Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

tikkend geluid crank/bottom bracket

danoontje
Forum-lid

danoontje 19 feb 2011 16:16

Hollowtech was bij mij echt snel versleten en dit zorgde ook voor de nodige tikken. (en dan bedoel ik ook na 100km al)
Na montage van een ander bracket (Hope ceramisch) was ik van het probleem af.
Anima Sana In Corpore Sano.

diogenes
Forum-lid

diogenes 19 feb 2011 16:23

Is de bracketpot wel gevlakt?
Velgenfluisteraar

Florezido

hnicov
Forum-lid

hnicov 20 feb 2011 10:50

Brackets vastgezet met loctite, schoen gecontroleerd, ook de steunzool, zadel vervangen. Er zit geen losse achterpad op 't frame, maar heb de bevestiging extra strak vastgezet v h achterwiel.
Zit er over te denken om de hollowtech te vervangen, maar kost bij fietsenmaker 50€. Er zit nog garantie op de fiets en ga dan eerst maar langs de zaak voordat ik daar in investeer.
Kreeg ook nog tip dat er in het frame soms een buis bevsetigd zit in de buurt van de trapas en daar kan ook speling op zitten. Ga zo nog de zadelpen verwijderen en in 't frame kijken. Als ik een buis erin ziet, dan giet ik er wat olie in en kijken wat dat doet.

Hoe moet je de bracketpot vlakken en wat is 't doel?

Bedankt allemaal voor 't meedenken. Ik houd jullie op de hoogte.

diogenes
Forum-lid

diogenes 20 feb 2011 11:51

>Hoe moet je de bracketpot vlakken en wat is 't doel?
Met een bracketfrees vlak je de 2 zijden van de bracketpot, waardoor de 2 lager cups precies parallel tegenover elkaar komen te liggen. Als het niet gevlakt is, ontstaat er spanning in het geheel en dat geeft slijtage en kan ook geluid veroorzaken. Dus aan de FM vragen of er vlakgefreesd is en geen genoegen nemen met verhalen als "dat wordt altijd in de fabriek gedaan" , want dat is larie. Er zit meestal nog lak op de bracketpot.

Zo moet het er uit zien:

http://www.parktool.com/uploads/images/ ... tap_11.jpg

Zodra er een cirkel te zien is van blank metaal, is het goed.
Velgenfluisteraar

Florezido

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 20 feb 2011 15:16

hnicov schreef:Brackets vastgezet met loctite, schoen gecontroleerd, ook de steunzool, zadel vervangen. Er zit geen losse achterpad op 't frame, maar heb de bevestiging extra strak vastgezet v h achterwiel.
Zit er over te denken om de hollowtech te vervangen, maar kost bij fietsenmaker 50€. Er zit nog garantie op de fiets en ga dan eerst maar langs de zaak voordat ik daar in investeer.
Kreeg ook nog tip dat er in het frame soms een buis bevsetigd zit in de buurt van de trapas en daar kan ook speling op zitten. Ga zo nog de zadelpen verwijderen en in 't frame kijken. Als ik een buis erin ziet, dan giet ik er wat olie in en kijken wat dat doet.

Hoe moet je de bracketpot vlakken en wat is 't doel?

Bedankt allemaal voor 't meedenken. Ik houd jullie op de hoogte.

Je hebt toch geen kunstheup of knie die kraakt he? :-)
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

hnicov
Forum-lid

hnicov 20 feb 2011 19:17

Heb wat olie via de zadelpenbuis in 't frame gegoten in de hoop dat een binnenbuis 't kraken veroorzaakt. Helaas.

Bracketpot zit nog verf op en is dus niet gevlakt. Zal dat melden bij de fm. Hopelijk is dat de oorzaak.

tbc

benvdv
Forum-lid

benvdv 20 feb 2011 20:16

Klinkt erg herkenbaar. Ik lees dat je je pedaal al opnieuw heb vastgezet (had ik ook gedaan) bij mij is het uiteindelijk toch gelukt om de tik weg te krijgen door de draad van mijn pedaal en de draad van de crank brandschoon te maken en hem met montagepasta heel goed vast te draaien. Genot van de stilte was vervolgens groot.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

diogenes
Forum-lid

diogenes 20 feb 2011 20:27

>Je hebt toch geen kunstheup of knie die kraakt he? :-)
:-) Er is een terugroepactie voor sommige kunstheupen...
Velgenfluisteraar

Florezido

hnicov
Forum-lid

hnicov 20 feb 2011 20:41

Er zit ook al een ander pedaal op met loodgieterstape, maar zal het rechterpedaal nogmaals loshalen en met pasta vastzetten. Je weet maar nooit en moet alles uitsluiten op die manier.

danoontje
Forum-lid

danoontje 20 feb 2011 21:29

koop zoiets:
http://www.melvinkroes.nl/shop/index.ph ... uct_id=269
(even een voorbeeld, je zult ze best goedkoper kunnen vinden..)

en zoiets:
http://www.hopetechusa.com/voir_bbcr.html

Even investeren maar jaren van het gezeik af. Makkelijk te onderhouden en kraakvrij.
Liever 1x goed dan elk jaar/half jaar 50,- naar de lokale FM
Anima Sana In Corpore Sano.

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 20 feb 2011 21:37

Hope bottombracket is veel te duur.
Voor goed 60 eurie's heb je al een zelfde kwaliteit als hope.
Laat tevens je bracketpot eens vlakken dan liggen de lagers recht tegenover elkaar en gaan ze niet vreten wat vlugge slijtage tot gevolg heeft.
Check anders je snelsluiters eens en doe daar een beetje vet aan met je vinger.
Eventueel je naafassen checken of die niet gescheurd zijn.

Grtz;mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

hanskuijs
Forum-lid

hanskuijs 20 feb 2011 22:04

Zijn je pedalen in orde? Heb laatst hetzelfde gehad met de 'gewone'fiets, nieuwe pedalen erop en klaar, geen getik meer. Ook je pedaallagers worden belast bij iedere omwenteling.
Koga Full Carbon Team Edition Ultegra
Trek 6700 SLX

Plaats reactie