werkende toestand.
Voorts heb ik hier twee paar RXS Carbon en een stel RXS Carbon Ti die allemaal al meer dan 20.000 km op de teller hebben en waar behoudens de occasionele smeerbeurt niet naar wordt omgezien.
De cleats zijn nog steeds dezelfde als van bij de aankoop.....
Wie die cleats kan verslijten remt effectief met de voet, staat meer aan de bar van het cafe dan ie op de fiets zit, een combinatie van beide of baggert door de modder en wringt zich dan in de pedalen.....

Look pedalen zien er mooi uit als ze in het doosje zitten maar in gebruik is dat er al gauw af. Bovendien zijn de cleats echte nekbrekers. Om van het gekraak en gesjirp nog te zwijgen. Als je er twee blokjes mee omloopt kan je ze ook nog gelijk vervangen.

Wat die 10 of 15 graden bewegingsvrijheid betreft, ik heb nog nooit het gevoel gehad dat mijn knie in mijn Time pedalen gevangen zat tenzij dat de cleat compleet fout stond gemonteerd. M.a.w. die vijf graden meer of minder zal het wel niet maken.

Om op de vraag van Japie te antwoorden: de strakte van de veer stel je in door met een imbusje aan de binnenkant van het pedaal te draaien. Voor de meesten is de fabrieksinstelling het handigst en gezondst voor de knietjes maar je hebt dus de mogelijkheid om ze handmatig in te stellen.

Voor wie superlicht en zonder bewegingsvrijheid wil rondhotsen zijn er nog de hyperspartaanse Aerolite maar koop er dan ook de passende schoen bij....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

erwin01
Forum-lid

erwin01 02 apr 2008 11:21

@ de zwarten,
je zegt => " de chromo assen zijn inderdaad te lang. Ik kocht ze wegens knieproblemen, maar ik vrees dat het niet ideaal is. De stainless steel versie zou beter moeten doen."

Als ik bij speedplay op de website kijk zie maar 2 mm lengte verschil tussen de spindle's.... wat is dan de toegevoegde waarde... buiten het gewichtsverschil??

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 apr 2008 13:35

2 mm te lang is vrij ellendig. De Q-factor van een dubbel crankstel is meestal 143 mm, dan is 4 mm extra doordat de assen van de pedalen te lang zijn procentueel nog een heel behoorlijk verschil.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

diogenes
Forum-lid

diogenes 02 apr 2008 14:54

Ik heb net een stel stainless Speedplays uit de VS besteld. Ben benieuwd.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

danoontje
Forum-lid

danoontje 02 apr 2008 17:09

Gisteren Speedplay Zero Stainless gekocht..1e bevindingen zijn goed:

- moeilijk inklikken. Maar inmiddels wat olie op de veer gedaan en dit schijnt in te moeten slijten.
- ik hoop dat al die losse onderdelen van 3 paar grote schroeven, 4 kleine schroefjes etc niet gaat kraken. Dit zal wat onderhoud vragen.

+ ja, je hebt echt veel en heel soepele bewegingsvrijheid, vergeleken met Look en Shimano SPD SL waarop ik beide in het verleden reed. Zelfs zoveel speling dat ik de schroefjes wat aangedraaid heb.
+ plaatjes monteren schijnt tijd te kosten, ik vond het erg eenvoudig en het was zo gepiept. Incl. Locktide (dat schrijf je volgens mij niet zo...) en olie.
+ Ik mag ze terugbrengen na een maand gebruik, FM verzekerd mij dat hij ze toch niet terug krijgt.
+ grote van het plaatje valt me erg mee, gelukkig.
Anima Sana In Corpore Sano.

diogenes
Forum-lid

diogenes 02 apr 2008 18:59

Waarvoor heb je Locktite nodig?

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie