Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

doorfietsen met ketting en cassette

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 10 mar 2008 20:06

Ik meet helemaal niks. Na 3000-4000km gaat er steevast een nieuwe ketting op (de racer). Heb nu reeds 15219km (!) gereden met dezelfde cassette en dezelfde bladen, ook in de winter en de bagger, en nog niet aan vervanging toe... Moet wel erbij zeggen dat ik de ketting steeds zeer goed onderhoud, zit nu en dan zelfs nog zand/vuil tussen de schakels weg te peuteren. En de eerder genoemde kettinglijn is natuurlijk ook erg belangrijk. Ketting tijdig vervangen loont echt! (Was hier niet al een topic over?)

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 10 mar 2008 21:38

Klinkt mooi, maar dat zijn na 16.000 km 5 kettingen a Eur 20 en 1 cassette a Eur 60=samen zeg Eur 160. (Prijsvoorbeeld shimano ultegra) Degene die na 8000 ketting en tandwielen samen vervangt en bij 16.000 km weer is kostentechnisch vergelijkbaar uit.

Dat was volgens mij de oorspronkelijke vraag. Het maakt kostentechnisch allemaal niet zo gek veel uit dus. Zelf zou ik overigens eerder de ketting vervangen omdat dit een wat zekerder gevoel geeft. Bij de vastgeklonken kransen ben ik het overigens niet met beukje eens dat die veel goedkoper zijn. Twee setjes vastgeklonken kransen zijn samen net zo duur als een complete cassette in de aanbieding. En aanbiedingen voor vasgeklonken kransen zijn er niet. Voor cassettes wel. Maar gaat het om lossen kransen dan is alleen die vervangen veel voordeliger inderdaad.

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 10 mar 2008 21:57

allemaal theorie zonder onderbouwing.

meten is weten.

ik reken even mee:
als je doorgaat met een versleten ketting worden de kransjes aangetast.
in die situatie moet je en een ketting en een blok kopen; 20 plus 60 euro.
na 3x wisselen zijn de kosten 3x(20+60)=240 euro.
als je tijdig de ketting wisselt hoef je pas na 3 kettingen een nieuw blok. of soms nog gunstiger, een paar losse tandjes te kopen; 3x20+60=120 euro.

conclusie: meten en tijdig ketting wisselen.
gaat niet, bestaat niet!

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 10 mar 2008 22:06

Als je doorgaat met een versleten ketting slijten ook je bladen sneller, en dan wordt het pas echt kostbaar.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 10 mar 2008 22:56

Voor de kosten maakt het niet veel uit of je doorrijd tot het op is ,of steeds alleen tijdig de ketting vervangt.

Nadeel van oprijden is dat de ketting op den duur in de tanden gaat schuiven ,omdat de steek van de tanden niet meer klopt met de afstand tussen de afgesleten schakels.
En dat kost kracht ,wat je pas goed opmerkt als je eenmaal nieuw spul hebt gemonteerd en weer gaat rijden.

Een ketting rekt overigens niet op.
Dat deze langer wordt komt door de optelsom van de slijtage van de afzonderlijke pennen en rollen.

En een afgereden ketting gaat steeds sneller slijten omdat de buitenste harde laag van de onderdelen op den duur verdwenen is.
Zij is ook tegen

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 11 mar 2008 00:34

het maakt voor de kosten wel degelijk uit! zie voorgaande opmerkingen.

de steek van de tandjes past zich aan, aan de afstand tussen de busjes van de "langer" geworden (versleten) ketting.
dat is precies de reden waarom een nieuwe ketting niet meer past op versleten tandjes.
om eea niet zover te laten komen moet de ketting tijdig (meten!) vervangen worden.
dan wordt slijtage van de relatief dure tandjes voorkomen.

het gevoel dat er meer energie nodig zou zijn met versleten uitgeholde tandjes dan met een nieuwe combinatie, is uitsluitend gevoel en niet wetenschappelijk te onderbouwen.

meten is weten.
gaat niet, bestaat niet!

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 11 mar 2008 10:00

Het meest vervelende aan rijden met versleten spul is dat het slechter gaat schakelen. Dat merk je pas als je nieuw er op hebt gezet.
Bij de ATB is er dan ook nog chainsuck. Dat heb je met nieuw spul veel minder.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28171
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 mar 2008 10:36

Ben het wel eens met fredkarsten, hierbij opgemerkt dat een Ultegra cassette 35 euro kost in Duitsland. Dat werpt wel een iets ander licht op de zaak.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 11 mar 2008 23:09

fredkarsten schreef:het maakt voor de kosten wel degelijk uit! zie voorgaande opmerkingen.

de steek van de tandjes past zich aan, aan de afstand tussen de busjes van de "langer" geworden (versleten) ketting.
dat is precies de reden waarom een nieuwe ketting niet meer past op versleten tandjes.
om eea niet zover te laten komen moet de ketting tijdig (meten!) vervangen worden.
dan wordt slijtage van de relatief dure tandjes voorkomen.

het gevoel dat er meer energie nodig zou zijn met versleten uitgeholde tandjes dan met een nieuwe combinatie, is uitsluitend gevoel en niet wetenschappelijk te onderbouwen.

meten is weten.


De afstand tussen de kettingrollen wordt groter bij slijtage.
De afstand tussen de tanden van het tandwiel ,de steek,blijft gelijk.
Dus past het niet meer.

Dit veroorzaakt extra belasting op de tand die als laatste "loslaat" bij de afwikkeling.
Gevolg extra slijtage van het bovenste gedeelte van de tand en op den duur een klimmende ketting.
En dat kost energie omdat de afwikkeling niet goed plaatsvind.

Of je beter kettingen vervangt dan heel het spul hangt vooral af van de groep die je gebruikt.
De luxere cassettes zijn inderdaad erg duur t.o.v. een ketting
Zij is ook tegen

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 11 mar 2008 23:27

Het wordt een beetje voorgesteld alsof een ketting bijna niets kost en cassettes erg duur zijn. Volgens mij is dit helemaal niet zo. Een 105 ketting kost bij Bike-Components 15,95. De bijbehorende cassette 29,95. Een ketting en cassette samen kosten echter 39,95. Al met al loont het wat mij betreft niet om telkens kettingen te vervangen om je cassette maar zo lang mogelijk goed te houden. Ik rijd ze allebei gewoon op en koop dan een nieuwe "Verschleisset" (1x per jaar ongeveer).

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 mar 2008 23:30

fredkarsten schreef:allemaal theorie zonder onderbouwing.

meten is weten.

ik reken even mee:
als je doorgaat met een versleten ketting worden de kransjes aangetast.
in die situatie moet je en een ketting en een blok kopen; 20 plus 60 euro.
na 3x wisselen zijn de kosten 3x(20+60)=240 euro.
als je tijdig de ketting wisselt hoef je pas na 3 kettingen een nieuw blok. of soms nog gunstiger, een paar losse tandjes te kopen; 3x20+60=120 euro.

conclusie: meten en tijdig ketting wisselen.


Sorry, maar jij hebt mijn berekening niet helemaal begrepen. Hoezo meten is weten? In de vorige reactie gaf iemand aan snel kettingen te verwisselen en zo langer met de cassette te doen tot ruim 15.000 km. Maar is dan wel een paar kettingen extra armer. Iemand anders rijdt veel langer door met dezelfde ketting en cassette en maakt dus veel meer km zonder iets te vervangen.

Als je langer door rijdt kun je meer km maken met dezelfde ketting en cassette en ben je dus geen Eur 240 kwijt. Ga er nog maar eens goed voor zitten en lees het stukje nog een goed na.

Neemt niet weg overigens dat ik zoals al gezegd ook sneller kettingen zou verwisselen omdat ik geen risicos wil lopen. Maar of dit echt economischer is dan ketting en tandwielen tot op de draad oprijden, dat is nog maar de vraag. Je kunt ook met een eigenlijk versleten ketting nog heel lang doorrijden als je maar dezelfde ingesleten cassette gebruikt.

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 11 mar 2008 23:55

beste jsparie,
het moge toch duidelijk zijn dat je niet onbeperkt met een versleten ketting en cassette kunt doorrijden.
de ketting gaat heel snel nadat de specificatie van slijtage overschreden is, de tandjes afslijpen met als gevolg overslaan, waardoor pratisch rijden niet meer mogelijk is.
gaat niet, bestaat niet!

Plaats reactie